2023-03-19, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaraK.E.
Att hon kollat strypsex, att T hade uppknäppta byxor, uppdragen bh och blus, är sjukare än jag trodde i detta fallet. som en manlig sexualsadistisk mördare, hade hon blivit seriemördare med om hon fått fortsätta ostört?

Tror JJ tafsade på TTs döds kropp och njöt av att hon var död och av maktfullkomligheten!

JJ är gravt störd och mycket mycket farlig!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok
Jo. Visst Men en knäppt byxa och dragkedja är väl ändå knäppt. Oavsett hur hon släpats eller burits.

Hon kan eventuellt ha lånat toaletten hos Johanna, dom ber henne öppna för Maja ska spy men överfaller henne.
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folkmordsbenagen
Så det här med att hon bara höll strypgrepp i 10 sekunder är rena lögnen mao..

Kvävning är en process som tar flera minuter. Strypning, där blodtillförseln till hjärnan stryps, har ett mycket kortare förlopp. Det förstnämnda tycks ha varit aktuellt här.
Citera
2023-03-19, 20:04
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av songline
Tror kanske det finns räddning även för JJ? Om man med räddning menar att hon någon gång kan fås att förstå vad hon gjort, att minnas hur Tove såg ut och måste ha känt när hon ströps, vad hennes familj känner osv. och trots det kan leva bland människor. Men det är nog inte så stor sannolikhet. Jag tror inte att "någon har ondskan i blodet".
Jag vill inte heller tro att någon föds med ondska, men bevisligen kan det bli felkopplingar som gör att somliga inte har tillgång till alla "normala" funktioner medan andra mindre positiva kan få större utrymme. Då vill det till att det uppmärksammas så tidigt som möjligt och omgivningen kan hjälpa dem att hitta vägar att hantera det på ett godtagbart sätt.
Att "lära" någon vuxen lär vara kört, så tyvärr tror jag inte det finns så mycket hopp för J.
Citera
2023-03-19, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
https://www.tv4play.se/program/efter-fem/försvarsadvokaten-om-toverättegången/20479150?clipSectionId=just+nu&playlist=3p4rZ77Vap N4yXI0sFbJiv&offset=2

https://www.tv4play.se/program/efter-fem/leif-silbersky-finns-inte-en-chans-att-åtalet-håller/20479148?clipSectionId=just+nu&playlist=3p4rZ77Vap N4yXI0sFbJiv&offset=3
Tack för länk 🙏
Citera
2023-03-19, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snooper123
Hon har bland annat sagt att dom satt i köket och pratade. Men det var kanske i dom tidigare förhören?
För sen berättar ju hon att hon visade lägenheten direkt när dom kom och när dom var i badrumet så hände ju allt dedär.

Men ja det borde ju inte ta 45 minuter att visa lägenheten?

Ja, men jag kan inte minnas att hon fått ingående frågor vad dom pratade om. Jag vill veta hur sinnesstämningen var. Var T glad, upprörd, ledsen? Drack hon nåt i J s lägenhet?

Kan inte ens minnas att J fick frågan varför hon tror att T knuffade henne i badrummet som enligt J var anledningen till att hon fällde T. Varför tror J att T valde att följa med?

FUP en sög musten ur mig, så kan givetvis ha missat nåt. Men jag är iaf väldigt nyfiken på vad som hände i J s lägenhet mellan 02:00-02:45.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allasmeknamn
Kan inte släppa hennes fascination med att bränna inne människor och sätta eld på saker. Riktigt otäck hur hon, enligt MH, stod kvar utanför lägenhetshuset och ville se på hur det skulle ta fyr på exets lägenhet?? Vilken sjuk människa står kvar utanför och kollar sitt verk, sitt försök till att bränna inne en annan människa? Hon hade ju hört brandlarmet. Det där brandlarmet har räddat hans liv. Sedan springer hon iväg och sätter eld på ett hus som stod tomt, bara för att ”vilseleda” polisen? Tror mer för hon är en äkta liten pyroman som blev exalterad av känslan och ville bränna ned något mer.

Att hon var förbannad och riktigt arg i 1-2 veckor för hon hade misslyckat bränna inne Tove och My är också riktigt jävla sjukt beteende. Ingen ånger, ingen skam, ingen rädsla, bara ilska för de fortfarande levde och inte hade bränts upp. Hon kunde inte vänta med att sätta eld på Toves kropp, hon sprang till Dollarstore för att köpa saker och sen åkte tillbaka till sin ex kompis lik för att bränna sönder henne. Psykopat.

Ja jag tror hon går igång på det, har inte hundra koll på pyromaner men har för mig att de allra flesta varit med om sexuella trauman som barn.

Hon är riktigt riktigt vrickad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cokeman66
Tror JJ kan vara Nekrofil.

Definitivt möjligt!
Citera
2023-03-19, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jackdaniels77
Hon har ju helt enkelt velat att det skulle se ut som ett helt annat brott, om nu Tove skulle hittas icke uppbränd. Förvilla polisen. Därför hon börjar jiddra om grannen och sexualbrott osv.

Definitivt möjligt det också!!!!!
Citera
2023-03-19, 20:09
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matamata
Omedelbarhetsprincipen
https://lagen.nu/begrepp/Omedelbarhetsprincipen

Tack. Det låter rättsosäkert, ska inte allt som framkommit ingå? Finns det något annat land med denna ”princip”, eller är Sverige sämst bland Västländer även på rättsområdet?

Vad händer om JJ och MH plötsligt nekar till allt och vägrar uttala sig?

Edit* Ja, jag förstår att det är åklagarens roll, men nog borde nämndemännen få anstränga sig mer.
Senast redigerad av skoputs 2023-03-19 kl. 20:12.
Citera
2023-03-19, 20:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ställde upp för varandra i ur och skur.

Citat:
Ursprungligen postat av Celestron
Nej. Inte själva mordet i sej.
Men JJ är galen. Tydligen har hon länge fantiserat om att döda någon, men har inte vågat genomföra det på egen hand. Men tillsammans med MH blir det av. Varför stoppade inte MH mordet? Varför tog hon inte avstånd från JJ? Varför berättade hon inte för JJ:s far om JJ.s sjuka fantasier?
Jag tror att det bara finns en enda förklaring till det; De hade ett flat-förhållande, skyddade, och ställde upp för varandra i ur och skur.

Många frågor som man önskar att man hade svaren på.

Helt klart är i a f att JJ och MH skyddade varandra och ställde upp för varandra i ur och skur.
Citera
2023-03-19, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Kan man tänka sig utfallet att J döms för mord och M för dråp; att Ms diagnoser ses som förmildrande?

Såsom KJ i fallet Bangsuan i Boden.

Ja GW var ju tex, vill jag minnas, ganska mycket inne på att de borde haft hjälp av någon pojkvän/ex etc för att förflytta kroppen.
Det har han ju fått äta upp.

Skulle gärna se Greven på GWs stol.

Men GW kan nog komma att få rätt angående svårigheten att få M dömd för mord.

Ja han var väl som han brukar. Men han lovade ju att läsa fup och återkomma med nya analyser. Det får man väl se fram emot ändå!

Ja GW utvecklade ju inte vad han menade med att Rullman borde ha ”kompletterat med en massa alternativ”, synd att han inte fick någon följdfråga på det.
Men nog har domstolen utrymme för att döma för dråp om de vill.

Ja M kan kanske komma undan med bara gravfridsbrottet. Men är dåligt insatt i detaljerna. Tror Nötknäpparen har ett inlägg nånstans med Ms mobilrörelser/stegräknare etc under kvällen vilket kan skjuta hål i hennes berättelse om att hon hade däckat/låg o sov?

I Boden-fallet handlade Dråp-rubriceringen inte endast om gärningsmannens funktionsnedsättning - utan också att man visste alldeles för lite om hur själva gärningen gick till, vilket gjorde att man fick rubricera ned det till Dråp.

För att nyansera ditt resonemang lite så kan jag berätta att praxis säger att i en bedömning om huruvida någonting är att betrakta som Dråp så skall detta avgöras med hänsyn till samtliga omständigheter vid gärningen. Det är med andra ord ganska sällan endast förekomsten av diagnos/funktionsnedsättning gör att man rubricerar ned det till Dråp. Då är det mycket vanligare att man dömer till Mord, men sänker straffen med hänvisning till att funktionsnedsättningen är att betrakta som en förmildrande omständighet.

Tar man Boden-fallet som exempel så gjordes just en sådan bedömning där man beaktade samtliga omständigheter vid gärningen; Man visste inte hur gärningen gått till, man visste inte vad som hade föranlett gärningen och man visste inte om det rört sig om ett kort händelseförlopp. I den samlade bedömningen såg man också till gärningsmannens funktionsnedsättning/säregna personlighet som kan ha inverkat i att han handlat i mycket stor affekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in