2023-03-19, 12:55
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Det ryska materialet slås allt snabbare ut. Ukraina dominerar på alltfler sätt och kommer successivt kunna slå ut alltmer, allt fortare med allt mindre egna förluster.

Ryska män har två val. Avsätta Putin och dra sig tillbaka eller dö i Ukraina. Inga kul alternativ, men det är det som ligger på bordet.
Och som det är nu tycks dom välja det sistnämnda.
Kunde aldrig drömma om att ryssarna var så hjärntvättade.
Citera
2023-03-19, 12:55
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Jag tycker ändå att ryssarnas envishet och stridsvilja är riktigt häpnadsväckande med tanke på vilket värdelöst krig från deras sida dom utkämpar.
När får dom nog? Aldrig tycks det som.

Jag undrar hur soldater från avlägsna byar i Ryssland motiverar sig för att dö för Moskva?

Kriget är helt meningslöst och berör inte dem personligen överhuvudtaget. Det är inte heller rättfärdigt eller berättigat på något sätt alls. Ändå så offrar de sina liv. För ett helt meningslöst krig.

Är det av rädsla för den ryska staten?
Citera
2023-03-19, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nidhoogen
När skulle Ryssland få slut på ammo? 2 veckor till?

https://twitter.com/GraphicW5/status/1636786025182773249?t=pvVbx0rHicA0YZi3o0b6CA&s=19

The defense industry of Russia struck the West with its power

The Russian defense sector has become even stronger than it was before the sanctions, writes the German newspaper Welt. The West's calculations that Moscow would run out of ammunition and production capacity in a few months after the start of the NMD did not come true. It turned out that the Russian military industry successfully both produces new weapons and modernizes the old ones.

This is because Russian civilian firms serve the defense sector to a greater extent than before, and also because Russian companies and states ready to cooperate with Russia successfully circumvent sanctions. In addition, IT workers and skilled workers of all professions willingly go to the defense industry, who are attracted by mobilization reservations and high salaries.
Sanktionerna har helt tydligt inte fått önskvärd effekt. I grova drag kan man säga att det beror på att världen inte snurrar runt oss. Det kan appliceras på alla, men i det här fallet gäller det USA/väst.
Citera
2023-03-19, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Hur tänkte du att Ukraina ska mäkta med det? För att ska vara ett realistiskt scenario så måste minst hela Europa gå med i kriget på Ukrainas sida.

Tre armekårer plus de Ukrainare som strider nu räcker väl och blir över.
Kriget pågår mellan invasionsmakten ryzzlands krigsmakt och Ukrainas krigsmakt.
Citera
2023-03-19, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Prigozhin har insett att ryssarna har skitit i det blå skåpet, inga muntra framtidsutsikter här

https://twitter.com/wartranslated/status/1637415895562682368

Citat:
Ja vi får hoppas att Putin bryr sig om ukrainarnas försvarslinje faller.

Klart att inte den faller. De flyttar den kanske lite bakåt rent taktiskt om de har bättre möjligheter att blöda ut den ryska armén från någon annan position.

I övrigt väntar vi bara på att de nya mekaniserade förbanden med väst-vapen kommer på plats så att de kan driva igenom den ryska fronten.

När Ukraina väl gör detta kommer det gå mycket snabbt. Ryssland är totalt chanslöst i detta krig. Det är redan avgjort.
Citera
2023-03-19, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Och som det är nu tycks dom välja det sistnämnda.
Kunde aldrig drömma om att ryssarna var så hjärntvättade.

Ja, det är sorgligt att se. Ryssland har ju möjligheten att bli ett riktigt välmående land om man inför en vanlig demokrati med fri press som bygger på marknadsekonomi.

Efter kriget kommer Ryssland behöva någon liknande plan som väst hade för Tyskland efter WWII.
Citera
2023-03-19, 13:02
Medlem
Citat:
Sanktionerna har helt tydligt inte fått önskvärd effekt. I grova drag kan man säga att det beror på att världen inte snurrar runt oss. Det kan appliceras på alla, men i det här fallet gäller det USA/väst.

Jo sanktionerna funkar bra. Ryzzland är redan hårt pressade och många ryzzar har flytt landet och ännu flera planerar att fly.
Nu är också kleptokraternas ledare, Putin, internationellt efterlyst. Som en kriminell ledare för en kriminell stat skall vara. Ett sådant land har naturligtvis inte en chans mot Ukraina.
Som stöttas av hela demokratiska väst mflera.
Citera
2023-03-19, 13:05
Medlem
Reimers avatar
Den evigt dystre Igor Girkin angående om det verkligen var Putin som var på turné eller om det var någon av hans dubbelgångare.

Citat:
With all recent Putin's appearances in public, here's a reminder from Girkin on how to distinguish real Putin from his double.

https://twitter.com/wartranslated/status/1637421039436038146
Citera
2023-03-19, 13:05
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goulburn
Vad menar du med gränserna 2021? Tycker du att ryssarna skulle kunna få behålla Krim?

Jag tror det skulle kunna bli fredsförhandlingar om Ryssland drog sig tillbaka till fronterna innan invasionen 2022. Jag tycker att Ryssland skall drivas ut ur hela Ukraina.
Citera
2023-03-19, 13:06
Medlem
Citat:
Nu vet vi inte hur många soldater som är i Backmut, men det verkar vara en knytpunkt/flaskhals om jag har tolkar det rätt.

Frågan är om ukrainarna har köpt tid till att bygga upp nya försvar, eller om det blir droppen. Jag tror att det kommer bli fredssamtal igen när slaget om Bakhmut är avgjort.

Jag vill ärligt talat veta vad du bygger ditt resonemang på.
Sen hur lång tid har man vetat att trycker ökat vid Bakhmut? Var mer än 2 månader sedan Soledar föll tex.
Det vi ser nu måste va bland den långsammaste pågående offensiven i detta krig. I somras uppdaterades kartan titt som tätt med ny rysk framfart, om än små, i öst och även då ansåg man att det gick långsamt.

Om du själv var försvarande part och du insåg att trycket ökade avsevärt vid ett litet stycke av fronten, vad skulle du gjort?
Själv skulle jag sett till att de fått ökade resurser, i förebyggande syfte förstärkt logistikkedjor och även förberett 2-3 bakre lägen för att kunna mota fienden vid olika scenarion. Men det är bara jag, vad professionen anser är troligtvis ännu mer genomtänkt och detaljerat.
Citera
2023-03-19, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Textväggarna och tempot från en del kamrater på forumet just nu tyder på att ryzzarna har det svettigt i Ukraina , tror jag, och att Ukrainas förstärkningar i form av personal och utrustning börjar flöda in i landet.
Dags för Ivan mfl att återvända till sitt hemland ryzzland nu innan det är försent?

Kamraterna i tråden har så grav ångest att jag för närvarande ligger lågt med att posta inlägg. Tror de behöver utrymme för att skriva av sig. Sen deras stora ledare i fredags blev efterlyst för krigsbrott gick de in i ett psykosliknande tillstånd.

Nej, det går inte bra nu för ryssen. Ukraina får mer vapen för varje dag som går och det är nog inte långt kvar till deras våroffensiv.

Undrar förresten om Xi ser fram emot sin Rysslandsresa i morgon? Kanske inte blir några foton att sätta in i statsalbumet, är ju inte någon hit att leende stå bredvid en (snart) dömd krigsbrottsling. Ser inte bra ut i historieböckerna framöver. Kan vara så att Xi hoppas på dåligt flygväder.....
Citera
2023-03-19, 13:09
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Jag tror detta är tredje eller fjärde gången som Hatets Alliians använder ukrainska barn som slagträn i debatten mot ryssarna. Nu anklagas dom för att stjäla barn från krigsområdena. Det tycker jag den orättfärdiga Hatets Allians ska vara tacksamma för.

Om Ukrainas vuxna halsstarrigt biter sig fast med barn i de värst drabbade krigsområdena så tar dom inte sitt föräldraansvar. Dom ukrainare som sätter barnen i första rummet har redan flytt kriget med sina barn.Om nu ryssar för bort de kvarvarande barnen från krigszoner så är ju detta hedervärt och ingenting att racka ner på.

Domstolen ser lite annorlunda på detta. Att ett anfallande land kidnappar barn och med tvång för över dem till det egna landet under pågående krig är ett krigsbrott:

Citat:
Folkrätten förbjuder otvetydigt deportationer inom ett ockuperat territorium eller från ett ockuperat territorium till ockupationsmaktens territorium, vilket utgör en allvarlig överträdelse av Genèvekonventionerna och en krigsförbrytelse enligt Romstadgan för Internationella brottmålsdomstolen (ICC). Internationell rätt och praxis förbjuder adoption under eller omedelbart efter nödsituationer. Ukraina antog ett moratorium för internationella adoptioner i ett tidigt skede av kriget. FN:s konvention om barnets rättigheter och den fjärde Genèvekonventionen förbjuder ockupationsmakter att ändra barns personliga status, inbegripet deras nationalitet.

https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/TA-9-2022-0320_SV.html

Sedan tror jag att domstolen är ganska immun mot ryskt skitsnack. Ryssland kidnappar inte barnen för att vara snälla. Ryssland gör aldrig något för att vara snälla. Det finns andra skäl till att de agerar som de agerar.

Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Fördes inte finska barn till Sverige under Finlands Vinterkrig -39? Förs inte barn ut ur krigszoner över huvud taget världen runt när deras mentala hälsa äventyras? Det rackat Hatets Allians ned på och kallar krigsbrott. Det veti fan om jag tycker att det är.

Du menar att Sverige anföll Finland 1939-1940 och kidnappade finska barn och förde dem till Sverige?

Nej. Det har aldrig hänt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in