Citat:
Det är framför allt en av de otäckaste sakerna i trafiken. I somras satt jag och körde landsväg med barn i baksätet, när jag tittade bakåt och såg en lastbilsfront täcka hela bakrutan. Han låg inte ens en meter ifrån mig.
Det var absolut inte så att jag bromsat eller sänkt hastigheten, utan körde stadigt strax över 80. Lastbilen hade medvetet kört upp och lagt sig så nära.
Det var absolut inte så att jag bromsat eller sänkt hastigheten, utan körde stadigt strax över 80. Lastbilen hade medvetet kört upp och lagt sig så nära.
Ta nu detta på rätt sätt…
Nej, han låg garanterat inte ”inte ens en meter” ifrån dig, utan det var garanterat en synvilla vilket är mycket vanligt i sådana lägen, att felbedöma hur långt bakom en bil ligger.
Att han låg för dig obehagligt nära, det köper jag absolut. Och att han även låg för nära enligt reglerna, japp.
Men mest sannolikt är att tradaren låg säkerligen runt minimum 1 billängd eller mer bakom din bil.
Detta för att på det avståndet så ser det i dina backspeglar ut som den ligger extremt nära då den tycks fylla hela innerslangen så du bara ser en stor tradargrill, och även i sidospeglarna skulle den se helt enorm ut. Så att du uppfattade det som du beskriver förstår jag, men avståndet var som sagt garanterat mycket mer än 1 meter.
Detta för att med ”inte ens” 1 meter ifrån så skulle en förare i en tradare antagligen bara se din bild motorhuv sticka ut i sitt eget synfält nedifrån i sin vindruta. Och att ligga på landsväg i farter runt 80 och knappt ens se bilen framför sig är det ingen som gör. Utan han hade säkerligen din bils bakände fullt synlig från sin förarplats, vilket då istället handlar om säkerligen minst 1 billängd i avstånd. Vilket i sig absolut är för lite som du skriver.
Citat:
Är det inte du som brukar vurma för att vi i trafiken bara ska göra det som står i trafiklagarna att vi ska göra, och inget annat….?
Kan du då visa oss var i trafiklagarna det står att man vid situationer när nån ligger för nära bakom, ska agera så som du beskrev här ovan…..
Och om du inte finner det, vilket jag vet att du inte gör, så kan vi kanske enas om att du bara är en oseriös tramsputte med sådana inlägg/påståenden i denna tråd liksom i andra trådar som t ex VB-tråden…