2023-03-19, 01:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av springfittan
Tittar man på våra tänder så ser dom ut som en hästs tänder och dom äter inte kött.
Att vi kan äta kött betyder inte att vi är skapta för det ändamålet.

Tarmarna hos oss är längre än vad dom är på köttätande djur så det tar längre tid för födan att passera tarmen. Kött hinner ruttna i den där goa temperaturen under den långa passagen av tarmar.

Där har du två indikationer på att din mor har rätt.
Våra tarmar är mittemellan köttätare och växtätare. Idag i ett modernt samhälle är det inga problem att leva vegetariskt. Men testa att överleva några år ute i naturen utan jordbruk som vegan.

Citat:
Ursprungligen postat av SoCo
Vilket jävla trams. Människan har ätit kött och ägg i alla tider, det är den mest naturliga dieten. Veganer och andra hjärntvättade vänsterliberaler tror att nordbor gick runt och åt mossa och bark förr i tiden när det var vinter, det överlever man ju på enligt vissa stollar.

edit: utmanar er till att göra ett experiment, nästa vinter, sov ute i tält, jag äter bara kött och ägg hela vintern, du äter vegan diet, så ser vi vem som mår bäst när kylan är över
En överlevnadssituation ute i naturen är ju dock något helt annat än hur de flesta lever. Att vi "har gjort blablabla i alla tider" är ett särdeles dåligt argument. Att vi alltid ätit kött betyder inte på något sätt att det måste vara bra. Vi har också under väldigt lång tid druckit livsfarligt vatten. Anledningen var enkel. Vi hade inget alternativ. Sådana argument saknar bäring. I synnerhet eftersom det här handlar om vad som händer med din kropp långt efter att du har förväntats göra ditt evolutionära jobb.

När du har passerat ca 50-60 år är du rätt värdelös ur ett evolutionärt perspektiv. Dina barn har vuxit upp och är långt mer kapabla än du, och du börjar mer och mer bara bli en belastning.

Med det sagt så tror jag inte ett skit på det som stod i artikeln.
Senast redigerad av SvenHelsing 2023-03-19 kl. 02:04.
Citera
2023-03-19, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
Har googlat vidare, kvinnan ifråga som är "näringsfysiolog" hävdar också att ost är som morfin och beroendeframkallande.

Det kan stämma. Vill minnas att vi hade en forum-kamrat här inne som hette just "ost-e-knark".

För övrigt är det broccoli som gäller. Jag siktar på att bli 110år och äter det dagligen. Det och havregrynsgröt. Då blir man 110, minst.
Citera
2023-03-19, 02:18
Medlem
AdMortems avatar
Ägg är likt nötter, supermat. Nu äter jag inte direkt ägg men ska man välja bort mat är äggen bland det sista att stryka. Sedan kanske man inte ska överkonsumera men det är absolut inte jämförbart med att röka. Ta bort din processade mat i sådant fall först.

Nej, ägg är inte orsak till livsstilssjukdomar när de äts i normal mängd.
Sedan debatteras det mycket om mat hit och dit, bröd, mjölk, ägg, aspartam, socker vs fett, det är modenycker. Mer livsstilssjukdomar fick vi t.ex. när vi började äta margarin och oljor. Men är vi friskare ändå? Antagligen.
Citera
2023-03-19, 02:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtatpoll
Nej, det är skitsnack. Går runt en massa jävla okunskap om mat och näring. Alla är imbeciller, särskilt läkare, helt jävla blåsta.

Nej, detta är skitsnack, såklart. Man har ätit ägg i alla jävla tider. Problemet är allt jävla socker och kolhydrater man pumpar i folk, som såklart är "nyttigare" än ägg.

Det finns få saker som är nyttigare än ägg, punkt. Tror man något annat så är man en imbecill.
Absolut…riktigt j-a skitsnack!
Finns både nyttigt o dåligt kolesterol…har man inga såna hjärt/kärlproblem så är ett ägg/dag jättenyttigt såklart…käka ägg!
Citera
2023-03-19, 02:26
Avslutad
Blåst & efterbliven jävla läkare, man har fan ätit ägg i alla tider.
Citera
2023-03-19, 02:30
Medlem
Är sent så orkade inte kolla alltför mycket, men tittade på en länk som hon refererat till (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5387362/) där det stog att äggen inte var så bra, så jag kollade lite till och kollade upp två separata artiklar där bland annat ena hade ca 3k deltagare och båda artiklarna sa ungefär samma sak som den första länken att mer ägg = högre risk för cardiovascular disease. Däremot har jag ingen aning om det kan jämföras med hur många cigaretter man tar...
Citera
2023-03-19, 02:46
Medlem
Vilken bs, jag är mängder av ägg varje dag och min kolesterol är väldigt bra. Jag kollar mig varje år.
Citera
2023-03-19, 02:57
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guitarrride
Är sent så orkade inte kolla alltför mycket, men tittade på en länk som hon refererat till (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5387362/) där det stog att äggen inte var så bra, så jag kollade lite till och kollade upp två separata artiklar där bland annat ena hade ca 3k deltagare och båda artiklarna sa ungefär samma sak som den första länken att mer ägg = högre risk för cardiovascular disease. Däremot har jag ingen aning om det kan jämföras med hur många cigaretter man tar...

Starkt förenklat så påverkar inte måttlig konsumtion av ägg kolesterolet över huvudtaget. Det är främst överdriven konsumtion som kan vara skadlig beroende på att man får i sig mycket fett. Men kroppen tar inte upp överskott så lätt så vi pratar om mängder på över 30 ägg/dag.

Så att äta typ 5 ägg per dag påverkar inte kolesterolet alls.
Citera
2023-03-19, 03:53
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guitarrride

Vet att det funnits en studie som visade att att det inte var bra att äta ägg, om man bodde i Nordamerika, annars fanns det inga samband.

Då kan man börja fundera på andra faktorer så som hur man äter äggen. I Nordamerika är det vanligare att man äter de stekt istället för kokt, och då gärna tillsammans med bacon.
Citera
2023-03-19, 03:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av springfittan
Tittar man på våra tänder så ser dom ut som en hästs tänder och dom äter inte kött.
Att vi kan äta kött betyder inte att vi är skapta för det ändamålet.

Tarmarna hos oss är längre än vad dom är på köttätande djur så det tar längre tid för födan att passera tarmen. Kött hinner ruttna i den där goa temperaturen under den långa passagen av tarmar.

Där har du två indikationer på att din mor har rätt.

Vi ÄR omnivorer, dvs allätare.
Testa att käka gräs en vecka, så får du se vad som händer med dina tarmar.
Citera
2023-03-19, 04:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
Käften din idiot, du vet ingenting.

Haha Jaså? Och vad vet du om det?
Sätt mig på plats då med en utförlig plädering om hur det ligger till, om du kan.
Citera
2023-03-19, 04:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Millediablo
Dina läppar ser förmodligen ut att kunna suga så fortsätt med näringsintaget runt hörnet.

Jag äter gärna fler ägg men hinner inte då jag vill ha kokta, inte kylskåpskalla från igår.

Vart du sur? Stackars sate..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in