2023-03-19, 00:32
Medlem
Benyameans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gautama
Är rätt säker på att Johanna är straight. Maja är dock bi, men de var endast vänner.
Maja säger att hon är bi men har endast varit med killar enligt vad vänner säger i förhören. Det är väl ganska vanligt bland ungdomar utan egen identitet att de tar sig en HBTQ-identitet men utan att agera ut den. Lite som en badge man sätter på jackan för att visa att man tillhör en viss rörelse.
Citera
2023-03-19, 00:32
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av songline
Håller inte alls med, jag anser att båda är skyldiga till 100 %. Men från första förhöret med Majas föräldrar har det bäddats för narrativet att Maja lurats av Johanna. Det må vara sant att hon är underbegåvad men när hon under förhören låtsas som att hon inte förstår att Tove är död när de släpar henne nerför trappan och baxar in henne i baksätet på bilen så är det helt uppenbart att hon fortsätter att ljuga. Uppenbart också att hon ljuger om att hon sov sig genom hela mordet.
Johanna må vara smartare och säkert den som varit mest drivande men Maja deltog i både mordet och försöken till att röja bevis och ljuga ihop sagor som ändras allt eftersom bevisen mot henne presenteras.
Exakt. Instämmer helt och jag kan tänka mig att Maja försöker spela dummare än vad hon är nu då det hettat till. Hon hade alla möjligheter att lyfta telefonen och ringa någon då stryparen var igång men hon gjorde inte det. Dom har väl testat negerns intelligenskvot och hon sitter kvar i häktet. Hur korkad man än är så vet man att man inte får mörda folk och inte hänga på som hon gjorde.
Citera
2023-03-19, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snooper123
Hej!

Varför är det sekrettes på sida 1055 och 1056?
Det är svart över texten.

Det står "Sekretess jml OSL 18:1 se 5000-K387608-21."

De diskuterar väl branden vid exets dörr, och i förhöret med honom så uttrycker han stor osäkerhet kring att medverka vid rättegång. Om det inte ingår i åtalet så är det väl rimligtvis fortfarande under förundersökningssekretess, och det är det paragrafen i OSL anger.
Citera
2023-03-19, 00:40
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lazermannen
JJ manipulerade MH som gjorde som hon sa. MH var bara ett verktyg för JJ.

Vet du något om Maja?
Vet ingenting om henne. Tove och My och andra har sagt att hon är helt styrd av Johanna.
Hon säger vad Maja ska tycka och säga.
Johanna är ingen trevlig person. Jag har träffat henne som hastigast två gånger tror jag. Men
jag har aldrig pratat med henne så.

Enligt intervju med TT's mor.
Ts mamma återger alltså vad andra berättat för henne då hon själv aldrig talat med J, bara mött henne som hastigast.

Det omdömet ger jag inte mycket för.
Citera
2023-03-19, 00:43
Medlem
Som jag sagt tidigare m är lika delaktig. Komiskt att folk tkr synd om m, va tror ni hon ska säga i förhören? Erkänna allt? Klart hon lägger allt på J för försöka få mindre straff själv. Speciellt när man vet vad j har gjort tidigare osv.
Citera
2023-03-19, 00:46
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benyamean
Det räknas väl inte som mordbrand om man vet att det inte finns människor som kan riskera att skadas där man tänder på?
Däremot kan det väl bli aktuellt med fler åtal i framtiden? Tänker på de två mordbränderna, denna grova skadegörelse el. mordbrand samt skadegörelsen på bilen (där JJ sprayat "bitch").
Öppna en lagbok eller googla på mordbrand. Behöver inte vara en människa i närheten ens för att det betecknas som mordbrand om man tänder på en fastighet.
Citera
2023-03-19, 00:50
Medlem
Benyameans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Öppna en lagbok eller googla på mordbrand. Behöver inte vara en människa i närheten ens för att det betecknas som mordbrand om man tänder på en fastighet.
Du har helt rätt. Jag fick för mig att om det är klarlagt att det inte finns människor som kan komma till skada så rubricerades det som något annat.
Citera
2023-03-19, 00:55
Medlem
Benyameans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Ts mamma återger alltså vad andra berättat för henne då hon själv aldrig talat med J, bara mött henne som hastigast.

Det omdömet ger jag inte mycket för.
Ingen(?) som skriver här har träffat Johanna. Det hindrar ju inte att man fått en bild av hur hon är som person. Sen kan jag ju tycka att folk läser in allt möjligt i väldigt små saker. Fast jag håller med dig, vi människor är väldigt enkelspåriga, vissa tycker sig ju t.ex se att JJ är en ond människa av att bara sett ett fotografi.
Citera
2023-03-19, 00:58
Medlem
Läser att Maja har dyskalkyli, det vill säga att hon inte kan klockan?
Är hon direkt lågbegåvad?
Citera
2023-03-19, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gautama
Då är vi på samma spår. Johanna är en psykopat som tidigare har försökt bränna inne folk. Maja är en tjej med dålig självkänsla och sviktande självförtroende som blivit indragen i denna soppa. Tycker synd om henne.

Hur kan du ha mage att tycka synd om Maja?
Även att hon styrs av J.J så har väl alla en egen vilja att gå.
Antingen går man rätt el fel, utefter det får man ta sina konserkvenser.
Hon kunde ringt 112 när J åkte till donken.
Eller varit ärlig från början och berättat sanningen ist för att sitta och neka, inget säga.
Oavsett sina hinder, av sina problem så borde hon kunna tänka.
Citera
2023-03-19, 01:03
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gundesvan16
Som jag sagt tidigare m är lika delaktig. Komiskt att folk tkr synd om m, va tror ni hon ska säga i förhören? Erkänna allt? Klart hon lägger allt på J för försöka få mindre straff själv. Speciellt när man vet vad j har gjort tidigare osv.
Jag hoppas att båda får livstid. Kan man ljuga, linda in och bära lik, vänta i bilen med vännen tänder eld på offret och sen fortsätta neka in i det sista så är man ganskas skyldig. Vidriga människor båda två och jag hoppas domstolen inte tänker med snippan denna gång utan med huvudet.
Senast redigerad av ziggarillen 2023-03-19 kl. 01:08.
Citera
2023-03-19, 01:04
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalabalik13
Jag har precis läst klart hela. O jag skulle vilja påstå att Johanna är 99% skyldig o Maja 1%

Johanna försöker verkligen in i de sista att ljuga runt sanningen. Hon verkar inte riktigt klok. Ja blev bara trött av att läsa alla hennes lögner o hittepå

Maja ljuger också friskt, även i det sista förhöret. Det förefaller lite onödigt och det kan nog ligga henne i fatet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in