2023-03-18, 20:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Och det grundar du mer konkret på...?

Hur menar du att det har med mordet att göra?

Jag grundar det på vad som skrivits tidigare i tråden (var ett bra tag sen).

Sexualiteten påverkar ju i högsta grad ens personlighet och handlingar.
Citera
2023-03-18, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Oj svår fråga. När en människa själv inte ser att den har problem utan att allt alltid är andras fel är nog inte personen mottaglig för någon form av hjälp. Tveksam till att det kanske kunde ha varit till hjälp om föräldrar tidigt fångar upp sådana här saker om sina barn och söker hjälp. Annars är det väl tyvärr så att det måste gå så här sjukt långt innan det tar stop.
Min fråga var alltså att om det med enkel kunskapsinhämtning och enkla åtgärder går att rädda liv och undvika mord, om det då är värt att inhämta den kunskapen.

Vad var det som var svårt att svara på, om kunskapen är möjlig att inhämta,

eller om kunskapen i så fall är värd att inhämta?

Jag kan knappast att tro det är svårt att svara på om det med enkla medel är värt att rädda människoliv, men det förvånar mig inte om ämnet är så känsligt och tabubelagt att det faktiskt är svårt.

Det är tyvärr ofta orsak till att många människoliv går till spillo helt i onödan. Finns många obehagliga exempel utöver detta.
Citera
2023-03-18, 20:15
Medlem
Prempions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hivnegativ
För någon som begår denna typ av brott är jag tveksam att tidig tillrättavisning för mordbrand hade hjälpt, det kan tvärt om bygga på ännu mer hat hos denna personlighetstyp.

Därför anser jag att det kan vara av stort värde att hitta typiska faktorer och tecken på denna typ av problem, framförallt om man med enkla medel kan göra mycket stor skillnad på utfallet enbart utgående från en förståelse och kunskap om dessa faktorer. Och det handlar om människoliv.

Tror du det kan vara möjligt?

Och i så fall vore det värt att inhämta kunskapen, eller inte?
Många såna här beteenden blir ju inte uppenbara förrän man kommer upp i de senare tonåren och det ställs högre krav på känslomässig mognad. Innan dess umgås ju alla med alla, och man straffar inte ut sig om man inte har väldigt uppenbara diagnoser.

Många har slutat umgås med JJ, men som 19-åring har hon inte hunnit samla på sig ett tillräckligt CV för att bli helt utstött ur samhället förrän nu med mordet.

Hade det varit en 30-åring som begått sitt första mord hade det funnits mer historik på störda beteenden.
Citera
2023-03-18, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Hon hjälpte till för att J sa att hon skulle göra det och jag tror inte att hon uppfattade det som så allvarligt att bara bära.

Det är mycket möjligt att hon också byggt upp ett hat, men att det på något vis skulle driva henne tror jag inte. Det ska mycket till för att någon med sirap i hela systemet ska drivas av något inre.
Oavsett vad hon trodde tror jag att det minsta hon kommer att dömas till är medhjälp till mord.
Citera
2023-03-18, 20:21
Medlem
Ni som läst fup, står det vad som hände i den ? Jag har aldrig läst en Fup, Förstår inget.
Men är nyfiken, vill gärna veta :

1 Ströp Johanna ihjäl Tove med rep eller?

2 Försökte Johanna bränna Toves döda kropp ute i skogen?

3 MH är den Svarta tjejen? Vad var hennes roll i allt detta kortfattat ?

Tacksam för korta sakliga svar då jag har dyslexi. Har otroligt svårt för läsa och Skriva.
Citera
2023-03-18, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prempion
Många såna här beteenden blir ju inte uppenbara förrän man kommer upp i de senare tonåren och det ställs högre krav på känslomässig mognad. Innan dess umgås ju alla med alla, och man straffar inte ut sig om man inte har väldigt uppenbara diagnoser.

Många har slutat umgås med JJ, men som 19-åring har hon inte hunnit samla på sig ett tillräckligt CV för att bli helt utstött ur samhället förrän nu med mordet.

Hade det varit en 30-åring som begått sitt första mord hade det funnits mer historik på störda beteenden.
Vittnena som hörts tycker jag indikerar ganska uppenbara och farliga personlighetsstörningar.

Men vi får nog reda på mer detaljer efter eventuell psykundersökning och eventuell dom.

Ja, ju yngre desto svårare att veta om det är allvarligt/omognad eller inte.
Citera
2023-03-18, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johanswitz
Ni som läst fup, står det vad som hände i den ? Jag har aldrig läst en Fup, Förstår inget.
Men är nyfiken, vill gärna veta :

1 Ströp Johanna ihjäl Tove med rep eller?

2 Försökte Johanna bränna Toves döda kropp ute i skogen?

3 MH är den Svarta tjejen? Vad var hennes roll i allt detta kortfattat ?

Tacksam för korta sakliga svar då jag har dyslexi. Har otroligt svårt för läsa och Skriva.
1. Vet inte, men jag tror utan rep.
2. Ja.
3. Medhjälpare.
Citera
2023-03-18, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hivnegativ
1. Vet inte, men jag tror utan rep.
2. Ja.
3. Medhjälpare.

Tack så mycket.

Då är alltså Johanna huvudmördaren?`
MH medhjälpare till mord ?

Jag antar straffen kommer skilja då lite ?

Eventuelt blir straffen för:
Johanna Livstid?
MH får 12-16år ?

Troligt Motiv?
Avundsjuka ? Det måste väl vara mer än bara det?
Citera
2023-03-18, 20:28
Medlem
Har läst en del av FUP:en

Min reflektion gällande JJ, hennes agerande och vad det kan bero på.

Utifrån vad man läst förhören med föräldrarna så är det något som inte står rätt till.

I pappans värld ska man inte må dåligt, ha psykiska problem. Där ska man ha disciplin, eget ansvar, osv.

Mamman verkar inte va nån som har satt gränser alls, ingen av dom verkar ha normalt vett i huvudet.

Inte konstigt att JJ blev som hon blev med uppfostran men jag får en känsla att pappan har psykopatiska vibbar, hur han pratar högt och bra om sin dotter, lägger skulden på T som att det är offret som orsakat problem för sin dotter.

JJ gör inga fel, hon är perfekt. Precis så.. usch 🤮
Citera
2023-03-18, 20:29
Medlem
Skaraborg2s avatar
Två personer har begått mordet och båda skall dömas för detta.

Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Jag håller på att läsa FUP nu och jag slås av hur aktiv MH varit från start. MH var med och bråkade utanför A:s lägenhet och skulle ha ut Tove då. MH var dessutom med vid konfrontationen hemma i J:s lägenhet där Tove var med sin syster.
MH har varit lika aktivt aggressiv mot Tove, hon är inte något litet svagt påhäng till JJ. Det är två mördare, helt klart. De ska dömas båda två.

Tack för ditt inlägg.

Man har fått den känslan att MH inte skall dömas för mordanklagelsen här i tråden. Naturligtvis handlar det om två mörderskor och båda skall också dömas för mord. JJ har varit den ledande och kan mycket väl ha hjärntvättat MH. Det spelar ingen roll. MH var med. Även om MH har vissa problem så är hon ju inte någon lallande byfåne med förvaltare. Hon har varit med att hjälpa till att mörda Tove.
Citera
2023-03-18, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moonlight21

Utifrån vad man läst förhören med föräldrarna så är det något som inte står rätt till.

I pappans värld ska man inte må dåligt, ha psykiska problem. Där ska man ha disciplin, eget ansvar, osv.

Mamman verkar inte va nån som har satt gränser alls, ingen av dom verkar ha normalt vett i huvudet.

Inte konstigt att JJ blev som hon blev med uppfostran men jag får en känsla att pappan har psykopatiska vibbar, hur han pratar högt och bra om sin dotter, lägger skulden på T som att det är offret som orsakat problem för sin dotter.

Låter som hon kan ha ärvt en del genetiska egenskaper från sin far. På vilka sidor läste du om honom?
Citera
2023-03-18, 20:33
Medlem
snooper123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moonlight21

Precis så.
Därför är det roligt att läsa när JJ blir nervös av alla bevisen som läggs fram i förhören.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in