2023-03-18, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
ja bilderna från DSCOVR började komma 2015. Obama höll ett tal med darr på stämman, om att de var första bilderna på jorden sen 1972.
Och? Nej, det är inte första bilderna sedan 1972. Det är en fördel om du försöker undersöka det du diskutera.
Citera
2023-03-18, 13:20
Medlem
Citat:
ja bilderna från DSCOVR började komma 2015. Obama höll ett tal med darr på stämman, om att de var första bilderna på jorden sen 1972.
När tänker du förklara vem som ligger bakom lögnerna om jordens form och varför? Du har inte lyckats ge ett vettigt svar på det trotts att jag frågat dig flera gånger.
Citera
2023-03-18, 13:51
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Frågan här, är ju om det verkligen finns några satelliter. Den som hävdar saker som motsäger sig självt, förtjänar att bli ifrågasatt. Så är det bara

Jag har själv riktat in paraboler mot satelliter, menar du att signalerna jag får in är från något annat än satelliter?

Med tanke att samma satelliter jag riktat in parabolerna mot är samma som runt ekvatorn, där är parabolerna riktade rakt upp.

Det räcker att se mellan södra Sverige och mellersta Sverige så är vinkeln högre i södra Sverige.

Skillnaden mellan vinklarna mellan olika breddgrader är ett bevis på att jorden är ett klot.
Och nej, det är inte några antenner eller ballonger som dessa paraboler riktas mot. Och OM det varit antenner eller ballonger så kommer fortfarande vinklarna vara ett bevis på att jorden är ett klot.
Senast redigerad av Jazzil 2023-03-18 kl. 13:55.
Citera
2023-03-18, 15:17
Medlem
Citat:
Jag vet inte om det finns några "geostationära", noterar bara att de som hävdar detta säger saker som motsäger sig självt.

Du kan flyga omkring hur mycket som helst, men du kommer aldrig att se någon krökning av jordens yta.
Du kan med din mobil filma ISS tex när den paserar månen. Om du med en kompis observerar den samtidigt från olika platser så kan ni räkna ut på vilken höjd den är och vilken fart den har. Gör det och återkom sedan och förklara vad det är man ser där uppe.
Citera
2023-03-18, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lazyman
Du kan med din mobil filma ISS tex när den paserar månen. Om du med en kompis observerar den samtidigt från olika platser så kan ni räkna ut på vilken höjd den är och vilken fart den har. Gör det och återkom sedan och förklara vad det är man ser där uppe.

Har du någon film när en satellit passerar månen?
Citera
2023-03-18, 18:32
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Är det inte bättre att du tar reda på när den passerar och filmar den själv. Presenterar någon en film så lär du och dina gelikar ändå bara skrika CGI!!!!!!
Citera
2023-03-18, 18:51
Medlem
Citat:
Här är en film på ISS när den passerar med månen som bakgrund.
https://youtu.be/TPyH-hgvwds
Citera
2023-03-18, 19:40
Medlem
BradSs avatar
Citat:
Ja jag minns att John Polman brukade tala om "satellitbilder" hit och dit. Men det räknas inte officiellt som riktiga bilder av jordklotet.

Det spelar ju ingen roll om vad du tror "räknas". Det är faktiska bilder på jordklotet oavsett liksom.
Citera
2023-03-18, 19:41
Medlem
BradSs avatar
Citat:
Lyssnade du på vad John Holdren sa? Noterade du hur motsägelsefullt detta budskap är?

Han sa att det inte funnits någon satellit på rätt avstånd för att ta bilder av jorden, och därför har det inte funnits några bilder. Bullshit.

Officiellt så fanns det hundratals satelliter i geostationär bana(din älskade Himawari 8 är en sådan), men mellan 1972 och 2015 kunde de av någon outgrundlig anledning inte ta några bilder av jordklotet.

Förutom de hundratusentals bilder som togs mellan 1972 och 2015, alltså. Men förutom dem - inte en enda bild, galet!
Citera
2023-03-18, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BradS
"Syftade på något annat som är svårare att påvisa så jag kan ignorera det faktumet att din länk bevisar att jag har fel"

FDÅT

Varför skulle det vara svårare att påvisa? 🙂
Citera
2023-03-18, 20:08
Medlem
BradSs avatar
Citat:
Varför skulle det vara svårare att påvisa? 🙂

Storlek, antar jag? Det intressanta här är att ISS är en satellit och den passerar framför månen, mission accomplished.
Citera
2023-03-18, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BradS
Storlek, antar jag? Det intressanta här är att ISS är en satellit och den passerar framför månen, mission accomplished.

Storlek, säger du?

Ta en titt på videon Tobbex länkade här senast, mot slutet får du en inzoomad bild av det vi ser passera månen.
Jag skulle vilja argumentera så här:
Om vi kan se mellanrummet mellan solpanelerna på en påstådd rymdstation som ni kallar ISS, så borde vi kunna se enskilda satelliter som passerar månen. Är det något du är beredd att hålla med om, eller är det en enligt dig irrelevant observation?

Nyfiken på hur du resonerar, så du får gärna ge mig ett genomtänkt svar med egna reflektioner och funderingar. 🙂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in