2023-03-18, 18:03
  #601
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HungalaBungala
Ja hennes teknik var långt från vad vi är vana att se när hon kom in på upploppet, att Maja var långt efter har såklart inget att göra med det.

Notera även att JOnna var tre sekunder snabbare i finalen än i semi och fyra snabbare än i kvarten.
Maja hade motsatt utveckling. Jonna kroknade inte. JOnna gjorde en makalös final men räckte inte i spurten ändå.
Tyvärr hade Skistad bättre glid. Tråkigt att det avgör igen.
Citera
2023-03-18, 18:07
  #602
Medlem
Dags för Anger att sluta med idiotin med att välja heat 1? Varför inte försöka få en lättare resa till finalen istället för att alltid möta världens bästa?
Citera
2023-03-18, 18:12
  #603
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EatableAcrobat
Sundling hade vunnit finalen om det var intervallstart. Det är ungefär vad Byström säger, och det är förmodligen en helt korrekt analys. Han sa inte att Jonna var bäst.
Tja, han sier - Vi såg ju här att hon var ju den starkaste åkaren i dag, Jonna.
Hun var åpenbart ikke den sterkeste løperen i dag ettersom hun ble nr, 2.
Citera
2023-03-18, 18:18
  #604
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Tja, han sier - Vi såg ju här att hon var ju den starkaste åkaren i dag, Jonna.
Hun var åpenbart ikke den sterkeste løperen i dag ettersom hun ble nr, 2.
Intervjun var en enda stor komplimang till Skistad, men det kanske inte framgick efter att Dyrhaug vantolkat uttalandet.

Byström använde ordet stark på samma sätt som när man beskriver Holund eller Södergren, men konstaterade att Jonna inte fick mer lucka än att Skistad kunde glida ikapp.
Citera
2023-03-18, 18:30
  #605
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Men du svarar inte på min fråga.

Sundling är inte Kläbo. Att det inte är bana som gynnar Sundling när hon möter en sådan som Skistad tycker jag inte är anmärkningsvärt att säga.
Nå var det vel samme bane som Sundling leverte tidenes mest overlegne sprintløp uansett kjønn senest i fjor, så at det skal være en bane som ikke passer Sundling er jeg rett og slett ikke med på.
https://www.youtube.com/watch?v=M2hLCCREIQI
Citera
2023-03-18, 18:37
  #606
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Fikk du ikke med deg at det var fri teknikk(skøyting) i Falun i dag?
For klassisk gjelder maks 83% av kroppslengden.

Ved fri teknikk er maksimal stavlengde 100% av løperens kroppshøyde. Kroppshøyden måles med skisko på, fra et flatt underlag og opp til issen.

Aj då, då är det jag som inte är tillräckligt påläst. Sorry!
Citera
2023-03-18, 18:52
  #607
Moderator
Hjv9s avatar
Norge 1

Martin Lövström Nyenget
Heidi Weng
Simen Hegstad Krüger
Anne Kjersti Kalvå

Norge 2

Erik Valnes
Ingvild Flugstad Östberg
Harald Östberg Amundsen
Ragnhild Haga

Ingen Diggins för USA eller Niskanen för Finland.
Citera
2023-03-18, 19:07
  #608
Medlem
FNLSs avatar
Om golberg ändå inte ska till Tallinn borde han köra imorgon
Citera
2023-03-18, 19:33
  #609
Medlem
Kul med Skistad. Sprint ska va en kamp under hela loppet. Att se på nån som rycker ifrån och vinner med flera sekunder är ganska trist. Särskilt när det handlar om samma åkare som gör det gång på gång.

Halvarsson och Anger hade inte mycket till val i semin. Om dom hade kastat sig utför backen före dom andra hade dom sannolikt blivit omåkta.
Det är mer förvånande att fyra norrmän i semi 2 inte pratade ihop sig om att trycka från start. Som resultatet blev kunde LL-tiderna lika gärna svängt till svenskarnas fördel.

Det ska bli intressant att se vad Moa L kan göra nästa säsong. Jag har nåt minne av att hon och Ribom var ganska jämna som juniorer. Kanske kan hon va med och utmana ordentligt.
Idag gav hon ett avslappnat intryck. Inga nervös-gäspningar i startgrinden som man är van från tidigare. Men det gäller också att stå på benen.

Moa 2/3 i Falun gör även hon bra ifrån sig, fin trend sen Holmenkollen. Bra skidor säger vissa, men det är en del av sporten och en klart godkänd insats idag, med nästan en plats i semi.

Dom som imponerade mest idag var Moa L och KSS.
Citera
2023-03-18, 19:41
  #610
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kattemeettt
Kul med Skistad. Sprint ska va en kamp under hela loppet. Att se på nån som rycker ifrån och vinner med flera sekunder är ganska trist. Särskilt när det handlar om samma åkare som gör det gång på gång.

Halvarsson och Anger hade inte mycket till val i semin. Om dom hade kastat sig utför backen före dom andra hade dom sannolikt blivit omåkta.
Det är mer förvånande att fyra norrmän i semi 2 inte pratade ihop sig om att trycka från start. Som resultatet blev kunde LL-tiderna lika gärna svängt till svenskarnas fördel.

Det ska bli intressant att se vad Moa L kan göra nästa säsong. Jag har nåt minne av att hon och Ribom var ganska jämna som juniorer. Kanske kan hon va med och utmana ordentligt.
Idag gav hon ett avslappnat intryck. Inga nervös-gäspningar i startgrinden som man är van från tidigare. Men det gäller också att stå på benen.

Moa 2/3 i Falun gör även hon bra ifrån sig, fin trend sen Holmenkollen. Bra skidor säger vissa, men det är en del av sporten och en klart godkänd insats idag, med nästan en plats i semi.

Dom som imponerade mest idag var Moa L och KSS.

Äntligen lossnade det för Lundgren..


Världsungdoms-OS i Lillehammer 🇳🇴 2016 👇

https://youtu.be/_at37ZP50Eg

JVM-finalen i Goms 🇨🇭 2018 👇

https://youtu.be/F-LZyK7-QCs
__________________
Senast redigerad av sportnorden12345 2023-03-18 kl. 19:44.
Citera
2023-03-18, 19:54
  #611
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergen28
Nå var det vel samme bane som Sundling leverte tidenes mest overlegne sprintløp uansett kjønn senest i fjor, så at det skal være en bane som ikke passer Sundling er jeg rett og slett ikke med på.
https://www.youtube.com/watch?v=M2hLCCREIQI

Du menar alltså att det är tåpeligt att påpeka att banan i Falun inte fullt ut passar Jonna. Inget konstigt med det tycker jag.

Att Jonna vann så överlägset förra året i Falun berodde inte på banan i sig utan snarare det motstånd hon mötte då och att hon då var i superform. Jag anser inte att Jonna är bäst på att spurta på ett upplopp. Jag håller nog Maja, Ribom och Svahn av svenskor som vassare i en spurt på ett upplopp. Hade någon av dessa kommit in på upploppet i samma position som Skistad mot Jonna idag tror jag inte Jonna hade vunnit. När Jonna möter någon som Skistad som har förbättrat sin uthållighet och är i form så menar jag att det visar sig att banan i Falun inte fullt ut passar Jonna.
Citera
2023-03-18, 20:06
  #612
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklass
Dags för Anger att sluta med idiotin med att välja heat 1? Varför inte försöka få en lättare resa till finalen istället för att alltid möta världens bästa?

Instämmer. Till och med Pellegrino slutade med den där tuppfäktningen för ett par år sedan, när han och Kläbo gjorde en poäng av att alltid välja heat 1 så nonchalant som möjligt (och det är alltjämt det enda personlighetsattribut som Kläbo har utvecklat som skidåkare, vilket säger en del om vilken mupp han är).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in