Citat:
Ursprungligen postat av
ThorulfBortbyting
Mitt pris på diesel(olja hahaha) har inte förändrats ett öre utav ryssens agerande. Men jag förmodar att pratar hur bra det skulle vara för var man vid tappen? Om det handlar om rysk olja så håller jag inte med. Där får det gärna svida mer och lite till. Och det är mycket mer miljövänligt att låta Rysslands tappar handskas utav folk som inte gömmer rostiga ubåtar i hamnen i Murmansk. Det är till och med bättre att de bara brinner för kråkorna eller står i sin. Allt är bättre än att ryskt stöldgods från moder jord når någon någonstans. Jag betalar gärna för både mig och andra om det handlar om att hålla priser nere på drivmedel.
Det som betyder något är att det inte är ryskt. Allt annat är en tillfällig kostnad för att rena världen
Dieselolja och den dieseln du tankar bilen med i Sverige är inte riktigt samma sak och prismekanismen för svensk diesel hos tappen är kraftigt beroende av inhemsk politisk styrning.. mer än världsmarknadspriset faktiskt.
Tanken med sanktioner och pristak är att minska rysslands inkomster, vilket ävenger lägre världsmarknadspris och billigare produkter av allehanda slag. Detta är ett direkt resultat av rysslands huvudlösa invasion av Ukraina.
Bara för att svenskar inte märker det när dom tankar bilen betyder det inte att det inte stämmer.
Det är bara för att sanktionerna är ett resultat av invasionen som detta blir on topic öht. Känns som att du får hata just rysk olja bäst du vill och betala för vem du vill.
Är inte väldigt intresserad av det.