2023-03-18, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
För att hans flickvän blivit misshandlad och utsatt för mordförsök.
Jaha? Och sen?

Man kan för fan inte ringa 112 för minsta lilla. Torsten Lille . . ..
Citera
2023-03-18, 17:10
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linakova
I någon form var hon sannolikt bortom förmågan till att medvetet försöka kunna avstyra strypningen.

Om hon hade "vaknat upp" tex borde hon ha försökt vrida sig ut ur M:s grepp om hennes armar, försökt vrida huvudet, böja huvudet bakåt för att få ner luft i rak strupe osv. Allt detta hade gett spår på såväl offer som sannolikt förövare. Men inget av det finns såvitt jag kan läsa mig till i FUPen. Det gör att jag iaf tolkar det som att hon helt enkelt aldrig återfick medvetandet utan ströps till döds utan att veta om vad som skedde. Förhoppningsvis då även utan smärta.

Jag har gått självförsvarskurser i mina jobb och när vi har tränat på att vrida oss ut ur grepp som en förövare kan få in på en så är det ändå så att man tex vrider handlederna och då skapas det bristningar i huden på såväl förövare som offer och det syns vid undersökningar. Här har varken M, J eller T något sådant alls. Alltså inte ens en inre blödning under huden vad det verkar. Det talar sitt tydliga språk i mina ögon sett iaf.
Huvudet hade hon troligtvis försökt få i annat läge, men tryckskadorna på armarna vittnar om att de pressats mot hårt underlag, så dem hade hon nog ingen möjlighet att använda.

Jo, man får innerligt hoppas att hon var tillräckligt väck får att inte uppleva kvävningen. Jag har dålig koll på vad man kan registrera som medvetslös.
Citera
2023-03-18, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaraK.E.
Jag är medveten om att det viktiga är om allvarlig psykisk störning föreligger, men nu är det så att psykiatrikern skrev i P7 att det inte finns tecken på personlighetsstörning (grandiositet, antisocial osv), och där missade de det. Och jag är tämligen övertygad om att när de ska rekommendera samhällstjänst eller fängelse att de bedömer mer än om det föreligger psykos eller inte.
Skulle personlighetsstörning av det slag du anger vara ett skäl till att gå vidare med den stora utredningen menar du?
Citera
2023-03-18, 17:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kommisarie-Kudos
OK. Nvmnd . . . .

Jag menar grannen som hörde dunsar från JJ's lägenhet

Verkar ha blivit något missförstånd här.
Citera
2023-03-18, 17:12
Medlem
Har följt det tragiska fallet sen början.
Dock har jag inte plats nog att ladda ner FUP i min lilla mobil
Har heller aldrig läst en FUP o skulle förmodligen inte må så bra av det

Men visst undrar man ett o annat

Så - finns det någon som kan vara vänlig nog att referera lite om den omtalade musik-videon som JJ gjort och vad texten handlade om och hur hon reagerade på detta ?

Om inte får jag väl skaffa premium Aftonbladet/expressen eftersom det visst stod något om det där

Man försöker ju förstå vad som rört sig i denna sjuka hjärna även om det är omöjligt
Citera
2023-03-18, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrDonuts
Så maxstraff för vållande till annans död 6 år, grov griftefriden 4 år.. kan hon få 10 år iaf då eller går man på ett brott fortfarande? alltså max 6 år om det inte var med uppsåt?
Har de säkerställt att hon dog i badrummet och inte när hon eldades eller nått? Hade hon vart medvetslös under färden blir de ju mord. men då måste Maja snitcha.

De är åtalade för mord. Inte för vållande till annans död. Alltså kan de bara bli dömda för mord eller friade helt på den åtalspunkten.
Citera
2023-03-18, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Är kanske sen på bollen, men här är hela fup.
https://gofile.io/d/43fcdee3-f515-4688-9c89-73c1f9a64cc4
Tackar
Citera
2023-03-18, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Så JJ rubbade clittan efter att hon hon strypt tove?
Kollade stryp-sex?

Kåt bitch...

Själv har jag inte hunnit till FUP, då jag läser inläggen här efter att FUP släppts först.

Jag har inte läst att detta hände efter mordet, men att det fanns återskapad sökhistorik kring detta.

Framgår det att det var efter mordet?
Citera
2023-03-18, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommisarie-Kudos
Skulle personlighetsstörning av det slag du anger vara ett skäl till att gå vidare med den stora utredningen menar du?

Jag menar att psykiatrikerns sammanvägda bedömning av personen ligger till grund för rekommendationer till domstolen, och där verkar han blivit lurad. Så upplever jag p7an. Och jag tror i ett rättspsykiatriska sammanhang att det är av betydelse om någon är mordbrännare på allt värre antisocial bana, eller oskyldig flicka med mycket goda betyg som bara har lite otur just nu. Men om det är grund att gå vidare med stora utredningen vet jag inte, hoppas det. Vet du?
Citera
2023-03-18, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Rullman hade väl inte ens med dråp i åtalet?

Dråp har samma rekvisit som Mord - och därför kan rätten pröva frågan om Dråp, utan att åklagaren yrkat på detta.

Jag anser att okunskapen om vad Dråp är försvårar/förvirrar diskussionerna i denna tråden. Dråp är alltså (liksom mord) ett avsiktligt dödande, MEN! där det föreligger förmildrande omständigheter som t ex att gärningen inte varit planerad, att gärningsmannen varit starkt pressad, att gärningsmannen befunnit sig i en nödvärnsliknande situation eller att man hjälpt en person som viljat ta sitt egna liv. Pratar vi istället om dödsfall där oaktsamhet förelegat, t ex att man knuffat/slagit/strypt en person, helt utan att uppsåt att döda - så är det Vållande till annans död. Vilket är det man från försvararhåll anfört i detta målet.

Skulle åklagaren vinna fullt gehör med sitt påstående att vederbörande dödat Tove genom strypning, medans den andra hållit fast i henne (och att man därefter forslat bort och bränt kroppen) så har jag oerhört svårt att se att det skulle bedömas som någonting annat än Mord. För jag kan inte se att några förmildrande omständigheter finns; Det har inte handlat om ett snabbt händelseförlopp, Tove har inte själv utövat hot eller våld mot gärningspersonerna osv.
Citera
2023-03-18, 17:17
Medlem
Tiares avatar
Kommer man sätta både JJ och MH i samma sal på rättegången? Aldrig varit på en rättegång med två åtalade så har ingen koll
Citera
2023-03-18, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trattkammaren
Tackar

Ingen orsak - men ett förtydligande... tog inte med aktbilaga 149 och 150 eftersom de är hemligstämplade och helt svartlagda. Finns ingen information i dem. Aktbilaga 150 är dödsfallsutlåtandet och 149 är bilderna till dödsfallsutlåtandet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in