2023-03-18, 17:02
Medlem
Blackmonks avatar
Hittade några av fup länkarna men ingen fungerade för mig. Finns någon fungerande ni kan länka?
Citera
2023-03-18, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommisarie-Kudos
Ja. Där utreds om man lider av en allvarlig psykiatrisk störning eller ej, i den mening som lagen avser.

Man kan alltså vara bra sjuk eller störd, utan att man därför lider av just en sådan allvarlig störning som lagen talar om.

Det verkar vara otroligt svårt att fatta.

Det är tyvärr en vanlig missuppfattning att P7:ans syfte är att hitta "allmän" psykisk ohälsa. Man kan lida av psykisk ohälsa men i juridisk mening är varken generell psykisk ohälsa eller personlighetsstörningar som narcissism eller psykopati det. Precis som du också skriver.

Citat:
Ursprungligen postat av SaraK.E.
Men de verkar ändå kolla på personligheten med, fanns med kommentar om att det inte fanns tecken på grandiositet eller antisociala drag, minns inte ordagrant. Hos Tishko (Wilma fallet) skrev de ju att han hade grandios självuppfattning osv.

Det kan ju läkaren mycket väl ha identifierat i både Wilmafallet och i Toves fall. Det har inte någon betydelse för den juridiska definitionen av psykisk störning. Vad läkaren väljer att ta med i P7:an om detta är inte viktigt. Det viktiga är om det är en psykisk störning i lagens mening och det bedöms inte varken J eller M lida av.

I lagens mening ska du i princip bedömas som psykotisk, som att ha hört röster, vid gärningen och kanske också vid undersökningstillfället.
Citera
2023-03-18, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hivnegativ
M bär på gener från Afrikas djungel, och har ärvt sina kromosomer från föräldrar som bevisligen inte ens bryr sig om sitt eget barn. Indikerar en hel del åt det hållet.

Om adoptivföräldrarna inte informerats om riskerna med de uppenbara detaljerna ovan, då är det bara tragiskt.

Många i sverige har blivit lurade att bakgrund och etnicitet saknar betydelse.

Och minst lika många i Sverige har blivit ilurade att det har betydelser. Den moderna människans ursprung är afrika så du lär väl bära runt på din beskärda del av djungelgener.

J verkar vara en lättstyrd individ som J tagit kontrollen över, och det har knappast med hennes ursprung att göra.

Du uppvisar ju själv tecken på att vara lättstyrd. Vem fick dig att gå med i partiet?
Citera
2023-03-18, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belloq
Det framgår att Tove letade efter en person medan hon var där, och var även i kontakt med henne via mobilen. Den tjejen jobbade på Nöjet men var inte tillräckligt gammal för att jobba sent och inte heller tillräckligt gammal för att komma in som gäst, så hon var inte där. Om det är samma person som det tidigare pratats om är dock oklart.

Han ringde ju också, och hur man reagerar beror så klart på hur Tove reagerade också. Det framgår inte från övriga förhör som hon gjorde en jättegrej av det.

Absolut, men han fick till en början enbart ett sms och den reaktionen han lämnade är inte normal. Beskyller absolut inte honom för nånting av det inträffade, jag tycker bara det är otroligt anmärkningsvärt att svara så.

Tack för svar angående vem Tove letade efter! Då var det inte den andra Maja som alla trodde.
Citera
2023-03-18, 17:04
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AriGoldd
Det var ju sjukt många vittnesmål och förhör i FUP:en så jag scrollade förbi en del så kan ha missat det, men jag såg aldrig att det var något förhör med någon av J:s föräldrar? Ville de inte ställa upp på det?

Båda föräldrarnas och broderns förhör finns i FUP.

De behöver inte ställa upp men gjorde det frivilligt.
Båda föräldrarna manipulerade.
Broderns bedömning, "hon är konstig".
Citera
2023-03-18, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Grannen sa att det bara gick tre minuter från att han hörde sparkar från badrummet till att JJ kom ut.
Var JJ så snabb med att från att mörda till att direkt tänkt flytta cykeln eller kan det vara MH som sparkade eller kanske hon själv av någon okänd anledning.
Var TT ens vid medvetande då och kunde sparka?
Jo, vilket ev. kan tyda pä att det låg en viss planering bakom mordet.
Citera
2023-03-18, 17:06
Medlem
AriGoldds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Båda föräldrarnas och broderns förhör finns i FUP.

De behöver inte ställa upp men gjorde det frivilligt.
Båda föräldrarna manipulerade.
Broderns bedömning, "hon är konstig".

Aa okej, då ska jag kolla igen. Broderns läste jag, han verkar ju något sånär klarsynt angående sin syster ändå.
Citera
2023-03-18, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AriGoldd
Det var ju sjukt många vittnesmål och förhör i FUP:en så jag scrollade förbi en del så kan ha missat det, men jag såg aldrig att det var något förhör med någon av J:s föräldrar? Ville de inte ställa upp på det?

Det finns förhör med både johannas mamma , pappa och bror i fup
Citera
2023-03-18, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aurun
Hade det varit så hade de varit åtalade för dråp, inte mord.

Jag håller inte med dig, för båda eller i varje fall en av dem, hade möjlighet att som det heter "besinna sig" och försökt hindra den andra. Även om det inte lyckats så kan man ringa 112 eller springa till grannen. Det finns inget sådant i detta fall.
Citera
2023-03-18, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Det är tyvärr en vanlig missuppfattning att P7:ans syfte är att hitta "allmän" psykisk ohälsa. Man kan lida av psykisk ohälsa men i juridisk mening är varken generell psykisk ohälsa eller personlighetsstörningar som narcissism eller psykopati det. Precis som du också skriver.

Det kan ju läkaren mycket väl ha identifierat i både Wilmafallet och i Toves fall. Det har inte någon betydelse för den juridiska definitionen av psykisk störning. Vad läkaren väljer att ta med i P7:an om detta är inte viktigt. Det viktiga är om det är en psykisk störning i lagens mening och det bedöms inte varken J eller M lida av.

I lagens mening ska du i princip bedömas som psykotisk, som att ha hört röster, vid gärningen och kanske också vid undersökningstillfället.

Jag är medveten om att det viktiga är om allvarlig psykisk störning föreligger, men nu är det så att psykiatrikern skrev i P7 att det inte finns tecken på personlighetsstörning (grandiositet, antisocial osv), och där missade de det. Och jag är tämligen övertygad om att när de ska rekommendera samhällstjänst eller fängelse att de bedömer mer än om det föreligger psykos eller inte.
Citera
2023-03-18, 17:09
Medlem
cleolinas avatar
Det här är första FUP:en jag läst nånsin, önskar att jag inte gjort det.
Har omgivningen inte reagerat tidigare på Johanna? Sorry, man vill ju vara ”human” och att alla ska få en andra chans et c, men: jag hoppas hon sitter inne på livstid.
Maja verkar mest ha följt Johanna utan någon egen vilja. Men oavsett vilket har hon ändå ställt upp att vara medhjälp till Johannas vansinniga planer (hon verkade ju även varit insatt i åtminstone ena mordbranden). Tror att Maja kan rehabiliteras men Johanna, inte en chans.

Citat:
Ursprungligen postat av easycomeeasygo

Btw, sjukt att ens egen pojkvän som man BOR med svarar ”ajdå” på ett sms om att man blivit slagen. Ajdå?? Som om det inte var nånting alls? De killar jag känner skulle fan ha ringt och sagt ”va, vad fan säger du? Nu har det här bråket gått för långt” och rusat iväg och hämtat hem en. Spelar ingen roll att det är en tjej som har slagit.

Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Jag reagerade också på att han svarar Ajdå

Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Ja det är riktigt sjukt. Varför gick han inte dit och hämtade hem henne?

Det står i FUP att han någon minut efter att ha skickat det sms:et ringer upp Tove.
Och ”hämtar hem henne” - vadå? Han är väl inte Toves förmyndare? Hon måste väl få avgöra själv huruvida hon vill hem eller inte.
Citera
2023-03-18, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Och minst lika många i Sverige har blivit ilurade att det har betydelser. Den moderna människans ursprung är afrika så du lär väl bära runt på din beskärda del av djungelgener.

J verkar vara en lättstyrd individ som J tagit kontrollen över, och det har knappast med hennes ursprung att göra.

Du uppvisar ju själv tecken på att vara lättstyrd. Vem fick dig att gå med i partiet?

Många adopterade blir mer lika sina biologiska föräldrar än sina adoptivföräldrar, gener är inte allt men spelar betydligt större roll än vad man tidigare trott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in