Citat:
Ursprungligen postat av
Osakazuki
Rullman hade väl inte ens med dråp i åtalet?
Dråp har samma rekvisit som Mord - och därför kan rätten pröva frågan om Dråp, utan att åklagaren yrkat på detta.
Jag anser att okunskapen om vad Dråp är försvårar/förvirrar diskussionerna i denna tråden. Dråp är alltså (liksom mord) ett
avsiktligt dödande, MEN! där det föreligger förmildrande omständigheter som t ex att gärningen inte varit planerad, att gärningsmannen varit starkt pressad, att gärningsmannen befunnit sig i en nödvärnsliknande situation eller att man hjälpt en person som viljat ta sitt egna liv. Pratar vi istället om dödsfall där oaktsamhet förelegat, t ex att man knuffat/slagit/strypt en person, helt utan att uppsåt att döda - så är det Vållande till annans död. Vilket är det man från försvararhåll anfört i detta målet.
Skulle åklagaren vinna fullt gehör med sitt påstående att vederbörande dödat Tove genom strypning, medans den andra hållit fast i henne (och att man därefter forslat bort och bränt kroppen) så har jag oerhört svårt att se att det skulle bedömas som någonting annat än Mord. För jag kan inte se att några förmildrande omständigheter finns; Det har inte handlat om ett snabbt händelseförlopp, Tove har inte själv utövat hot eller våld mot gärningspersonerna osv.