2023-03-18, 13:21
Medlem
Trontie123s avatar
Är falukorv nyttigt? Är kycklingfalukorv bättre?
Citera
2023-03-18, 13:24
Medlem
vadsadusadus avatar
Vad menar du med nyttigt? Mindre kalorier? Mindre fett? Mindre respprodukter?
Citera
2023-03-18, 13:32
Medlem
Onanikrems avatar
Inget av det är nyttigt men falukorv kan vara jävligt gott om den steks hårt i smör med råstekt potatis, ägg och stark senap.
Kycklingkorv tycker jag inte är gott.

Gå på någon dyrare sorts falukorv, inte Icas eller Coop egen.
Citera
2023-03-18, 13:42
Medlem
Det finns inget som heter kycklingfalukorv. Falukorv är ett skyddat namn.
Citera
2023-03-18, 13:45
Medlem
Trontie123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Det finns inget som heter kycklingfalukorv. Falukorv är ett skyddat namn.

Kycklingkorv
Citera
2023-03-18, 13:45
Medlem
Trontie123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vadsadusadu
Vad menar du med nyttigt? Mindre kalorier? Mindre fett? Mindre respprodukter?

Tänker näringsmässigt. Eller är det mest socker och transfetter?
Citera
2023-03-18, 13:47
Medlem
Falukorv är bra för hälsan. Den botar cancer och aids enligt kongolesiska studier.
Citera
2023-03-18, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trontie123
Är falukorv nyttigt? Är kycklingfalukorv bättre?
Nej "kycklingfalukorv" är inte nyttigare. Var får du alla dumheter ifrån.

Nyttigast är en rejäl stek.
Citera
2023-03-18, 13:51
Medlem
Beror väl på vad du menar med nyttigt och vad du jämför med. Olika människor har olika upplägg på sin kost. Falukorv kan givetvis vara en del av en hälsosam kost. 59% kött i de billigaste. Här är ingredienserna.

Ica ring:

Citat:
Ingredienser: Gris- och nötkött, vatten, fett från gris, potatisstärkelse, salt, kryddor och kryddextrakt (muskot, svartpeppar, koriander, cayennepeppar), lökpulver, druvsocker, antioxidationsmedel (E 300), konserveringsmedel (E 250), rökarom.

Köttmängd: 59 %

Coops:

Citat:
Ingredienser: Gris- och nötkött, vatten, fett från gris, potatismjöl, salt, druvsocker, lökpulver, kryddor (ingefära, svartpeppar), kryddextrakt (muskotnöt, svartpeppar, koriander, cayennepeppar), antioxidationsmedel (E 300), konserveringsmedel (E250), rökarom.

Köttmängd: 59%

https://corren.se/nyheter/dyraste-falukorven-ar-inte-godast-om6480019.aspx
Citera
2023-03-18, 13:54
Avslutad
Falukorv har fött upp bättre generationer än våra, så nej... Det är inte dålig mat.
Citera
2023-03-18, 14:06
Medlem
Europes avatar
Den innehåller rätt mycket kalorier och fett, samt processat kött som en större del av dieten ses väl som mindre bra för hälsan. Om jag ska äta korv, så föredrar jag högre kötthalt, med lite mindre fett, mer protein och mer kött. Ett riktigt bra exempel var när min morfar lät en bekant mala ned hans älgkött tillsammans med griskött till korvar som innehöll nästan enbart kött.

Jag brukar inte köpa falukorv, men jag fick en hel ring från min granne för någon vecka sedan. Jag valde att laga till flera portioner med falukorv, Heinz vita bönor i tomatsås (jag hade ett tiotal i skåpet) och sallad. Tillsammans blir det inte så kaloririkt, då resten har ytterst lite fett, har lågt kaloriinnehåll, innehåller fibrer, samt Heinz vita bönor är proteinrikt, så jag har svårt att se hur allt i sin helhet skulle vara så onyttigt. Det är ju inte irrelevant vad man äter i övrigt.

Processat kött anses väl allmänt inte vara så nyttigt, men lite då och då lär ju inte heller vara extremt skadligt, samt även den innehåller nödvändiga näringsämnen. Den tråkiga sanningen är och förblir att en rik och varierad kost är bra och excesser tenderar att vara ohälsosamma. När det gäller mat, men har även ansetts gälla mer generellt från när de antika grekerna predikade måtta till nutida svenskar som tycker det ska vara lagom.
Senast redigerad av Europe 2023-03-18 kl. 14:14.
Citera
2023-03-18, 14:08
Medlem
Välj korv med högt köttinnehåll. Icas extra fina falukorv eller Willys delikatessfalu, ca 70% köttinnehåll.
Sedan finns det små tillverkare som håller hög kvalite.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in