2023-03-18, 14:13
Medlem
knullklassons avatar
Allt som innehåller E250 är dåligt och bör därför undvikas i största möjliga mån.

Citat:
Som livsmedelstillsats har natriumnitrit E-nummer E 250 och tillsätts i charkuterivaror och färdiglagade portioner (Findus, Dafgård, Felix, Billys). Det är ett omdiskuterat ämne där djurförsök har visat att natriumnitrit ökar risken för cancer. Det tillåts därför inte av Krav.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Natriumnitrit
Citera
2023-03-18, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Falukorv har fött upp bättre generationer än våra, så nej... Det är inte dålig mat.
Det är inte samma falukorv idag som för 20 år sedan.
Jag tyckte om falukorv förr i tiden, idag, nej.
smakar skit idag sen dom minskade kötthalten och sprutade in vattenbindande medel(?)
något ändrade dom så det smakar skit iaf
Citera
2023-03-18, 14:14
Medlem
zombie-nations avatar
Korv är inte så bra eftersom den är behandlad med ämnen som kan vara farliga.

Vad gäller kött är korv nyttigt, särskilt de sämre korvarna där man skurit bort köttrester nära benen och finns även malda senor och brosk. Vi behöver detta för att bygga upp vårt eget skelett. Vi blir bensköra av att bara äta rent kött.
Citera
2023-03-18, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Välj korv med högt köttinnehåll. Icas extra fina falukorv eller Willys delikatessfalu, ca 70% köttinnehåll.
Sedan finns det små tillverkare som håller hög kvalite.
Äntligen en vettig kommentar som svarade på frågan.
Citera
2023-03-18, 14:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
Det är inte samma falukorv idag som för 20 år sedan.
Jag tyckte om falukorv förr i tiden, idag, nej.
smakar skit idag sen dom minskade kötthalten och sprutade in vattenbindande medel(?)
något ändrade dom så det smakar skit iaf
Jag tror inte att skillnaden i produkt är så stor. Vad jag däremot tror är att våra smaklökar ändrats. Vi var inte lika vana vid kvalitetsprodukter på 80-talet så vi hade ingenting att jämföra med.

Nu är det emellertid hårda tider igen, snart är det dags för barkbröd, min vän (som Magnus Härenstam sjöng i kupletten Svångremmen på sjuttiotalet). Prio framöver kommer att bli att mätta familjen, inte att maten ska nyttig och hälsosam och fiberrik och nyckelhålsmärkt och blabla.

Själv äter jag ett par falukorvar i månaden och det duger gott.
Citera
2023-03-18, 14:30
Medlem
Biggedys avatar
Alltså för en seriös byggare så har falukorv absolut ingen plats i en diet.

Men för en amatör så spelar det väl ingen roll. Om det är nyttigt är väl relativt, jämfört med godis, chips och cigg. Men det är ju fortfarande processerad mat.

Lågt proteininnehåll konta kcal.

Ännu fetare blir det i en korvstrogge med grädde. Men det är ju jävligt gott. Har man svårt att gå upp i vikt så är det väl optimalt om man kompenserar upp det med lite extra protein i form av Whey etc.

Sedan är det ju jävligt billigt. Men som sagt, för en seriös atlet är det skräpmat.

Imo

Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Jag tror inte att skillnaden i produkt är så stor. Vad jag däremot tror är att våra smaklökar ändrats. Vi var inte lika vana vid kvalitetsprodukter på 80-talet så vi hade ingenting att jämföra med.

Nu är det emellertid hårda tider igen, snart är det dags för barkbröd, min vän (som Magnus Härenstam sjöng i kupletten Svångremmen på sjuttiotalet). Prio framöver kommer att bli att mätta familjen, inte att maten ska nyttig och hälsosam och fiberrik och nyckelhålsmärkt och blabla.

Själv äter jag ett par falukorvar i månaden och det duger gott.

Fast nu är vi inne i träningsforumet och kost/dieter. Inte i matlagning. Du tycker det är onödigt med gym och då är det förstås mindre viktigt vad man sätter i sig än vad en styrkelyftare äter.
Senast redigerad av Biggedy 2023-03-18 kl. 14:37.
Citera
2023-03-18, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trontie123
Är falukorv nyttigt? Är kycklingfalukorv bättre?
Sådär. Det är ju nyttigare än pasta och bröd. Men innehåller en del mindre bra tillsatser. Det är bättre att äta fläskkotletter eller annat rent kött. Jag tror inte det spelar så stor roll om det är kyckling eller fläsk i korven. Jag tycker ändå att det är okej att äta korv ibland, ca en gång i veckan.
Citera
2023-03-18, 14:56
Medlem
Korv är generellt rätt värdelöst, det är i praktiken förstört kött med en hel del skit i.
Charkprodukter är inte hälsosamt och har bidragit till att ge kött ett oförtjänt dåligt rykte.

Att säga att korv är som vilket kött som helst är som att säga att kokt potatis är det samma som pommes frites som friteras i värmekänsliga oljor i högra temperaturer samt en hel del salt på det.

Vidare är det en kostnadsfråga så är korv dyrt sett till vad man faktiskt får för man det betalar för.

Bara ta kyckling som nästan har 3 gånger så mycket protein per 100 gram.
Samt att det inte är en massa tillsatser som korven har.

Vill du göra det enkelt och spara pengar.
Köp en hel kyckling istället som du kör i ugn.
Detta är det absolut billigaste om du vill ha så mycket animaliskt protein per 100 gram/kr och samtidigt hålla det ''clean'' dvs inga onödiga tillsatser.

Bara ta här.
https://www.willys.se/sok?q=hel+kyckling
39 kr/kg då är alltså kycklingen tinad och har inte en massa vatten.
Självklart så kan det vara dyrare i andra butiker och när det inte är kampanj, brukar ligga runt 50-65 kr kg då.

Sedan kanske folk säger men benen då!
Kyckling ben väger ytterst lite då det är luft i dom för att sänka vikten, vilket är typiskt för fjäderfän.
Av en 1,3 kg kyckling kan jag tänka mig att 150 gram är ben vikt.
Citera
2023-03-18, 15:35
Medlem
Nej jätte gott! Allt är onyttig nuför tiden bara o äta
Citera
2023-03-18, 17:34
Medlem
Zilvios avatar
Näring, kost och kosttillskott --> Färdigmat och halvfabrikat
/Moderator
Citera
2023-03-18, 17:35
Medlem
Karmans avatar
Ja, nedmalda köttslamsor som innehåller på tok för mycket salt (som all svensk mat) är inte nyttigt.
Citera
2023-03-18, 17:43
Avslutad
Falukorv är väl allmänt känt att de framkallar cancer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in