2023-03-18, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Ja, redovisning av tfn-tömningar är lite av vilda västern. Även om jag inte begriper vad där står, saknar jag strukturerna.

Har du möjlighet att påverka, så gör en vetenskaplig protokollmall till dem, likt obduktionsprotokollet.

Finns kanske i Word..?

Begreppet ”spetskompetens” ligger i betraktarens ögon och inte i bedömningar av egen kompetens så jag reagerade på hur det uttrycket användes efter att Tove till slut hittats.

Menar att givetvis ska ansvariga få berömma sina inblandade medarbetare men just i det här fallet så faller det lite platt.

Vill inte styra det här till pajkastning mot utredningen men något måste de lära sig av detta om det så gäller rutiner, resurser, mallar eller hur kompetensen eller bristen på den ska fördelas.
Citera
2023-03-18, 12:28
Medlem
Skaraborg2s avatar
Är mycket vanligt.

Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
Finns det inga vettiga människor som jobbar i fängelser? Sådant skulle inte få förekomma. De skulle få hjälp med sina problem o komma ut som starka vettiga bra människor.

Sådant förkommer hela tiden i t. ex. svenska fängelser och hör inte till ovanligheterna utan precis tvärtom.

Nej dessa personer kommer aldrig att komma ut som vettiga kvinnor. Kan man tända på en kropp hela två gånger så visar det på vilken farlig person JJ är men också MH. De skulle egentligen aldrig få komma ut i friheten mera men det kommer de tyvärr att göra.
Citera
2023-03-18, 12:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av abpial
Vet att varit uppe tidigare i tråden. Är inte Maja lesbisk. Bär en pridepin på bilden i dagens Morgonposten.se. Kanske bara allmän sympatiyttring

Tror det har skrivits tidigare i tråden att hon lider av könsdysfori.
Citera
2023-03-18, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Har Johanna några religiösa kopplingar? Det är Satan, Lucifer och fördömanden om ogudaktighet i flera av texterna. Hur ser hennes religiösa uppfostran ut? Vilka förebilder har hon?

Det beror väl troligen på vad föräldrarna har för tro! Man blir ju oftast formad i hemmet! Ena efternamnet pekar åt Israel. Har inte den blekaste aning om vilken tro de har i Israel.
Citera
2023-03-18, 12:38
Medlem
MrDonutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lokalpatriot
Jag hittade också den och jag reagerade på att kvinnan i videon delar vissa likheter med Tove.. Detta i samband med att JJ verkar ha varit helt besatt vid Tove; skrev låtar om henne, hade en teckning av Tove (troligen) i sitt skåp i skolan osv. gör det väldigt bisarrt.

Jag är inte så insatt i personerna, visste inte hur Johanna såg ut igår ex. såg sökningen och skev först att det liknade tove, såg bild på tove och johanna och ändrade till att de liknar johanna mer.. Kan absolut vara som du säger att Johanna var besatt av Tove och eventuellt såg tove i videon och inte sig själv som jag skrev.
Citera
2023-03-18, 12:40
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perelk
Tycker nog monstret Johanna möller isf är sjukare än detta.

Detta är ett unikt fall enligt många kriminalare och det sagt innan fuppen. Och det blir inte mindre unikt efteråt.

Vill inte spoila, eller prata för mkt om personerna nära, men läs fuppen är mitt tips.
Citera
2023-03-18, 12:41
Medlem
Fick ni ut fup?
Citera
2023-03-18, 12:43
Medlem
purpleladys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abpial
Vet att varit uppe tidigare i tråden. Är inte Maja lesbisk. Bär en pridepin på bilden i dagens Morgonposten.se. Kanske bara allmän sympatiyttring

Hon säger i förhör att hon gillar både killar och tjejer, dvs bisexuell..
Citera
2023-03-18, 12:44
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abbaslutfisk
Fick ni ut fup?
Länk:
https://swefup.se/infusions/downloads/downloads.php?cat_id=7&download_id=182
Citera
2023-03-18, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommisarie-Kudos
Hon har ju vidgått medhjälp så hon får nog sitta några år.

Citat:
Ursprungligen postat av filuren96
Åklagaren har endast åtalat för Mord. Så medhjälp kan hon inte bli dömd för. Man kan inte bli dömd för något som inte omfattas av gärningsbeskrivningen. Så det blir antingen dömda för mord eller friade helt på den åtalspunkten.
Ja. Isf bedöms väl Ms agerande gå utöver medhjälp.
Citera
2023-03-18, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
"anmälan till vakterna" var nog ett försök att få ut henne snabbare, Maja kom ju in titt som tätt för att "spana" om Tove var på väg ut.
Däremot hade de planerat spöa på henne så hade de gjort som planerat innan "stämningen blev för god på vägen hem" så hade rättegången nog handlat om misshandel/grov misshandel istället för mord

edit : skrev hot istället för anmälan, rättade mig själv

Ja. Verkar ligga mycket baktanke i JJ:s huvud. Men jag menar, JJ gick väl till polisen efter att vakterna inte brydde sig om henne? Utanför nöjet.
Citera
2023-03-18, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linakova
Efter att ha läst obduktionsundersökningen så kan i alla fall jag inte komma fram till annat än att T ströps till döds när hon inte längre var vid medvetande. Skulle då tro att hon i alla fall inte led i vanlig form som man gör när man blir strypt. Om det nu är en tröst för någon att höra.

Baserar detta på att obduktionen inte påvisar några som helst värjningsskador på vare sig offer eller förövare samt att T:s hals, nacke och huvud inte uppvisar några som helst vridningsskador eller liknande. Hade T varit medvetande hade hon ju vridit på huvudet etc när hon blivit strypt.

Med andra ord: hon har tuppat av efter fallet ner i golvet, de har strypt henne när hon var medvetslös.

MH höll i Toves armar när JJ satt på Toves bröst och ströp henne, vilket torde innebära att Tove inte hade en rimlig chans att med hjälp av sina händer och armar försöka avvärja överfallet, därför inga avvärjningsskador på förövarna.

Att JJ hade sina händer i ett starkt grepp runt Toves hals, gjorde väl inte heller att stackars Tove hade någon som helst chans för att vrida/röra på huvudet.

Tove var helt hjälplös och utlämnad i dessa två grymma mördares grepp och våld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in