2023-03-18, 11:44
Medlem
Hittar ingen länk med hela fup som funkar
Citera
2023-03-18, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Sunda tankar.

Min förvåning baseras på att de vet tidigt att något är väldigt galet och att de då inte trampar full gas på rätt sätt vad gäller en anhållen och misstänkt persons mobil och platsdata då någon orolig persons dotter, barnbarn, syskon eller kompis är försvunnen under de här omständigheterna.

Tycker hela polisens förfarande är motstridigt på något vis. Precis som du säger så är det märkligt att man inte går all-in på mobilens platsdata etc. Samtidigt trodde ju jag att det faktum att man drog igång dessa resurser så snabbt innebar att man hade hittat spår i lägenheten som antydde mord, men så har alltså inte varit fallet? Jag hade kunnat lägga ett bet på att de hade hittat blodspår eller något i alla fall i lägenheten (tänkte mig tex att T blivit knuffad och slagit huvudet i en möbelkant och det blivit blodspår där etc) men utifrån hur lite fynd man gjort i lghn, i praktiken nästan noll, så måste ju polisens starka misstankar från början grunda sig på annat. Nej, du har rätt, det ÄR märkligt att man lade så mycket resurser på att hitta T:s mobil när man istället borde ha fokuserat på MGM:s mobiler. Att man ändå lade så mycket fokus på att hitta T:s mobil skulle möjligen kunna förklaras med att man i det skedet helt enkelt inte var övertygade om att man hade rätt MGM.
Citera
2023-03-18, 11:49
Medlem
sybels avatar
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/aklagare-om-mordatalet-kan-styrka-ett-uppsatligt-dodande

Familjens ombud uttalar sig och Rullman menar att han kan bevisa uppsåt.
Citera
2023-03-18, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiederErmaFrost
Sidan.68 - Bild 17

fil:
B 1877-22 Eksjö TR B 1877-22 Aktbil 156.pdf

Vad är det för fel på MGM ?

Kan du citera något ur aktbilagan?

Citat:
Ursprungligen postat av Svinhalsen
Läste i ett förhör med Maja att Johanna dagen efter var lättad och upprymd över att T var död..det säger allt! Det där var ingen olycka😳
Och jag tror att den här Johanna är flera steg före den andra Johanna (Möller) med tanke på att hon börjar sin bana vid 20 års ålder..

Fullblodig narcissist som tycker synd om sig själv för att hon åkt dit och fått släpa en tung kropp i skogen 🙄

Delar din bedömning av J. Vi är nog många som gör det.

Men det Maja säger i förhör kan man nog vara lite fundersam kring; kan ju handla om att hon vill förminska sin inblandning, utmåla J som den onda och sig själv som lite offer.

Kommer att bli intressant hur ”spelet” mellan försvararna blir i rätten, hur pass hårt kommer de att ansätta den andres klient osv.
Citera
2023-03-18, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiederErmaFrost
Sidan.68 - Bild 17

fil:
B 1877-22 Eksjö TR B 1877-22 Aktbil 156.pdf

Vad är det för fel på MGM ?

vad syftar du på?
Citera
2023-03-18, 11:54
Medlem
sybels avatar
Citat:
Du sätter ord på samma tankar jag haft i huvudet hur IT-protokoll generellt ”utformas”. Inte ett ord om vilka program som använts, vem exakt som satt bakom spakarna vid den aktuella extraheringen osv. Det är några kartbilder, skärmdumpar från DEL av skärmen och väldigt slarvigt beskrivna metoder och förlopp.
Jo, jag tänker att för obduktionsprotokollet finns det skrivet, vad, hur, varför samt vilka metoder och klara regler för hur slutsatserna ska formuleras, så även för annan teknisk bevisning men inte It. Varför, kan jag undra?
Citera
2023-03-18, 11:58
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
ja exakt, o Maja som springer in flera ggr o "spanar" på Tove, sen så kom det ju även fram att de planerat spöa på Tove på vägen hem men att det blev en god stämning vilket som resulterade i att de kom ända fram till JJ.

än så länge har jag inte nått fram till alla förhör då jag läser igenom allt från början men en skrämmande syn växer fram om JJ, alla sökningar hon gjort omkring branden och sen hur man ger igen på en vän, hur man kommer undan med mord och allt, även giftesfrid googlade hon på innan brottet hade skett.

Låttexten hon skrivit gav mig rysningar, och hur hon kallade Tove och My för narcister o psykopater. Vem sitter ens o skriver ner sådant?

Har Johanna några religiösa kopplingar? Det är Satan, Lucifer och fördömanden om ogudaktighet i flera av texterna. Hur ser hennes religiösa uppfostran ut? Vilka förebilder har hon?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linakova
Tycker hela polisens förfarande är motstridigt på något vis. Precis som du säger så är det märkligt att man inte går all-in på mobilens platsdata etc. Samtidigt trodde ju jag att det faktum att man drog igång dessa resurser så snabbt innebar att man hade hittat spår i lägenheten som antydde mord, men så har alltså inte varit fallet? Jag hade kunnat lägga ett bet på att de hade hittat blodspår eller något i alla fall i lägenheten (tänkte mig tex att T blivit knuffad och slagit huvudet i en möbelkant och det blivit blodspår där etc) men utifrån hur lite fynd man gjort i lghn, i praktiken nästan noll, så måste ju polisens starka misstankar från början grunda sig på annat. Nej, du har rätt, det ÄR märkligt att man lade så mycket resurser på att hitta T:s mobil när man istället borde ha fokuserat på MGM:s mobiler. Att man ändå lade så mycket fokus på att hitta T:s mobil skulle möjligen kunna förklaras med att man i det skedet helt enkelt inte var övertygade om att man hade rätt MGM.

Det är lätt att sitta på läktaren det ska erkännas men jag ser det jag ser och även i känsliga ärenden så måste det gå att lita på att de inte slarvar med det som är väldigt grundläggande i en utredning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jo, jag tänker att för obduktionsprotokollet finns det skrivet, vad, hur, varför samt vilka metoder och klara regler för hur slutsatserna ska formuleras, så även för annan teknisk bevisning men inte It. Varför, kan jag undra?

Tänkte på detta igår men man tänker att varför ska man redovisa för detta i varenda mål, fanns där ingen hänvisning till nån generell beskrivning av metoderna som använts?
Citera
2023-03-18, 11:59
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valkyria1000
Hittar ingen länk med hela fup som funkar
Detta är väl hela?
http://www.swefup.se/infusions/downloads/downloads.php?cat_id=7&download_id=183
Citera
2023-03-18, 12:00
Medlem
Citat:
Det är lätt att sitta på läktaren det ska erkännas men jag ser det jag ser och även i känsliga ärenden så måste det gå att lita på att de inte slarvar med det som är väldigt grundläggande i en utredning.

Håller helt med.
Det är en del i rättssäkerheten också att det allmänna granskar statens utredningar. Det är ju därför vi har offentliga handlingar etc. Så det du gör är precis det som systemet är tänkt för.
Citera
2023-03-18, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel

Även ett protokoll från en teknisk undersökning av brottsplats eller MGM boende följer vissa riktlinjer.

I IT-protokollen och rapporter, förutom i ”försidan” till protokollet, så är det liksom lite för mycket lattjolajbans utifrån IT-forensikern eller operativa anslytikers egna huvuden. Och ja jag har exempel på där jag har gått in och ”rättat” hur de tidigare arbetat i andra fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in