Citat:
Ursprungligen postat av
swimp78
Då är det kanske något med att innehållet i den länken eller titeln på den leder den till någon infomation den fått tidigare.
Men du kan ju försöka få den berätta korrekt om pjäsen på den här länken
https://sv.wikipedia.org/wiki/VD_(pj%C3%A4s)
Jag vet inget om denna pjäs, så jag kan inte uttala mig om det är rätt eller inte, men detta svarade ChatGPT
"VD är en pjäs skriven av Stig Larsson och uruppfördes år 1987. Handlingen kretsar kring den fiktiva koncernen Liljeholms som är en av de största och mest framgångsrika företagen i Sverige. Pjäsen utforskar den hårda konkurrensen och den strävan efter makt och pengar som råder inom näringslivet.
Pjäsens huvudperson är Jan-Erik Liljeholm, som är VD för koncernen. Han är en man som är beredd att göra vad som helst för att bevara sin ställning som mäktig företagsledare och ta företaget till ännu större höjder. Liljeholm är dock inte ensam i sin strävan efter makt och pengar. Koncernens styrelsemedlemmar, aktieägare och andra företagsledare är också beredda att använda vilket medel som helst för att få ut det mesta möjliga av sina investeringar.
Pjäsen skildrar den intensiva konkurrensen mellan företagarna och den hårda pressen som de känner från aktieägarna att ständigt öka vinsten. Koncernen dras in i en rad skandaler och korruptionsaffärer, och det blir allt tydligare att Liljeholm inte är den redbaraste av företagsledare. Samtidigt som Liljeholm kämpar för att behålla sin ställning, växer en annan maktinriktning inom koncernen fram.
Pjäsen behandlar också teman som moral och etik inom näringslivet, och den ställer frågan om det verkligen är möjligt att kombinera framgångsrik företagsledning med moraliskt riktiga beslut.
VD är en engagerande och aktuell pjäs som ger en realistisk inblick i näringslivets värld. Den skildrar de mäktiga företagsledarnas kamp om makt och pengar och ger en kritisk reflektion över kapitalismen och dess effekter på samhället."