Flashback bygger pepparkakshus!
2023-03-17, 10:38
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Mänsklig intelligens kallar jag det för då det är på den nivån många ligger. När dessa brister är borta börjar vi tala om övermänsklig intelligens.

Intelligent i betydelsen att den semantiskt kan ge intrycket att den förstår och kan lära sig fast den inte förstår nåt, inte lär sig och hellre fantiserar ihop ett svar än ger korrekt information.

Jag hade hellre sett en bot som kan ge korrekt information eller säga när den inte kan det - hellre än en bot sin ber om ursäkt och hittar på saker

Men det kanske är online-kundtjänster den riktar sig till. Då passar ju dess ”intelligens” bra , att övertyga idioter att de pratar med en människa fast det är en bot som bara har fem frågor den kan svara på.
Senast redigerad av swimp78 2023-03-17 kl. 10:42.
Citera
2023-03-17, 10:41
Medlem
JagLurarDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Problemet är att chatGPT medvetet kan hamna i en loop där den medvetet
Fabulerar och förleder.

Tydligen är ChatGPT oförmögen att säga att den saknar information eller möjligheter att ge rätt svar: så den hittar hellre på ett fantasisvar.

Jag bad den beskriva innehållet i Stig Larssons pjäs ”VD”. Den ljuger ihop nåt som är helt fel. AI-genererad fiktion.

Jag rättar : boten ber om ursäkt. Kommer med en annan fantasi-handling.

Jag frågar om chatGPT kan läsa innehållet i länkar jag ger den. Boten säger att det kan den. Jag ger den en länk till Wikipedia.

Jag frågar igen. Chatgpt hittar återigen på en handling som inte finns i verkligheten.

Jag frågar varför den hittar på felaktig information. Kan den verkligen läsa innehållet i länken jag skickade?
ChatGPT ber om ursäkt. Den har nu läst informationen och ska svara.
Sen fabulerar den ihop ett annat svar.

Boten säger aldrig - jag har inte den information jag behöver utan ber om ursäkt och fantiserar ihop svar.

Det gör den opålitlig och värdelös.
Ja den gör endast regression vilket innebär att den är social snarare än intelligent.
Citera
2023-03-17, 10:49
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagLurarDig
"ChatGPT" med deep learning kan inte åstadkomma något nyskapande, endast regression ur befintlig data. Alltså ur datainformation som inte ens behöver vara korrekt. AI hype är en sådan bluff.

Så det den kan är att vara en textversionen av de där ”AI-konst”-botarna - skapa en text som är antingen en sammanfattning av en text den har inmatad i sig eller generera en text som ska imitera en annan text.

Att den kan lära sig nya fakta av att diskutera med användarna och att den lär sig nya saker - och blir mer och mer ”bildad” - det är en bluff?
Citera
2023-03-17, 11:01
Medlem
JagLurarDigs avatar
Citat:
Så det den kan är att vara en textversionen av de där ”AI-konst”-botarna - skapa en text som är antingen en sammanfattning av en text den har inmatad i sig eller generera en text som ska imitera en annan text.

Att den kan lära sig nya fakta av att diskutera med användarna och att den lär sig nya saker - och blir mer och mer ”bildad” - det är en bluff?
Jo, den fungerar okay som ett avancerat lexikon, istället för att man exempelvis Googlar. Menar att AI blivit sådan hype som kan missbrukas av onda makter, alltså "bluff" i någon mening.
Senast redigerad av JagLurarDig 2023-03-17 kl. 11:03.
Citera
2023-03-17, 12:26
Medlem
asdhundrafogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Köpte trots allt plus och provade version 4 en del. Nu stod det dock att ”You’ve reached the current usage…” någonting. Man har alltså begränsad användning (på vadå? En timme per dag?) Trots att man betalar? Och trots att den ger felaktiga svar var och varannan gång? Den säger att den inte kan analysera bilder heller vilket jag läste att den nya versionen kunde. Vad är detta?

(Edit: Kolla lite och det verkar visst som att man för närvarande kan skicka upp till 100 meddelanden varje 4:e timme. Hmm).

Fan så mycket gnäll från dig. Var nöjd över det som kommit ut på den korta tid. Den hjälper miljontals människor och blir bättre för varje månad. Tänk dig vad den kan om 1 år.
Citera
2023-03-17, 12:29
Medlem
Citat:
Intelligent i betydelsen att den semantiskt kan ge intrycket att den förstår och kan lära sig fast den inte förstår nåt, inte lär sig och hellre fantiserar ihop ett svar än ger korrekt information.

Men detta är bara din tolkning.
Inte ens en särskilt intelligent tolkning.
Citera
2023-03-17, 14:18
Medlem
JagLurarDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expat2021
Men kul då att du tycker att maskininlärning är duktigt...
Citera
2023-03-17, 14:34
Medlem
Stanford har replikerat ChatGPT för den facila kostnaden av 600 USD i träningskostnader.
OpenAI la ner nån miljard tydligen...

Alpaca som modellen heter (man utgick från Metas LLama-modell) tog bara några timmar att träna.

Vilket antiklimax, nu kan alla bygga sin egen skräddarsydda ChatGPT om man vill.

Det verkar inte bättre än att OpenAI får stänga igen butiken inom kort.
Vem f-n vill betala för nåt man man kan göra bättre själv, och billigare.

Lär väl krylla av gratis ChatGPT kopior på nätet inom ett par veckor.

https://crfm.stanford.edu/2023/03/13/alpaca.html

https://www.youtube.com/watch?v=xslW5sQOkC8
Senast redigerad av B.R.Donut 2023-03-17 kl. 14:38.
Citera
2023-03-17, 15:06
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdhundrafog
Fan så mycket gnäll från dig. Var nöjd över det som kommit ut på den korta tid. Den hjälper miljontals människor och blir bättre för varje månad. Tänk dig vad den kan om 1 år.
Vi får hoppas att den är lite smartare om ett år ja
Citera
2023-03-17, 17:36
Medlem
Man skrattar nästan över hur bot:en kan resonera fel, särskilt i början av sitt svar.

"First, notice that for any positive integer y, y^7 is a multiple of 7."

Översatt till svenska: "Först, notera att för varje positivt heltal y, så är y^7 en multipel av 7."
Citera
2023-03-17, 18:02
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Stanford har replikerat ChatGPT för den facila kostnaden av 600 USD i träningskostnader.
OpenAI la ner nån miljard tydligen...

Alpaca som modellen heter (man utgick från Metas LLama-modell) tog bara några timmar att träna.

Vilket antiklimax, nu kan alla bygga sin egen skräddarsydda ChatGPT om man vill.

Det verkar inte bättre än att OpenAI får stänga igen butiken inom kort.
Vem f-n vill betala för nåt man man kan göra bättre själv, och billigare.

Lär väl krylla av gratis ChatGPT kopior på nätet inom ett par veckor.

https://crfm.stanford.edu/2023/03/13/alpaca.html

https://www.youtube.com/watch?v=xslW5sQOkC8
Intressant.
Citera
2023-03-17, 18:03
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expat2021

Tolkning och tolkning, som jag skrivit efter att ha försökt att få ut korrekt information från boten - så fungerar den inte för den information jag försökt få fram. Information som till och med googles sökförslag gissar sig till. Och det är inte obskyr eller aktuell information.

Boten ursäktar sig, och hittar sedan på fantasifakta. Den påstår att den kan ta in information från länkar man ger den, men kommer sedan med nya fantasier. Den tar inte in det man säger i samtalet utan imiterar mest att den är hjälpsam och förstår. Återkommer man till samma ämne igen så är det samma visa igen.

Tydligen kan boten sammanfatta den information som matats in i den redan, antagligen från den engelskspråkiga världen, men tar inte in information från samtalen med användarna och fantiserar hellre ihop fakta än erkänner eller ens vet när den saknar information att svara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in