2023-03-18, 09:14
Medlem
NAFOgenerals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U

En svag fiende är inte bra, så länge samma fiende också är världens andra största kärnvapenmakt.
Det är dom inte. Ryssland försökte provskjuta sin Satan2 leksak för att skrämmas när Biden besökte Kiev. Det blev inte bra, det sa klick och inget hände. Rysslands kärnvapenarsenal är sönderrostad skit från 60-talet.
Citera
2023-03-18, 09:17
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Jag har mycket svårt att tänka mig att en återgång till de kaosartade månaderna 1991/1992 skulle göra vare sig Ryssland eller dess kringliggande stater något gott. Särskilt i ljuset av att det förmodligen blir etter värre denna gång.

"Vi" i väst skulle ha krossat Ryssland/Sovjet/Ryska Federationen 1917, 1945 och 1991. Vi vill ha fred och skjuter därför upp oundvikliga krig mot imperialistiska diktaturer som hotar Civilisationen och människans frihet.

Nu är vi återigen vid en sådan historisk punkt där den eviga terrorstaten Moskva kan krossas militärt.
Citera
2023-03-18, 09:36
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NAFOgeneral
Det är dom inte. Ryssland försökte provskjuta sin Satan2 leksak för att skrämmas när Biden besökte Kiev. Det blev inte bra, det sa klick och inget hände. Rysslands kärnvapenarsenal är sönderrostad skit från 60-talet.

Sovjets kärnvapen var nog relativt bra (Jämfört med USA) på 80-talet, men sedan dess har de inte utvecklat något nytt och förhoppningsvis inte underhållit det de har. Jag tycker det verkar vara så med många ryska vapen.

Iskander-roboten påbörjades 1988; alltså en Sovjetisk design från början. Den hypade Kalibr-roboten togs i bruk 1994. Tog de verkligen fram den under det värsta kaoset i post-Sovjet eller återupptog de bara arbetet på en Sovjetisk design?
Citera
2023-03-18, 09:59
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Objektiv fakta är att en stark fiende är farligare än en svag fiende. Den fienden har helt enkelt större förmåga att skada dig. Fakta. Blir du hellre attackerad av en stor stark man med en yxa eller blir du hellre attackerad av en obeväpnad tjej?

Om Ryssland blir mer aggresivt eller villigt att använda kärnvapen om de är starka eller svaga kan vi spekulera om och ha åsikter om; men du kan väl aldrig påstå att det är ett objektivt faktum att svaga är mer aggressiva än starka? Det är ju bara din personliga åsikt.

Är små obeväpnade tjejer mer aggressiva än stora killar med vapen?

Om de små och obeväpnade tjejerna har 4 farbröder med stora vapenarsenaler, samt dokumenterad tidigare erfarenhet av väpnad konflikt och hedersvåld, så blir det en bättre jämförelse.

Kärnvapen är, exempelvis, mycket farligare hos irrationella religiösa tokstollar i en instabil statsbildning än de är hos en mer sekulär och objektivt stabil stat. De sistnämnda är mycket mindre riskabla med sådana vapen än de förstnämnda.
Citera
2023-03-18, 10:01
Moderator
T-80Us avatar
Citat:

Det är en ny robottyp, det är inte konstigt om den har problem. De förbanssatta typernas funktion är av mycket större intresse.
Citera
2023-03-18, 10:10
Medlem
Citat:

Den ryska rötan och självdestruktiviteten försvinner inte innan ryska staten försvinner. De är hopplösa. Den flopp vi ser nu, är repris på gamla floppar. Ryssarna har alltid slösat med manskap och krigat som retards.

Finns ingen anledning att tro att ryssarnas nukes skulle vara i bättre skick än krigsmakten i övrigt.
Skulle de försöka starta kärnvapenkrig, skulle de GARANTERAT detonera nukes på egen mark.

Jag har svårt att tänka mig någon otrevligare plats än en rysk kärnvapensilo, fy fan.

Hela invasionen är patetisk.

Skulle ryssarna krydda med nukes, skulle det vara så katastrofalt att det blir underhållande.

CNN år 2024:
"900 ryssar omkom inatt, efter en explosion i en kärnvapensilo.... Tio städer evakueras...

Skulle inte förvåna mig.
Citera
2023-03-18, 10:36
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Citat:
Nu menade jag att du hade fel i din analys, Putins fel och brister är, så att säga, "self evident".

Om Ryssland vunnit i Ukraina, så hade de inte haft behov av att brösta upp sig, då segern, om än en dyrköpt sådan, hade gjort det behovet överflödigt. Det hade gett Europa och NATO andra problem, men ryssen hade bevisat att de klarade av det operativa problem de ställdes inför.

I händelse av förlust blir därför behovet så mycket större att visa sig på styva linan, då deras anseende sjunkit i omvärldens ögon.

Detta var spännande så jag kastar mig in i diskussionen. Vad är best case utfallet utifrån Svenskt och europeiskt perspektiv.

Jag anser att masken slutligen har fallit från Ryssland eller mer korrekt ryska federationen. Vi ser nu att ryssen i dess nuvarande form kommer vara ett hot mot väst så länge som inte en av två saker händer. Nån form av omfattande reformation där hela politiska systemet ändras men också deras självuppfattning så att vi får en fredlig demokratisk jätte i form av ryska federationen 2.0. Det andra alternativet är att hela skiten faller sönder i sina beståndsdelar och dom nya staterna kommer ut på andra sidan som fredliga demokratier. Chansen att något av detta händer är extremt liten. Jag tror aldrig resan från diktatur till demokrati inte har gått via kaos, blod och död.

Så det som återstår är alltså ett förnedrat ryssland i sin nuvarande form med en elit som ser sig själva som tronföljare till tsarryssland med nån form av mission att återupprätta imperiet ryssland eller ryska revolutionen 2.0. Jag tror att ett förnedrat stor ryssland sammantaget är väsentligt farligare än konsekvenserna av en ny rysk revolution.

Absolut så kommer kärnvapenarsenalen vara ett problem men ett mindre problem än om den stannar i ett ryssland som idag.
Citera
2023-03-18, 11:32
Medlem
Bittersteels avatar
Korruptionen i den ryska själen bär en stor skuld till varför den Ryska armén suger så mycket.
Jag var en av de som trodde att Ryssland skulle vinna i början (skulle ta kanske fyra månader eller och det skulle vara blodigt) men i det nuvarande läget, tror jag det inte.
Om Ryssland ska någonsin göra en comeback inom de närmaste 20 åren, då behöver de göra en total utrensing med alla korrupta generalen osv.
Citera
2023-03-18, 12:57
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Är det fortfarande "stand with Ukraine" masspsykos i och med ni fortfarande intalar er själva?

Går det bra tycker du för ryssarna 1 år in i kriget?
Världens super militära makt mals ner i Ukraina
Hur de hanterar sina egna döda, genom att bränna dem på plats och säga MIA, då slipper man betala ut pengar till familjer. Är det värdigt en super militär makt?
Att rikta in sig på civila mål vatten och ström, är det professionellt?
Citera
2023-03-18, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Går det bra tycker du för ryssarna 1 år in i kriget?
Världens super militära makt mals ner i Ukraina
Hur de hanterar sina egna döda, genom att bränna dem på plats och säga MIA, då slipper man betala ut pengar till familjer. Är det värdigt en super militär makt?
Att rikta in sig på civila mål vatten och ström, är det professionellt?

Attackera kraftverk som exempel försörjer fabriker med ström som bygger vapen har ett militärt värde. Attackera vattenreningsverk som Ryssland gjort flera gånger i Ukraina är ren terror mot civila. Som hämnd för militära förluster.
Citera
2023-03-18, 15:41
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kaczynski
Detta var spännande så jag kastar mig in i diskussionen. Vad är best case utfallet utifrån Svenskt och europeiskt perspektiv.

Jag anser att masken slutligen har fallit från Ryssland eller mer korrekt ryska federationen. Vi ser nu att ryssen i dess nuvarande form kommer vara ett hot mot väst så länge som inte en av två saker händer. Nån form av omfattande reformation där hela politiska systemet ändras men också deras självuppfattning så att vi får en fredlig demokratisk jätte i form av ryska federationen 2.0. Det andra alternativet är att hela skiten faller sönder i sina beståndsdelar och dom nya staterna kommer ut på andra sidan som fredliga demokratier. Chansen att något av detta händer är extremt liten. Jag tror aldrig resan från diktatur till demokrati inte har gått via kaos, blod och död.

Relativt enig i detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kaczynski
Så det som återstår är alltså ett förnedrat ryssland i sin nuvarande form med en elit som ser sig själva som tronföljare till tsarryssland med nån form av mission att återupprätta imperiet ryssland eller ryska revolutionen 2.0. Jag tror att ett förnedrat stor ryssland sammantaget är väsentligt farligare än konsekvenserna av en ny rysk revolution.

Absolut så kommer kärnvapenarsenalen vara ett problem men ett mindre problem än om den stannar i ett ryssland som idag.

Det här är jag, däremot, inte enig i.

Detta av det enkla skälet att det översta skiktet av den nuvarande ryska staten (där en eventuell tronföljare till Putin står att finna) tjänar allt för bra, och lever allt för gott, på den korruption och den statsröta som Ryssland innehåller. Risken att någon yngre än Putin, utan drömmar om Sovjetimperiets storhet och bakgrund i KGB, skulle agera för att återskapa ett ryskt imperium ser jag som oerhört liten. De är fullt nöjda med privatplan, att skeda kaviar med matsked, medan de dricker importerad fransk champagne och vodka för 3k dollar flaskan. De vet att allt detta riskerar att tas ifrån dem om de misslyckas med den typ av vågspel som Putin just nu är insyltad i (vilket också är varför det är olika former av oligarker eller andra som tjänat multum på rysk kleptokrati är de som klagar och gnäller på invasionsföretaget).

Därför ser jag en kärnvapenarsenal i ett sammanhållet Ryssland som en avsevärt bättre slutlösning för svensk del, än en utspridd kärnvapen, kemvapen och biovapenarsenal i händerna på ett par sibiriska hövdingdömen, ett par muslimska separatistgrenar och några halvt militariserade diktaturer i västra Ryssland.

Det vore en katastrof för världen, menar jag, inte minst för att det kommer att finnas mycket större risk för att den här typen av vapen sprids till diverse Mellanöstern-galningar, terrorgrupperingar och bantustammar i Afrika. Om det är något världen inte är i behov av just nu, så är det nervgasbruk i västafrikanska stamkrig, en kärnladdning som går av på Västbanken och underliga, lokala, utbrott av blod eller böldpest i Centralafrika.
Citera
2023-03-18, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swordomer
Svaret är helt enkelt att det våld du efterfrågar som kan riktas mot Ryssland och Kina inte räcker till för att Nato och USA skall kunna bestämma hur mycket än autisten Stoltenberg står och hoppar. USA är på stadig väg att förlora sin hegemoni och det blev klart i Alaska för idag precis två år sedan.
Va? Jag förstår ingenting av ditt inlägg. Kan du förtydliga lite?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in