Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.Kaczynski
Detta var spännande så jag kastar mig in i diskussionen. Vad är best case utfallet utifrån Svenskt och europeiskt perspektiv.
Jag anser att masken slutligen har fallit från Ryssland eller mer korrekt ryska federationen. Vi ser nu att ryssen i dess nuvarande form kommer vara ett hot mot väst så länge som inte en av två saker händer. Nån form av omfattande reformation där hela politiska systemet ändras men också deras självuppfattning så att vi får en fredlig demokratisk jätte i form av ryska federationen 2.0. Det andra alternativet är att hela skiten faller sönder i sina beståndsdelar och dom nya staterna kommer ut på andra sidan som fredliga demokratier. Chansen att något av detta händer är extremt liten. Jag tror aldrig resan från diktatur till demokrati inte har gått via kaos, blod och död.
Relativt enig i detta.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.Kaczynski
Så det som återstår är alltså ett förnedrat ryssland i sin nuvarande form med en elit som ser sig själva som tronföljare till tsarryssland med nån form av mission att återupprätta imperiet ryssland eller ryska revolutionen 2.0. Jag tror att ett förnedrat stor ryssland sammantaget är väsentligt farligare än konsekvenserna av en ny rysk revolution.
Absolut så kommer kärnvapenarsenalen vara ett problem men ett mindre problem än om den stannar i ett ryssland som idag.
Det här är jag, däremot, inte enig i.
Detta av det enkla skälet att det översta skiktet av den nuvarande ryska staten (där en eventuell tronföljare till Putin står att finna) tjänar allt för bra, och lever allt för gott, på den korruption och den statsröta som Ryssland innehåller. Risken att någon yngre än Putin, utan drömmar om Sovjetimperiets storhet och bakgrund i KGB, skulle agera för att återskapa ett ryskt imperium ser jag som oerhört liten. De är fullt nöjda med privatplan, att skeda kaviar med matsked, medan de dricker importerad fransk champagne och vodka för 3k dollar flaskan. De vet att allt detta riskerar att tas ifrån dem om de misslyckas med den typ av vågspel som Putin just nu är insyltad i (vilket också är varför det är olika former av oligarker eller andra som tjänat multum på rysk kleptokrati är de som klagar och gnäller på invasionsföretaget).
Därför ser jag en kärnvapenarsenal i ett sammanhållet Ryssland som en avsevärt bättre slutlösning för svensk del, än en utspridd kärnvapen, kemvapen och biovapenarsenal i händerna på ett par sibiriska hövdingdömen, ett par muslimska separatistgrenar och några halvt militariserade diktaturer i västra Ryssland.
Det vore en katastrof för världen, menar jag, inte minst för att det kommer att finnas mycket större risk för att den här typen av vapen sprids till diverse Mellanöstern-galningar, terrorgrupperingar och bantustammar i Afrika. Om det är något världen inte är i behov av just nu, så är det nervgasbruk i västafrikanska stamkrig, en kärnladdning som går av på Västbanken och underliga, lokala, utbrott av blod eller böldpest i Centralafrika.