Citat:
Håller årer igen inte alls med i din analys. Det bästa vi kan se för en långsiktig demokrati, fred och stabilitet är att imperialistiska Ryssland faller sönder i flera mindre länder. De är för stora för sitt eget, och för världens bästa.
Att Ryssland faller sönder, vilket jag tror är sannolik möjlighet med ett långvarigt krig (om man bortser från Ukrainst lidande, så hoppas jag på ett långvarigt krig som sliter ner Ryssland och Putins makt), är det bästa som kan hända.
Att Ryssland faller sönder, vilket jag tror är sannolik möjlighet med ett långvarigt krig (om man bortser från Ukrainst lidande, så hoppas jag på ett långvarigt krig som sliter ner Ryssland och Putins makt), är det bästa som kan hända.
Jag ser saker utifrån ett svenskt perspektiv, alltså vad som gynnar den svenska staten i form av stabilitet i närområdet och därmed stabila handels, industri och militära samarbeten.
Inget av det du beskriver här gynnar det, det allra minsta. Tvärtom.
Citat:
Varför inte? Politikernas eviga tjat om "stabilitet" är tämligen omoraliskt om du frågar mig. "Stabilitet" har inget egenvärde och det är t.o.m. solklart dåligt om man lever som bonde i Nordkorea under ett stabilt förtryck, eller om man lever i Ryssland med stabil diktatur med stabil alkoholism, stabil icke-utveckling och stabila samhällsproblem. Jag blir rätt pisst när jag hör politiker prata om "fred och stabilitet" som om alla problem som existerade på jorden är mellan länder och aldrig i länder. Nej fy fan. Må Ryssland falla ner i totalt kaos. Hellre kärnstridsspetsar på vift än "stabilt" förtryck. Samma sak gäller alla oanständiga länder som Kina, Nordkorea, Saudi osv. Må världen brinna, för detta är det enda sätt som folken kan få frigörelse och demokrati och en stabilitet som faktiskt är värt något kan uppstå.
Dessutom, Ryssland har varit en cancer på Europa i många hundra år. Varför ska vi finna oss i att det ska få fortsätta? Det är bara att sparka problemen framför sig. En "stabil" relation med Ryssland, innebär ett Ryssland som kan fortsätta sin bana som oanständig, korrupt skitstat och mobbare. Det är ingen stabilitet jag vill ha. Så jag säger ja tack till ett sönderfallande och kaotiskt Ryssland, för ett sådant tillstånd skulle förvisso ge oro världen över, men också den enda reella chans att något faktiskt bättre ska uppstå. Stabilitet är bara bra, om stabilitetens tillstånd är bra. Annars har den inget som helst egenvärde.
Nu föreställer jag mig förvisso att du kanske tänker på något annat, för du slår mig inte som den som håller med alla våra politiker i deras "oändliga vishet" och "maningar till lugn och stabilitet". Är det kärnvapen på vift du tänker på eller något specifikt?
Dessutom, Ryssland har varit en cancer på Europa i många hundra år. Varför ska vi finna oss i att det ska få fortsätta? Det är bara att sparka problemen framför sig. En "stabil" relation med Ryssland, innebär ett Ryssland som kan fortsätta sin bana som oanständig, korrupt skitstat och mobbare. Det är ingen stabilitet jag vill ha. Så jag säger ja tack till ett sönderfallande och kaotiskt Ryssland, för ett sådant tillstånd skulle förvisso ge oro världen över, men också den enda reella chans att något faktiskt bättre ska uppstå. Stabilitet är bara bra, om stabilitetens tillstånd är bra. Annars har den inget som helst egenvärde.
Nu föreställer jag mig förvisso att du kanske tänker på något annat, för du slår mig inte som den som håller med alla våra politiker i deras "oändliga vishet" och "maningar till lugn och stabilitet". Är det kärnvapen på vift du tänker på eller något specifikt?
Nej, jag håller definitivt inte med våra politiker i särskilt mycket överhuvudtaget. Jag försöker att se det här ur ett svenskt perspektiv, och även om det bästa på lång sikt säkert vore en reset i Ryssland, så kan det ställa till mycket kaos och elände i vårt närområde om så skulle ske. Det är långt ifrån säkert att Ryssland, eller de småstater som uppstår ur Ryssland, blir några stabila stater som kan agera långsiktigt och stabilt i vårt närområde.
Jag tar inte heller lika lätt som jag förstår att du gör, på diverse tvivelaktiga småstater med instabila ledarskap, ständiga inre oroligheter och samtidigt stora mängder kärnvapen, kemiska och biologiska vapen. Jag anser det vara ett recept på väldigt stora problem inför framtiden.
Jag har mycket svårt att tänka mig att en återgång till de kaosartade månaderna 1991/1992 skulle göra vare sig Ryssland eller dess kringliggande stater något gott. Särskilt i ljuset av att det förmodligen blir etter värre denna gång.