Citat:
Ursprungligen postat av
Moder43
Lite undran och funderingar..finns så många sidor att läsa så jag tänker att jag frågar istället.
När är det som de brukar visa ansiktet den/de som gjort det? Är det efter de är dömda?
Hamnar de på samma fängelse tro?
Blev bestört när jag fick veta att Toves kropp blivit bränd 2 gånger. Alltså visade inte paragraf 7 att de va ”normala” ?? Den äldre tjejen måste ju vara sjuk på något sätt.
Etablerad media brukar visa ansiktet när en person blivit dömd.
Att vara sjuk i lagens mening innebär en djupgående oförmåga att skilja på verklighet och fantasi. Det är typiskt för personer som begår oplanerade mord utan någon vinning som är förståelig för utomstående. Mördaren är såpass förvirrad att några försök att dölja kroppen inte görs.
Googlandet på mordmetoder, att lura Tove till en plats utan vittnen och bränningen av kroppen visar att åtminstone Johanna vet vad hon gör. Maja är svagbegåvad men inte såpass utvecklingsstörd att hon inte kan säga nej till Johannas mordplan.
Medbrottslingar skall placeras så de inte har kontakt med varandra under fängelsetiden. Dock finns det bara en enda avdelning för särskilt farliga brottslingar i Sveriges kvinnofängelser eftersom det är så ovanligt att kvinnor begår mord tillsammans. Jag tror Johanna hamnar där men inte Maja då hon i grund och botten inte självmant begår brott utan gör det för att göra andra till lags.