2023-03-17, 18:40
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Green-Spirit
Dumma tränarna som inte sagt till Calle att man inte ska tjurrusa från början...
Må vel aller først gi uttrykk for min glede over at finnene hadde konkurransedyktige ski i dag. Var ondt å se dem slite i VM. Grattis til Kerrtu, vel fortjent ( Men trist att ikke broderen kunne være med)
Jonna var litt for revansjelysten og het på grøten i dag. 7-8 sekunder langsommere fram til 1,5km, ville fort gitt henne 20 s snabbere i mål, og opp blandt de tre første.
Men for en gudomlig teknik hun har. I klassisk har hun en tyngdeoverføring som nesten gjør henne uavhengig av festesmøring, og i skejt går hun smalsporig og effektivt, så at kraften går framåt ( ala Krüger) og ikke for mye energisløsing fra side til side som en del andre.

Om det var en enda svensk jeg skulle ønske var født lite lengre vesterut, så er det henne. Tycker at hun får for lite kred., tillit og oppbackning for att kunne ta steget helt opp i Klæboklass. Virker som hun må kjempe for overhodet å bli hørt.
Ellers er jeg helt enig i de mer nostalgiske herrene i denne tråden. Det att hitta på nya sirkusnummer som mass-starter med mera, for å få en bredere interesse for sporten, er fåfängt. Det bare sender bort de som virkelig elsker sporten. Det ultimate skirenn er og blir 50 km klassisk i Kollen med 2 stk slingor a 25 km, med lite blåbærsuppe og næring langt der inne på Kikutsua i ødemarken
Citera
2023-03-17, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Sex svenskor T-30 utan Frida, Ebba, Emma, Linn, Maja är inte illa.
Fast det var 50 startande varav 12 var svenskor. Så är väl ingen jättebedrift direkt
Citera
2023-03-17, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacReady
"Calle har ödelagt en hel karriär med dåliga öppningar" Pål Golberg i NRK radio.

NRK-reportern ältar vidare och lyfter samma sak med alla norrmän han intervjuar. Ungefär lika stort fokus som på den norska insatsen. Provokativ typ, men med total dominans i spåret får man hitta andra vinklar och då ligger nedvärderande attityd alltid nära till hands för norrmän.

Ja, men det är också sant. Så här ser samtliga Calles kortdistanser ut. Varenda en. År ut och år in. Med i täten vid första mellantid, 20 sek efter halvvägs, 50 sekunder efter i mål. Det är bara tack vare att distanserna numera är 10 i stället för 15 km som han inte tappar lika mycket under sista halvan.

Ofattbart att folk här inne hyllar honom för att "spänna bågen", när det är exakt detta som han alltid har gjort, och alltid har misslyckats med att fullfölja. Fast de kanske är ironiska...?
Senast redigerad av Totentanz 2023-03-17 kl. 19:22.
Citera
2023-03-17, 20:01
Medlem
Green-Spirits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totentanz
Ja, men det är också sant. Så här ser samtliga Calles kortdistanser ut. Varenda en. År ut och år in. Med i täten vid första mellantid, 20 sek efter halvvägs, 50 sekunder efter i mål. Det är bara tack vare att distanserna numera är 10 i stället för 15 km som han inte tappar lika mycket under sista halvan.

Ofattbart att folk här inne hyllar honom för att "spänna bågen", när det är exakt detta som han alltid har gjort, och alltid har misslyckats med att fullfölja. Fast de kanske är ironiska...?

"Spänna bågen" = Orwellian newspeak för "köra med huvudet under armen"...
Citera
2023-03-17, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Green-Spirit
"Spänna bågen" = Orwellian newspeak för "köra med huvudet under armen"...
Visst är det så. Vid mogen ålder borde han ha lärt sig.
Citera
2023-03-17, 20:42
Medlem
MosesMetares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Om man varit med länge minns man hur urtråkiga 50 km intervallstart var och hur otroligt orättvist det kunde bli när vissa åkare fick rygg på en överlägsen segrare som i långa tåg drog fram andra hängåkare till platser de aldrig hade klarat om de tvingats åka för sig själva.

Ja, för att bara hänga med i rygg är ju något som inte existerar i masstart....
Citera
2023-03-17, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totentanz

Ja, det är sant. Liksom att han inte har särskilt bra koll på konditionsträning, styrketräning, kost, formtoppning, vilket gör mig väldigt imponerad över hur bra han trots allt är. Men, i detta fall var det ett närmast bisarrt fokus av NRK-reportern. Jag hörde fem intervjuer med aktiva norrmän, inklusive Nossum och samtliga fick frågan om Calle och upptog ungefär halva intervjun med det. Som om han verkligen var på jakt efter material att håna honom med. Det säger en del när segrar och tapetseringar av pallen knappt betyder något längre. Men Calle tog det bra som alltid.

Med det sagt är det naturligtvis helt hopplöst att det är så svårt för honom.
Citera
2023-03-17, 22:04
Moderator
Hjv9s avatar
Sex år i rad har det blivit svensk sprintseger på damsidan i Falun:

2017 Stina Nilsson
2018 Hanna Falk
2019 Stina Nilsson
2020 Linn Svahn
2021 Linn Svahn
2022 Jonna Sundling

2023 ?
Citera
2023-03-17, 22:18
Medlem
Full vinter i Falun på Sveriges nationalarena och det går att sträck ut i ett mäktigt distanslopp i Lugnetterrängen. Men nej istället kör man nån fjuttigt skejtsprint vilket är så långt man kan komma från sann längdåkning. Mora-Nisse Karlsson vrider i sig i graven över detta påfund.
Citera
2023-03-17, 23:03
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MosesMetare
Ja, för att bara hänga med i rygg är ju något som inte existerar i masstart....

Fast nu visar jag att det även funnits i intervallstart. Hur många hängde med Johaug i rygg under hennes masstartslopp och hur många hängde med Ebba Andersson i senaste VM eller Krüger?
Citera
2023-03-17, 23:17
Medlem
Kul med lite norska kommentarer! Fint att du orkar skriva trots den synnerligen toxiska miljön på Flashback som sannerligen inte blir bättre av den tämligen konfliktsökande och jobbiga attityden i våra båda länders kvällstidningar. Jag håller verkligen med om att det var kul med Finland. Jag tycker verkligen att FIS måste göra nåt åt det där med vallningen (smörringen). Att Finland får nästan hela VM spolierat av det tycker jag är helt oacceptabelt. Det är inte för att se vilka som är bäst på vallning som jag tittar. Dessutom är det säkert mycket vanligt att de mindre nationerna missar men det är ju inte lätt att se om de bara har en eller två åkare av klass. Jag tycker att det är obegripligt att man låter det pågå (men det ska väl bli gemensam vallning på försök i Tallin).

Sporten minskar i storlek och det tycker jag är för sorgligt för det är min favoritsport att titta på. Tror dock inte intervallstart på de korta distanserna är framtiden. Varken produktionen eller kommentatorna hänger med och då hänger man inte med som tittare heller. Nu har vi också historiskt dåliga kommentatorer i Sverige just nu plus att världscupen går på en liten och dyr kanal så det finns väldigt mycket som talar för ett minskande intresse för sporten i Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av Ski-entusiasten
Må vel aller først gi uttrykk for min glede over at finnene hadde konkurransedyktige ski i dag. Var ondt å se dem slite i VM. Grattis til Kerrtu, vel fortjent ( Men trist att ikke broderen kunne være med)
Jonna var litt for revansjelysten og het på grøten i dag. 7-8 sekunder langsommere fram til 1,5km, ville fort gitt henne 20 s snabbere i mål, og opp blandt de tre første.
Men for en gudomlig teknik hun har. I klassisk har hun en tyngdeoverføring som nesten gjør henne uavhengig av festesmøring, og i skejt går hun smalsporig og effektivt, så at kraften går framåt ( ala Krüger) og ikke for mye energisløsing fra side til side som en del andre.

Om det var en enda svensk jeg skulle ønske var født lite lengre vesterut, så er det henne. Tycker at hun får for lite kred., tillit og oppbackning for att kunne ta steget helt opp i Klæboklass. Virker som hun må kjempe for overhodet å bli hørt.
Ellers er jeg helt enig i de mer nostalgiske herrene i denne tråden. Det att hitta på nya sirkusnummer som mass-starter med mera, for å få en bredere interesse for sporten, er fåfängt. Det bare sender bort de som virkelig elsker sporten. Det ultimate skirenn er og blir 50 km klassisk i Kollen med 2 stk slingor a 25 km, med lite blåbærsuppe og næring langt der inne på Kikutsua i ødemarken
Citera
2023-03-18, 00:32
Moderator
Hjv9s avatar
Kommer tydligen arrangeras en supersprint efter stafetten på söndag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in