2023-03-17, 13:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Nog kan man ha synpunkter på hur pass rimligt detta agerande framstår. Och även erinra om att idén hos majoriteten är att han på mordkvällen är packad av sprit och kanske piller över gränsen till vansinnet.

Men nu handlade det om en möjlighet åt hållet att kanske kunna utesluta SE som GM och inte olika rimlighetsbedömningar.

Ni lär fortsätta misslyckas i era tafatta försök att kunna utesluta SE som GM. KP, Melander och de andra poliserna i PU gjorde rätt som anser att SE är skäligen misstänkt.
Citera
2023-03-17, 13:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Ja, emot honom är svårt att vända ett väktarsamtal oavsett längd. Till hans fördel skulle dock tala varje annat samtal än ett helt kort sådant? Och ett lite längre sådant framstår som ganska sannolikt, men inte över gränsen till ett alibi.

Det kommer de väl fram till genom att SE uppger att han efter utstämpling går rakt igenom receptionen utan att stanna till och direkt ut på gatan?

Han vill i efterhand av någon anledning komma ut snabbt från Skandia.

Nej det framstår inte som ganska sannolikt att ett lite längre samtal skedde mellan SE och väktarna. Snarare rätt osannolikt eftersom både SE och den kvinnliga väktaren inte sade att ett par minuters samtal hade skett. SE sade att han gick direkt ut och den kvinnliga väktaren sade att de bara hälsade på varandra. Personligen tror jag att ett kort samtal kan ha skett på ca 10-20 s.

Detta är svårt att få fram fakta (som det mesta om Palmemordet) kring eftersom förhören med väktarna skedde tre månader efter mordet i juni, men SE sade redan i mars 1986 att inget samtal hade skett med väktarna.
Citera
2023-03-17, 13:54
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig
Nej det framstår inte som ganska sannolikt att ett lite längre samtal skedde mellan SE och väktarna. Snarare rätt osannolikt eftersom både SE och den kvinnliga väktaren inte sade att ett par minuters samtal hade skett. SE sade att han gick direkt ut och den kvinnliga väktaren sade att de bara hälsade på varandra. Personligen tror jag att ett kort samtal kan ha skett på ca 10-20 s.

Detta är svårt att få fram fakta (som det mesta om Palmemordet) kring eftersom förhören med väktarna skedde tre månader efter mordet i juni, men SE sade redan i mars 1986 att inget samtal hade skett med väktarna.

Vad Engström påstår kanske vi ska vara lite försiktiga med?
Vill du gå på hans ord får du samtidigt presentera något form av index - Hur du avgör när han ljuger och inte.

Att Engström generellt brukade stanna och prata med väktarna anser jag vara ganska klarlagt.
Och hade han bara "pipit förbi" just denna kväll känns det som något väktarna borde ha kommit ihåg. Det hade alltså varit ett avbrott mot tidigare beteende.

Väktarna (framför allt HO) hade ju rätt specifik information att knyta an till också. Tex Idréresan.
Om man nu inte vill driva tesen att HOs minne är färgat av senare samtal innan juni så pekar det starkt mot enligt mig att Engström faktiskt stannade till och hade något som går att bokföra som ett samtal med väktarna. Exakt hur långt samtal det rörde sig om kan vi ju idag inte reda ut. Därmed kan det inte användas som ett alibi.
Men HO bibehåller sin åsikt idag om att det rörde sig om ca 2 minuter sådär.

Och stämmer det är det självklart mer än problematiskt för hypotesen att Engström är GM.
Citera
2023-03-17, 14:09
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig
Klonarmén verkar vara autister hela högen tyvärr.

Du kan ju berätta varför KP börjar stamma om ett förhör på presskonferensen som inte har
någonting med JA utpekande av Engström göra?
Citera
2023-03-17, 15:22
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Den osannolika mördaren är en svensk kriminal- och miniserie från 2021. Den är regisserad av Simon Kaijser och Charlotte Brändström, med manus skrivet av Wilhelm Behrman och Niklas Rockström.[1] Serien är baserad på Thomas Petterssons bok från 2018 med samma namn[2], som handlar om tiden i och kring Palmemordet 1986 där det i denna version är Skandiamannen som är mördaren.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Den_osannolika_m%C3%B6rdaren

Jeremiah var inne på att det finns en del som känt sig "förolämpade" av utpekandet av Engström, du kanske tillhör dem? Dina/era tirader mot TP och KP tyder på det.

Har läst TP:s bok, har inte hittat något om glasögonbytet, du kanske har en sidhänvisning?

Jag vet inte om du läste länken jag postade. Den handlar inte om boken utan om Netflixserien.
https://www.imdb.com/title/tt13735930/fullcredits/?ref_=tt_cl_sm
Series Writing Credits
Wilhelm Behrman ... (head writer) (5 episodes, 2021)
Thomas Pettersson ... (based on the book "Den osannolika mördaren - Skandiamannen och mordet på Olof Palme" by) (5 episodes, 2021)
Niklas Rockström ... (head writer) (5 episodes, 2021)
Jag vet inte om du läste länken jag postade. Den handlar inte om boken utan om Netflixserien.

Artikeln i länken handlar om hur TP körde i diket då han ensam fick ansvar för manusarbetet i netflixserien.
TP var "huvudförfattare" eller åtminstone högste "redaktionelle författaren" till Netflixserien.
Efter pressträffen drabbades TP av hybris vilket fick TP att damma av teorin att SE var Grandmannen när MG inte bromsade som en redaktör, vilket MG tydligen gjort i boken.

Artikeln handlar om optikern som tog fram två olika glasögon till Netflixserien. Ett par glasögon som SE hade före mordet och ett par som han hade efter mordet. TP följde här slaviskt Åländska Maggans "Clark-Kent-tips" till polisen trots att han själv konstaterat att SE aldrig hade varit på Åland i LÖSNINGEN. TP kände därför till att Maggan bara hittade på. Men när TP plockar körsbär utan redaktionell övervakning gör det inget om körsbären är påhittade om de stöder TPs påhittade agenda.

SE byter glasögon efter mordet i Netflixserien då TP inte har MG som bromsar honom. Att SE bytte glasögon i verkligheten efter mordet har inte en enda person uppget i materialet. TP följer här Ålandskvinnans hittepå.

I serien var TP också tvungen att sätta på SE några kläder och valde då kläder som inga vittnen som bevisligen sett SE på mordnatten beskriver. Klädseln har TP själv hittat på utan stöd i materialet. Även SEs exfru i serien utmålas som om hon vet att SE är skyldig och ljuger för polisen, något TP återigen hittar på då det passar hans osannolika teori, men saknar verklighetsförankring.

Precis som du kommer att konstatera om du orkar titta på Netflixserien har TP dammat av gamla "SE är Grandmannen" och lägger till bland annat att SE byter glasögon och att exfrun ljuger. Uppgifter som MG rensade bort i boken, men som TP inte förstår är påhittade av honom själv.

Vill man försvara TP så var det Maggan som hittade på det där om glasögonen, men att TP först konstaterar att hon hittar på och sedan arbetar in hennes uppgifter i serien tyder lite på hur TP hanterar sanningen. Utan MG som bromsar tappar TP helt verklighetsförankringen.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-03-17 kl. 15:24.
Citera
2023-03-17, 15:44
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
https://www.imdb.com/title/tt13735930/fullcredits/?ref_=tt_cl_sm
Series Writing Credits
Wilhelm Behrman ... (head writer) (5 episodes, 2021)
Thomas Pettersson ... (based on the book "Den osannolika mördaren - Skandiamannen och mordet på Olof Palme" by) (5 episodes, 2021)
Niklas Rockström ... (head writer) (5 episodes, 2021)

Artikeln i länken handlar om hur TP körde i diket då han ensam fick ansvar för manusarbetet i netflixserien.
TP var "huvudförfattare" eller åtminstone högste "redaktionelle författaren" till Netflixserien.
Efter pressträffen drabbades TP av hybris vilket fick TP att damma av teorin att SE var Grandmannen när MG inte bromsade som en redaktör, vilket MG tydligen gjort i boken.

Artikeln handlar om optikern som tog fram två olika glasögon till Netflixserien. Ett par glasögon som SE hade före mordet och ett par som han hade efter mordet. TP följde här slaviskt Åländska Maggans "Clark-Kent-tips" till polisen trots att han själv konstaterat att SE aldrig hade varit på Åland i LÖSNINGEN. TP kände därför till att Maggan bara hittade på. Men när TP plockar körsbär utan redaktionell övervakning gör det inget om körsbären är påhittade om de stöder TPs påhittade agenda.

SE byter glasögon efter mordet i Netflixserien då TP inte har MG som bromsar honom. Att SE bytte glasögon i verkligheten efter mordet har inte en enda person uppget i materialet. TP följer här Ålandskvinnans hittepå.

I serien var TP också tvungen att sätta på SE några kläder och valde då kläder som inga vittnen som bevisligen sett SE på mordnatten beskriver. Klädseln har TP själv hittat på utan stöd i materialet. Även SEs exfru i serien utmålas som om hon vet att SE är skyldig och ljuger för polisen, något TP återigen hittar på då det passar hans osannolika teori, men saknar verklighetsförankring.

Precis som du kommer att konstatera om du orkar titta på Netflixserien har TP dammat av gamla "SE är Grandmannen" och lägger till bland annat att SE byter glasögon och att exfrun ljuger. Uppgifter som MG rensade bort i boken, men som TP inte förstår är påhittade av honom själv.

Vill man försvara TP så var det Maggan som hittade på det där om glasögonen, men att TP först konstaterar att hon hittar på och sedan arbetar in hennes uppgifter i serien tyder lite på hur TP hanterar sanningen. Utan MG som bromsar tappar TP helt verklighetsförankringen.
Okej, antar då att glasögonbytet inte var med i boken. TP har inte skrivit manus till Netflixserien, serien är baserad på boken men är inte en "kopia" av boken. Även du verkar ha ett osunt förhållande till TP.

(FB) Skandiamannen
Senast redigerad av MrBarnaby 2023-03-17 kl. 16:03.
Citera
2023-03-17, 15:48
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Okej, antar då att glasögonbytet inte var med i boken. TP har inte skrivit manus till Netflixserien, serien är baserad på boken men är inte en "kopia" av boken. Även du verkar ha ett osunt förhållande till TP.

(FB) Skandiamannen

Ja.

Jag fattar inget alls av vad som händer här längre

1. Jag har inget minne av något glasögonbyte...Inte i boken. Inte i serien.

2. TP har inte skrivit manus till serien.
Citera
2023-03-17, 15:55
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Jag är nu klar med Lampers bok.

Ibland tycker jag dock att argumentation blir lite "kort". Han belyser att man inte ska några slutsatser av att Engström inte existerar på några listor från mordplatsen då detta gäller flera vittnen. Det är självklart mycket rätt och riktigt. Men vad han inte belyser i det argumentet är ju att ingen av de som inte fanns med på några listor hade några problem med att befästa sin närvaro efteråt. Den problemet är ju Engström ganska ensam med.

Tack för en bra och intressant reflektion över Lampers bok.

Jag kom tack var ditt inlägg på att det finns några par vars närvaro på mordplatsen bara styrks av att de sett varandra. Ingen annan har noterat deras närvaro på platsen så att de kunnat pekats ut.

Det finns väl någon "ensamkommande" taxichaufför på platsen också, men annars kommer jag bara på rak arm på tre vittnen vid mordplatsen som är där utan sällskap:

- AB, utpekad i bok av journalist som GM.
- LJ, behandlad av polisen som misstänkt, utsatt för "marathonförhör" 4 april 1986, två timmar 52 sid (rekord för mordplatsvittnen i PU?) om "grejer i väskan" och sherrykonsumtion.
- SE, utpekad som GM av Maggan på Åland, PH, LL, TP och utpekad som skäligen misstänkt av KP.

De som befinner sig på mordplatsen utan sällskap verkar dra misstankarna till sig.

Vakna betraktare noterar att det saknas en ensamkommande person i min sammanställning här i inlägget:

- GM, den verkliga GM som inte stannade och lämnade sina kontaktuppgifter till polisen. Han hör inte till uppräkningen av vittnen eftersom han inte är ett vittne och inte ska blandas ihop med dem.
Citera
2023-03-17, 16:09
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ja.

Du får titta igen på Netflixserien igen så hänger du med om glasögonen.

https://issuu.com/optiksverige/docs/optik_2022_03_02/s/14964869
Två bågar skulle tas fram, en rund båge utan stålkant, som Stig bar under mordnatten och som finns beskrivna av vittnen, samt en annan båge som Stig bytte till efter att polisen signalement av gärningsmannens blivit offentligt.
Har TP tagit avstånd från dessa osakliga påhitt i Netflixserien?
Citera
2023-03-17, 16:14
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

(FB) Skandiamannen

Har TP kommenterat att Netflix hittar på saker som TP mycket väl vet är rena påhitt?

Vem påstår att SE byter glasögon i verkligheten?

Jag tycker det är osunt av TP att profitera på en död människa och hänger som du påpekar upp mig på att hans oärliga hantverk riskerar att lura folk att tro att SE kan vara inblandad som GM då ingenting i verkligheten tyder på det.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-03-17 kl. 16:20.
Citera
2023-03-17, 16:51
Medlem
Citat:
Ja.

1. Se slänger sina kläder från mordnatten, samt byter glasögon i Netflixserien. Ett tilltag som verkar rimligt enligt mig hos vilken GM det än må vara.

2. Helt riktigt. Netflix köper rättigheter att göra en serie på boken. Producenten anställer manusförfattare att skriva manus till serien. Serien är baserad på boken och gör avsteg och vidare dramariseringar som inte är med i boken. tex klädbytet, relationer och stämningar i Täby osv.

Det är inte så att TP är med och tar fram manuset.

Dialog sker givetvis.
Citera
2023-03-17, 17:05
Medlem
ursprungligens avatar
Är det så att Polisen pratade med vittnen och sedan visade ointresse för deras berättelse på det sätt SE berättar om?

Förhör med JA:
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E9978-01-H
Mm. Det är därför jag-. Mycket grejer som har hänt sedan efteråt, efter allt det här, för då dels när polisen kom efter (ohörbart) polisen kommer dit och dom vill ha vittnesmål eller någon som har upp-, sett någonting. Då uppfattar jag som-, det lilla jag hade sett, jag sade väl det men det var väl ingenting dom tog notis om då för jag såg bara ryggtavlan när han sprang in och pekade vilket håll, mer var det inte då. Sen dagen efter då när man hör på nyheterna, när dom uppmanar folk som har befunnit sig på platsen att ringa in och tala om vad dom har sett och sånt där, då gjorde jag det.
Liknar inte JAs berättelse på ett slående sätt SEs version om vad som hände på mordplatsen?

Har ett vittne likt SE och JA pratat med polisen och svarat på frågor och inte fått lämna kontaktuppgifter ligger det väl nära till hands att de beskriver det som "ointresse från polisens sida" eller "inget de tog notis om"?

Lite slarvigt säger kanske dessa vittnen att de blivit "förhörda" av polisen på platsen även om polisen inte skrev ned något som i fallet med SE eller JA?

Tydligen passar JA in i gärningsmannaprofilen eftersom han ringer upp polisen och lägger sig i utredningen redan dagen efter!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in