2023-03-17, 13:07
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jag läste idag att 160000 ryssar stupat.
Kan det verkligen stämma?
Ryssarna verkar bokstavligen elda upp resurser.
Över 3000 tanks ska också ha eliminerats
Med den här takten och en industri som går på knäna, är det snart slut på Putins svinerier.

Ingen vet exakt och ingen utom möjligen ryssarna själva kommer veta förrän långt efter kriget är slut. Vi vet fortfarande inte exakt hur många sovjetiska soldater som stupade under VK2.

Ukraina uppdaterar dagligen en siffra som dom anger som ”eliminerade” ryska soldater. Ibland påstås det att denna siffra enbart avser döda ryska soldater och ibland anges det som förluster. Förluster är alltså döda, skadade och tillfångatagna soldater. Att Ukraina skulle ha dödat 160 000 ryska soldater och att det därutöver tillkommer skadade och tillfångatagna låter lite orimligt. Historiskt sett så brukar åtminstone tre gånger så många skadas som dödas i krig vilket alltså skulle innebära närmare 450 000 skadade ryssar och det kan rakt av inte stämma. Även om Ryssland skulle återupptäckt krigssjukvården från 1600 talet borde förhållandet vara åtminstone 1:1. Om en soldat är död eller allvarligt skadad har också mindre betydelse för i båda fallen så är han inte tillgänglig för strid.

Är då Ukrainas uppgift om 160 000 ryska förluster rimlig? Sett till tiden, intensiteten och rysk taktik så tror jag inte den är helt orimlig. Till detta kommer också att idag så dokumenteras mycket av striderna med drönare och därmed finns en helt annan möjlighet att bedöma förluster. Men sedan så finns ju också faktorn att allt är propaganda i någon mån.

Slutsats så skulle jag säga att om vi pratar om förluster och inte döda så tror jag att siffran 160 000 inte är helt fel.
Citera
2023-03-17, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kaczynski
Ingen vet exakt och ingen utom möjligen ryssarna själva kommer veta förrän långt efter kriget är slut. Vi vet fortfarande inte exakt hur många sovjetiska soldater som stupade under VK2.

Ukraina uppdaterar dagligen en siffra som dom anger som ”eliminerade” ryska soldater. Ibland påstås det att denna siffra enbart avser döda ryska soldater och ibland anges det som förluster. Förluster är alltså döda, skadade och tillfångatagna soldater. Att Ukraina skulle ha dödat 160 000 ryska soldater och att det därutöver tillkommer skadade och tillfångatagna låter lite orimligt. Historiskt sett så brukar åtminstone tre gånger så många skadas som dödas i krig vilket alltså skulle innebära närmare 450 000 skadade ryssar och det kan rakt av inte stämma. Även om Ryssland skulle återupptäckt krigssjukvården från 1600 talet borde förhållandet vara åtminstone 1:1. Om en soldat är död eller allvarligt skadad har också mindre betydelse för i båda fallen så är han inte tillgänglig för strid.

Är då Ukrainas uppgift om 160 000 ryska förluster rimlig? Sett till tiden, intensiteten och rysk taktik så tror jag inte den är helt orimlig. Till detta kommer också att idag så dokumenteras mycket av striderna med drönare och därmed finns en helt annan möjlighet att bedöma förluster. Men sedan så finns ju också faktorn att allt är propaganda i någon mån.

Slutsats så skulle jag säga att om vi pratar om förluster och inte döda så tror jag att siffran 160 000 inte är helt fel.

Tack för bra svar och analys
Alltså Rysslands funktionella soldater är snart slut
Putin har bränt sina bästa gubbar på ett år
För Väst är allt ok, som vanligt
Att Putin bränner ut sig i Ukraina är bara bra i det långa loppet
Jävligt cyniskt att låta Ukraina ta smällen men för Väst är det inga problem....
Om tio år är Ryssland sopslut
Fiasko är bara förnamnet
Citera
2023-03-17, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Haha, ryssarna är så ofattbart klumpiga när det gäller den här typen av incidenter. Det påminner väldigt mycket om när de sköt ner det sydkoreanska trafikflygplanet 1983 och de blev fullständigt handlingsförlamade i Kreml. När de väl uttalade sig så ljög de hej vilt från flera håll samtidigt, utan att ens kontrollera så att de olika mer eller mindre långsökta historierna hjälpligt hängde ihop.

Det förvånar mig ständigt att de är så klumpiga. De har alltid varit duktiga på underrättelseverksamhet, såväl civilt som militärt. Hur kan det komma sig att de inte kan ta sig samman när det gäller hur de agerar efter den här typen av incident?

Det är, faktiskt, mycket underligt.

T-80U är snart bara ett minne. 53,4%-75,3% av alla Rysslands stridsvagnar av den modellen är bekräftat förstörda (eller förlorade till Ukraina). Ingenting tyder på att det finns några fungerande kvar i reserv heller. Hur känner du inför det?

https://twitter.com/partizan_oleg/status/1636615789758545922?s=46&t=zPPeTRUUyDRpPcdwtowK0g
Citera
2023-03-17, 16:45
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Borde ju kunna ställa till hyfsat med panik i de orchiska linjerna samtidigt som det är en moralboost som heter duga för de egna förbanden - plus att USAF's ledning ju länge velat pensionera A-10rna medans the boots on the ground absolut velat ha dem kvar - och eftersom ryssorcherna totalt misslyckats att ta luftherraväldet så kan det nog ändå gå ganska bra för A-10orna i ukrainsk tjänst.

De var ju trots allt skapade för att slakta moskovitiska orchlinjer - så vore ju ett ganska trevligt "avslut" för dem i karriären med att faktiskt få slakta lite moskoviter på allvar.

Ja de är grymma för den uppgiften..
Citera
2023-03-17, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jag läste idag att 160000 ryssar stupat.
Kan det verkligen stämma?
Ryssarna verkar bokstavligen elda upp resurser.
Över 3000 tanks ska också ha eliminerats
Med den här takten och en industri som går på knäna, är det snart slut på Putins svinerier.

Som Mr.Kaczynski skriver är det svårt att uppskatta hur många soldater som har stupat. Ryssland kommer mörka det där i all evighet.

Det som vi dock kan bekräfta är att minst 1943 ryska befäl har strukit med under kriget. Det finns en gruppering som finkammar ryska sociala medier efter begravningsbilder och ”minnesbilder”. Finns även ett Google Docs dokument med alla namn i länken.

https://twitter.com/killedinukraine/status/1636321794272403456?s=46&t=zPPeTRUUyDRpPcdwtowK0g

Oryx är en gruppering som listar alla ryska (och ukrainska) förluster av tunga militärfordon. Där bekräftas det med bildbevis att RuAF har förlorat 1845 stridsvagnar av varierande modeller. Oryx uppskattar det till att 60-80% av alla förluster hamnar på bild. Om det stämmer bör Ryssland ha förlorat minst 2220 stridsvagnar.

https://www.oryxspioenkop.com/2022/02/attack-on-europe-documenting-equipment.html?m=1
Citera
2023-03-17, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sandbob
Som Mr.Kaczynski skriver är det svårt att uppskatta hur många soldater som har stupat. Ryssland kommer mörka det där i all evighet.

Det som vi dock kan bekräfta är att minst 1943 ryska befäl har strukit med under kriget. Det finns en gruppering som finkammar ryska sociala medier efter begravningsbilder och ”minnesbilder”. Finns även ett Google Docs dokument med alla namn i länken.

https://twitter.com/killedinukraine/status/1636321794272403456?s=46&t=zPPeTRUUyDRpPcdwtowK0g

Oryx är en gruppering som listar alla ryska (och ukrainska) förluster av tunga militärfordon. Där bekräftas det med bildbevis att RuAF har förlorat 1845 stridsvagnar av varierande modeller. Oryx uppskattar det till att 60-80% av alla förluster hamnar på bild. Om det stämmer bör Ryssland ha förlorat minst 2220 stridsvagnar.

https://www.oryxspioenkop.com/2022/02/attack-on-europe-documenting-equipment.html?m=1

Tack för info!
Det är groteska siffror.
Ryssland kommer aldrig att kontrollera Ukraina.
Det gör deras terror ännu vidrigare
Det finns inget slutmål
Man slaktar civila av princip
Det är inte ett erövringskrig
Det är ett groteskt fiasko
Citera
2023-03-17, 16:51
Medlem
veni.vidi.vomuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kaczynski
Ingen vet exakt och ingen utom möjligen ryssarna själva kommer veta förrän långt efter kriget är slut. Vi vet fortfarande inte exakt hur många sovjetiska soldater som stupade under VK2....
...Är då Ukrainas uppgift om 160 000 ryska förluster rimlig? Sett till tiden, intensiteten och rysk taktik så tror jag inte den är helt orimlig...

Om man tittar på siffrorna från finska vinterkriget (som varade ~3½ månad) verkar det inte som omöjligt.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Vinterkriget
Sovjetiska förluster: 126 875 stupade eller saknade, 264 908 sårade och 5 600 tillfångatagna.
Finland: 22 830 stupade eller saknade, 43 557 sårade och 1 000 tillfångatagna.

Skulle tro att förhållandena i Ukraina är likartade.
Citera
2023-03-17, 17:47
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
T-80U är snart bara ett minne. 53,4%-75,3% av alla Rysslands stridsvagnar av den modellen är bekräftat förstörda (eller förlorade till Ukraina). Ingenting tyder på att det finns några fungerande kvar i reserv heller. Hur känner du inför det?

https://twitter.com/partizan_oleg/status/1636615789758545922?s=46&t=zPPeTRUUyDRpPcdwtowK0g

Inget särskilt egentligen, det är så det går när man använder sina vagnar på fel sätt. Jag har inte detta nicket för att jag är någon Putin-onanist, utan för att jag gillar vagnens estetik och funktion ur ett tekniskt perspektiv.
Citera
2023-03-17, 17:56
Medlem
Citat:
Inget särskilt egentligen, det är så det går när man använder sina vagnar på fel sätt. Jag har inte detta nicket för att jag är någon Putin-onanist, utan för att jag gillar vagnens estetik och funktion ur ett tekniskt perspektiv.

Haha, anklagar dig absolut inte för att vara pro-ryss. Du är en av de mest pålästa användarna här och det är alltid lärorikt att läsa vad du har att säga.

Men tyckte det var värt att lyfta att Ryssland håller på att demilitarisera sig själva. Helt galet att det har gått så snabbt.
Citera
2023-03-17, 18:08
Medlem
Citat:
Haha, anklagar dig absolut inte för att vara pro-ryss. Du är en av de mest pålästa användarna här och det är alltid lärorikt att läsa vad du har att säga.

Men tyckte det var värt att lyfta att Ryssland håller på att demilitarisera sig själva. Helt galet att det har gått så snabbt.

Det är väl endast positivt, även om Ryssland lämnar plats för kaos, och även utbrytarländer. Tjetjenien?
Undrar hur Kina reagerar på ett demilitariserat Ryssland? Intressant framtid
Ja det går galet snabbt
Ett närmast unikt fiasko
Har ett så stort land begått självmord så snabbt tidigare? Enda länderna som kommer nära är väl Tyskland och Japan?
Ryssland är fucked för evig tid
Citera
2023-03-17, 18:28
Moderator
T-80Us avatar
Citat:

Ja, och alltihop för att de inte krigar som de övat. Det är fullständigt hål i huvudet att se filmerna på deras taffliga sätt att bara kasta vagnar och besättningar i sopkorgen, många gånger om och om igen på samma platser och med samma oanvändbara taktiska tillvägagångssätt.

I min ringa mening får man vara närmast helidiot för att kunna påstå att den ryska operativa verksamheten i Ukraina ens tillnärmelsevis är kompetent.

För, saken är den, att ryska vagnar inte är så fruktansvärt mycket sämre än västerländska. De har allmänt sämre system och vissa svagheter som man måste ta hänsyn till i en stridssituation, men KORREKT ANVÄNDA så hade de inte varit så dåliga som nu ges sken av. Det är rysk förmåga att agera taktiskt som är det allt övergripande problemet.

Inga vagnar mår i längden bra av att köra i kolonn utan flankskydd, luftherravälde, eller ens indirekt understöd, där man vet att fienden har pansarjägare med effektiva robotsystem och pansarskott. Det är så basalt att till och med den mest hjärnförlamade förstaårskadett hade förstått bättre i vilket som helst västerländskt land.
Citera
2023-03-17, 18:40
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ja, och alltihop för att de inte krigar som de övat. Det är fullständigt hål i huvudet att se filmerna på deras taffliga sätt att bara kasta vagnar och besättningar i sopkorgen, många gånger om och om igen på samma platser och med samma oanvändbara taktiska tillvägagångssätt.

I min ringa mening får man vara närmast helidiot för att kunna påstå att den ryska operativa verksamheten i Ukraina ens tillnärmelsevis är kompetent.

För, saken är den, att ryska vagnar inte är så fruktansvärt mycket sämre än västerländska. De har allmänt sämre system och vissa svagheter som man måste ta hänsyn till i en stridssituation, men KORREKT ANVÄNDA så hade de inte varit så dåliga som nu ges sken av. Det är rysk förmåga att agera taktiskt som är det allt övergripande problemet.

Inga vagnar mår i längden bra av att köra i kolonn utan flankskydd, luftherravälde, eller ens indirekt understöd, där man vet att fienden har pansarjägare med effektiva robotsystem och pansarskott. Det är så basalt att till och med den mest hjärnförlamade förstaårskadett hade förstått bättre i vilket som helst västerländskt land.
Hur länge kan ryssarnas ineffektiva krigande egentligen pågå?

Någon gång måste väl materialet ta slut!? Manskap eller officerare vägra fortsätta vansinnet!?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in