Citat:
Ingen vet exakt och ingen utom möjligen ryssarna själva kommer veta förrän långt efter kriget är slut. Vi vet fortfarande inte exakt hur många sovjetiska soldater som stupade under VK2.
Ukraina uppdaterar dagligen en siffra som dom anger som ”eliminerade” ryska soldater. Ibland påstås det att denna siffra enbart avser döda ryska soldater och ibland anges det som förluster. Förluster är alltså döda, skadade och tillfångatagna soldater. Att Ukraina skulle ha dödat 160 000 ryska soldater och att det därutöver tillkommer skadade och tillfångatagna låter lite orimligt. Historiskt sett så brukar åtminstone tre gånger så många skadas som dödas i krig vilket alltså skulle innebära närmare 450 000 skadade ryssar och det kan rakt av inte stämma. Även om Ryssland skulle återupptäckt krigssjukvården från 1600 talet borde förhållandet vara åtminstone 1:1. Om en soldat är död eller allvarligt skadad har också mindre betydelse för i båda fallen så är han inte tillgänglig för strid.
Är då Ukrainas uppgift om 160 000 ryska förluster rimlig? Sett till tiden, intensiteten och rysk taktik så tror jag inte den är helt orimlig. Till detta kommer också att idag så dokumenteras mycket av striderna med drönare och därmed finns en helt annan möjlighet att bedöma förluster. Men sedan så finns ju också faktorn att allt är propaganda i någon mån.
Slutsats så skulle jag säga att om vi pratar om förluster och inte döda så tror jag att siffran 160 000 inte är helt fel.