Citat:
Om man vill leva ett värdigt liv så kostar maten betydligt mer än så.
4000 spänn i veckan lägger vi på mat i min familj (två vuxna och en bebis) men då köper vi inte ren sönderbesprutad skit som du säkert måste göra med den budget du hävdar.
Ett tolvpack organiska handplockade ägg från året-runt utomhusgående burfria höns som ätit naturlig vegetarisk diet och inte utsatts för antibiotika kostar bara det uppåt 90-100kr. Bara källvattnet vi dricker går säkert på ett par tusen i månaden (hemlevererat iofs så det kostar väl lite extra).
Även blöjor går väl bara det på 1500 spänn i månaden minst (plant-baserade hypoallergena blöjor av märket Coterie).
Japansk importerad bebis hudkräm 50 dollar för en liten tub stor som en större tandkrämstub som räcker i max en vecka.
Jag skulle kunna fortsätta. Men som sagt, kvalitet kostar.
4000 spänn i veckan lägger vi på mat i min familj (två vuxna och en bebis) men då köper vi inte ren sönderbesprutad skit som du säkert måste göra med den budget du hävdar.
Ett tolvpack organiska handplockade ägg från året-runt utomhusgående burfria höns som ätit naturlig vegetarisk diet och inte utsatts för antibiotika kostar bara det uppåt 90-100kr. Bara källvattnet vi dricker går säkert på ett par tusen i månaden (hemlevererat iofs så det kostar väl lite extra).
Även blöjor går väl bara det på 1500 spänn i månaden minst (plant-baserade hypoallergena blöjor av märket Coterie).
Japansk importerad bebis hudkräm 50 dollar för en liten tub stor som en större tandkrämstub som räcker i max en vecka.
Jag skulle kunna fortsätta. Men som sagt, kvalitet kostar.
Som sagt. Det går att göra bra val utan att ruinera sig.
Om du nu lägger 1500 kr/mån på perfo-blöjor, varför inte lägga det samma på tygblöjor och få ännu mer hypoallergen och miljövänlig produkt?
Man kan läsa på ihjäl sig om olika produkter men utan att för den sakens skull göra sig till åtlöje.
Äggen (eko) för den delen visade ju sig ha mer gifter än oekologiska i nån undersökning för ett antal år sen.
Jag köper svenska kött/mejeriprodukter etc. Grönsaker efter säsong.
Men. Ibland tror jag helt enkelt på "good enough" I de flesta sammanhang.