2023-03-17, 10:34
  #265
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Om man vill leva ett värdigt liv så kostar maten betydligt mer än så.

4000 spänn i veckan lägger vi på mat i min familj (två vuxna och en bebis) men då köper vi inte ren sönderbesprutad skit som du säkert måste göra med den budget du hävdar.

Ett tolvpack organiska handplockade ägg från året-runt utomhusgående burfria höns som ätit naturlig vegetarisk diet och inte utsatts för antibiotika kostar bara det uppåt 90-100kr. Bara källvattnet vi dricker går säkert på ett par tusen i månaden (hemlevererat iofs så det kostar väl lite extra).

Även blöjor går väl bara det på 1500 spänn i månaden minst (plant-baserade hypoallergena blöjor av märket Coterie).

Japansk importerad bebis hudkräm 50 dollar för en liten tub stor som en större tandkrämstub som räcker i max en vecka.

Jag skulle kunna fortsätta. Men som sagt, kvalitet kostar.

Som sagt. Det går att göra bra val utan att ruinera sig.
Om du nu lägger 1500 kr/mån på perfo-blöjor, varför inte lägga det samma på tygblöjor och få ännu mer hypoallergen och miljövänlig produkt?

Man kan läsa på ihjäl sig om olika produkter men utan att för den sakens skull göra sig till åtlöje.

Äggen (eko) för den delen visade ju sig ha mer gifter än oekologiska i nån undersökning för ett antal år sen.

Jag köper svenska kött/mejeriprodukter etc. Grönsaker efter säsong.

Men. Ibland tror jag helt enkelt på "good enough" I de flesta sammanhang.
Citera
2023-03-17, 10:47
  #266
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Om man vill leva ett värdigt liv så kostar maten betydligt mer än så.

4000 spänn i veckan lägger vi på mat i min familj (två vuxna och en bebis) men då köper vi inte ren sönderbesprutad skit som du säkert måste göra med den budget du hävdar.

Ett tolvpack organiska handplockade ägg från året-runt utomhusgående burfria höns som ätit naturlig vegetarisk diet och inte utsatts för antibiotika kostar bara det uppåt 90-100kr. Bara källvattnet vi dricker går säkert på ett par tusen i månaden (hemlevererat iofs så det kostar väl lite extra).

Även blöjor går väl bara det på 1500 spänn i månaden minst (plant-baserade hypoallergena blöjor av märket Coterie).

Japansk importerad bebis hudkräm 50 dollar för en liten tub stor som en större tandkrämstub som räcker i max en vecka.

Jag skulle kunna fortsätta. Men som sagt, kvalitet kostar.

Haha hudkräm för 50 usd i veckan när man tvättar med vatten och inte behöver nån kräm alls. Så korkat.
Citera
2023-03-17, 10:59
  #267
Medlem
junkbords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Om man vill leva ett värdigt liv så kostar maten betydligt mer än så.

4000 spänn i veckan lägger vi på mat i min familj (två vuxna och en bebis) men då köper vi inte ren sönderbesprutad skit som du säkert måste göra med den budget du hävdar.

Ett tolvpack organiska handplockade ägg från året-runt utomhusgående burfria höns som ätit naturlig vegetarisk diet och inte utsatts för antibiotika kostar bara det uppåt 90-100kr. Bara källvattnet vi dricker går säkert på ett par tusen i månaden (hemlevererat iofs så det kostar väl lite extra).

Även blöjor går väl bara det på 1500 spänn i månaden minst (plant-baserade hypoallergena blöjor av märket Coterie).

Japansk importerad bebis hudkräm 50 dollar för en liten tub stor som en större tandkrämstub som räcker i max en vecka.

Jag skulle kunna fortsätta. Men som sagt, kvalitet kostar.

Här är en tråd som passar dig: (FB) Tacky medelklassfenomen (jmf WT-tråden)
Citera
2023-03-17, 11:34
  #268
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Problemet är att svenskar har blivit så pryda.
Köp billiga långburkar och få skämsstämpel på dig.
För 30 år sen drack ALLA pripps blå.
Allting måste inte vara top of the line hela tiden, spelar det nån roll om kötthalten på en korv så länge den smakar ok?
Svenskar har blivit alldeles för fjärtiga.

Ja, det spelar roll. Vi normalt funtade människor vill inte dra på oss hälsoproblem till följd av sub-par kost.
Citera
2023-03-17, 11:36
  #269
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Vad är det här för jävla tråd? Det är ju bara att rätta mun efter matsäcken. Har man stålar så kan man handla sin oxfilé, har man inte så får man äta havregrynsgröt.

Var fan är problemet? Jävla gnäll-Sverige.

Den som inte arbetar ska heller inte äta.

Och vad gör du själv om inte just GNÄLLER?
Alltid fascinerande med idioter som gnäller på att andra gnäller utan att förstå att de själva gnäller...

Jag har sagt det i en annan tråd, avskaffa det jävla Systembolaget så ska ni se att utländska kedjor kommer vilja att etablera sig här. Varför ska de göra det nu när staten har tagit sig rätten att sälja den förmodligen mest lönsamma varan?
Och varför tror ni att det aldrig hörs några protester om detta från de stora matjättarna i Sverige? Jo för de vet mycket väl att andra kedjor skulle då komma, stora kedjor som Carrefour som inget jävla Coop skulle kunna köpa upp som de gjorde med Netto...
Citera
2023-03-17, 11:47
  #270
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Skräpmat får gärna öka i pris, men när 2 paprika kostar 50 spänn på ica då är nåt galet fel, tänk en fattig flerbarnsfamilj dom kommer knappast ha råd ge en vettig sallad till sina barn. Man ska väl för helvete inte vara rik för att ha råd med lite frukt och grönsaker idag efter att dina räkningar är betalda.

Basvaror ska inte vara någon lyx men det är det idag tyvärr och det är helt åt helvete, ica gör ju vinster som aldrig förr giriga jävlar.


Köp för guds skull inte paprika..

Köp rotfrukter, potatis lök och koka en soppa.

Blanda in bönor och kanske en tomatsås med vitlökssmak.
Släng i (kyckling, köttfärs, fisk) dryga ut med mer bönor.

Servera ris eller pasta till.


Det är mat för 100kr och du får garanterat matlådor.

Såg inslaget i Svt om en fet dam som gav ungen nudlar till Middag. Vilket har ett enormt högt kilopris för den näringen.

Medans hon inte ens hade heltidsjobb så kan man lyfta på röven och börja laga näringsrik mat för låga priser istället för 2min nudlar i micron.

Otroligt att man istället visar sig i tvrutan när hemkunskap i 5e klass kunnat rädda henne.
Citera
2023-03-17, 12:15
  #271
Medlem
ormbitens avatar
Är maten verkligen dyrare idag än på 1970 och 1980 talet... Sett till disponibel inkomst.
Citera
2023-03-17, 12:20
  #272
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Det är mycket debatter som det just nu på grund av den höga inflationen samt att handlarna kanske tar ut överpriser på grund av oligopol. Alltså ICA, Coop och Axfood.

Vänstermänniskor vill införa pristak som i Frankrike och högern vill låta marknaden styra.

Men är det inte bättre om folk ändrar sina köpbeteenden och går iväg till lågprisaffärerna istället om de har det knapert och har möjlighet till det? En del gör givetvis det men känner jag folk rätt så är det många som inte gör det utan de går till ICA istället för att det är välfungerande, närmast, har bra produkter osv.

Det här kan man tycka är en självklarhet men som sagt är jag övertygad om att många inte har kunskap för att optimera sin privatekonomi.

Vilken butik är det? Stora Coop butiker tar 50-80kr/kg för tomater som är importerade ifrån Spanien och Marocko. Dom har tydligen elbrist och skenande elpriser där nere.
Eller är det ocker som försiggår ifrån matbutikernas sida?

Marknaden klarar inte av att styra upp detta själva. Dom behöver en vuxen i rummet som sätter upp regler för hur dom ska bete sig. Annars beter dom sig som autistiska psykopater som söker gränser ändå tills dom har träffat på en hård vägg.
Citera
2023-03-17, 12:49
  #273
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Men historiskt har vi aldrig behövt lägga så mycket på boende - håller med om maten - men här har
kyl frys gjort mycket i det positiva + snabbare transporter av färskvaror
Precis, istället för att klaga över matpriserna borde vi klaga på att boendekostnader blivit för höga när vi skaffat pool, jacuzzi, inglasat uterum på 30 m2.

Eller klaga över att vi har fått fler och fler semesterdagar som vi behöver tillbringa utomlands :-)
Citera
2023-03-17, 12:57
  #274
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Är maten verkligen dyrare idag än på 1970 och 1980 talet... Sett till disponibel inkomst.
Nej, 1976 la man 18 % av disponibel inkomst på mat medan 2017 så la man 12 %. En sänkning med 6 procentenheter medför att vi alltså lägger 33 % mindre pengar på mat dessa 40 år senare.

Grafen längst ner: https://jordbruketisiffror.wordpress.com/2017/05/08/hushallen-lagger-mer-pengar-pa-mat-samtidigt-som-matens-andel-av-den-totala-konsumtionen-minskar/
Citera
2023-03-17, 13:17
  #275
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Det är mycket debatter som det just nu på grund av den höga inflationen samt att handlarna kanske tar ut överpriser på grund av oligopol. Alltså ICA, Coop och Axfood.

Vänstermänniskor vill införa pristak som i Frankrike och högern vill låta marknaden styra.

Men är det inte bättre om folk ändrar sina köpbeteenden och går iväg till lågprisaffärerna istället om de har det knapert och har möjlighet till det? En del gör givetvis det men känner jag folk rätt så är det många som inte gör det utan de går till ICA istället för att det är välfungerande, närmast, har bra produkter osv.

Det här kan man tycka är en självklarhet men som sagt är jag övertygad om att många inte har kunskap för att optimera sin privatekonomi.
Hade vi haft marknadsekonomi så hade problemet aldrig uppstått. Svårare än så är det inte. Socialism och statligt styrd ekonomi slutar alltid i matbrist, misär, svält och död.
Citera
2023-03-17, 13:51
  #276
Medlem
Tomtatpolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Nej, 1976 la man 18 % av disponibel inkomst på mat medan 2017 så la man 12 %. En sänkning med 6 procentenheter medför att vi alltså lägger 33 % mindre pengar på mat dessa 40 år senare.

Grafen längst ner: https://jordbruketisiffror.wordpress.com/2017/05/08/hushallen-lagger-mer-pengar-pa-mat-samtidigt-som-matens-andel-av-den-totala-konsumtionen-minskar/

Siffrorna är 7år gamla, tror ganska mycket har förändrats sedan dess.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in