2023-03-17, 08:43
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leach
Northrop Grumman RQ-4B Global Hawk Forte 10 på väg till Svarta havet.
Kan bli en spännande dag idag.

https://www.flightradar24.com/FORTE10/2f8d2bc8

Undrar just varför de skriver så här på liveuamap?

U.S. Air Force RQ-4B Global Hawk "FORTE10" has taken off from Naval Air Station Sigonella in Southern Italy heading towards the Black Sea in what is likely the First Surveillance Flight over the Sea since the Crash of the MQ-9 Surveillance Drone near Crimea on Tuesday.

Men men det var ju mitt ute i Svarta havet låååångt ifrån Krim som det hände.
Citera
2023-03-17, 08:43
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Vi får se. Men gissar att 40mm är bättre i sidan på en t-72 eller en BMP.
Det verkar som även 25mm strimlar alla BMP på slagfältet.

Extremt få MBT har slagits ut av andra stridsfordon. Jag tror inte det kommer förändras. Ser man en t-72 så plockar man antagligen fram en nlaw eller liknande för att slå ut den. Annars är bonus artilleri en utmärkt metod mot MBT.

En 25mm kan även skjuta sönder banden så vagnen stannar även om den inte kan skjuta in i fordonet.

Personligen tror jag inte de stora kanonerna på MBT är optimalt. Det är troligen bättre med fler skott av en mindre kaliber. De fåtal MBT man stöter på slås ut med andra metoder.
Citera
2023-03-17, 08:48
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP

U.S. Air Force RQ-4B Global Hawk "FORTE10" has taken off from Naval Air Station Sigonella in Southern Italy heading towards the Black Sea in what is likely the First Surveillance Flight over the Sea since the Crash of the MQ-9 Surveillance Drone near Crimea on Tuesday.

Det är copy past från twitter. Destinationen är bara en gissning.
Citera
2023-03-17, 08:49
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hem_bränt
Den här tråden är ta mig fan värre än Covid tråden. Ni är ett gäng djävla dårar som håller på som om det handlade om två fotbollslag.

Jag är på Ukrainas sida då jag tror att vi kan stå på tur OM Ryssland vinner innan vi har hunnit att gå med i Nato, flane!
Summeringen är att ingen vet hur det går. Den ukrainska befälhavaren i Bakhmut har fått kritik tidigare för hans sätt att leda men samtidigt ser vi väldigt mycket ryska förluster i området.

Att Ukraina håller Bakhmut går i dagsläget varken se som något positivt eller negativt. Det går bara att gissa.
Citera
2023-03-17, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
Han gör ju allt i sin makt för att få befolkningen att öka, t.ex ge pengar till ryska par som vill skaffa barn, ge medaljer till kvinnor som föder typ 10 barn. Medan väst istället byter ut sin befolkning istället

Och du tycker Poppin har lyckats bra med det?

https://en.wikipedia.org/wiki/Demographics_of_Russia#/media/File:Russian_population_(demographic)_pyramid_(str ucture)_on_January,_1st,_2022.png

Ryska kvinnor föder 1.84 barn. Det är en ökning från katastrofåren. Nu är det bara dåligt. Men i stället flydde cirka 1 milj män sen hur många svårt skadade och dödade ryska män kommer det vara i det här kriget? Det är nog redan nu minst 200 000.
Citera
2023-03-17, 08:54
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP

Allting i svarta havet är nära Krim om man så vill.. Det är bara en meningsformulering som du inte behöver lägga särskilt fokus på.

Här är den exakta placeringen av kraschen om du undrar.
https://twitter.com/HQUSAFEAFAF/status/1636362225316409344

Inte i helvete nära Krim.
Citera
2023-03-17, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Det har med Sovjet Unionens kollaps att göra. Ryssar hamnade då på fel sida om gränsen.
Varför Ukraina är villig att offra hundratusentals soldater för att ryssar ska tillhöra Ukraina är ett mysterium.

Som sagt det spelar ju ingen roll utifrån läget innan kriget. Majoriteten är etniska Ukrainare och enligt röstning vill befolkningen tillhöra Ukraina. Precis som vilket annat land som helst kan de som önskar bo i Ryssland flytta. Varför ska en majoritet som vill tillhöra Ukraina tvingas tillhöra Ryssland genom militärt övertagande?
Citera
2023-03-17, 08:56
Medlem
tarek90s avatar
Nu stödjer Kina öppet Rysslands invasion och man kan förvänta sig att de skickar vapen till Ryssland nu.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1076607
Citera
2023-03-17, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Det är faktiskt mer logiskt att flytta gränsen.
Ukraina verkar inte tycka om det och offrar hundratusentals soldater av någon konstig anleding.

Lika logiskt som att flytta gränsen åt andra hållet på grund av att det skulle bo en minoritet av Ukrainare där?
Citera
2023-03-17, 08:58
Medlem
Enligt ryssar på Telegram så har de egna uppskattningar av irreversibla förluster i Bachmut som sträcker sig från 20 000 till 28 000 .

SÅ att Bachmut snart faller är nog inte så givet

https://twitter.com/MarekMeissner/status/1636425051095408642
Citera
2023-03-17, 09:00
Medlem
Hem_bränts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Dialektal munhuggning? I mitt län så säger man "ditt jävla flane" och inte "din jävla flane". Men du har ju redan bevisat att du är lite annorlunda så atte...

Nej, sanningen ska inte döljas, men om du är pro-ukraina så hade du istället kunnat länka till de tiotals artiklar som är just pro ukraina, istället för att välja ut en av de få som är pro-ryska, kan tyckas?

Det är ingen slump att ryssarna här inne dissar washington post. Du är därmed fett bustad som ryss.

Jag länkar till Washington Post och dissar inte tidningen. Är du med?

Citat:
Ursprungligen postat av tenebris
Oh noes, fritänkaren står upp i snålblåsten.
Gå och bli lurad av nån ny konspirationsteori, du kommer ändå bara bli jätteupprörd när Finland går med i Nato inom kort.

Varför skulle jag bli upprörd över att Finland går med i Nato när jag vill att även Sverige gör det?
Citera
2023-03-17, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tarek90
Nu stödjer Kina öppet Rysslands invasion och man kan förvänta sig att de skickar vapen till Ryssland nu.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1076607

Dina slutsatser har inte direkt bäring på verkligheten…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in