2023-03-16, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThorulfBortbyting
KA52 är en lika gammal konstruktion. Vansinnigt svår att hålla i luften, men den fungerade för att printas på papper och i Afgh. SU25'an är ett av de största skämt på vingar i modern tid. Som att hänga cementblock under vingarna på en SK60. Rakt fram går det bra, men sväng för helvete inte!

Lite off topic ser jag att Polen köper ett lätt attackplan från Korea. Det gör 1,5 mach och borde varit något för Ukraina.

Men enda vägen just nu för Ukraina är att få fler Mig-29 och försöka hitta SU-25 i övriga östeuropa för det tar ju lång tid innan man är inkörd på F16. Synd att inte JAS-Gripen är med i resonemanget, det hade blivit en bra reklam.
Citera
2023-03-16, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
Bara jag som tror att en anledning till Putins invasion var att stoppa Zelenskys/USAs plan att förvandla Ukraina till ett land med mångkultur, dragqueens, feminism o allt sånt vi i väst har? Det är allmänt känt att Putin är oroad över Europas wokekultur och minskande befolkning.

Borde han inte som ansvarskännande ledare för sitt älskade Ryssland bekymra sig mer över det egna landets minskande befolkning? Och det faktum att muslimerna kan komma att utgöra befolkningsmajoritet i Kalifatet Moskva om mindre än 100 år?
Citera
Medlem
monken1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scip
Och vem som vinner Artemovsk står redan klart.
Då det idag visades en film om massvis med kvarlämnade döda Ukro - Nassar som ligger längs med gatorna i de områdena som de ryska trupperna nu har tagit i samband med att alla de fyra stora asfalterade vägarna in och ut från staden och som nu då behärskas av de ryska trupperna.

Nu återstår det bara mindre grusvägar för Ukros logistik för ammunition och manskap samtidigt så dras snaran åt samt inringningen av Nassarna sakta men säkert för varenda dag som går.
Tror du menar ryssar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Lyfte upp denna nyhet tidigare i tråden.., men att mörda en försvarsminister ifrån ett Nato-land ?

Handen på hjärtat, är inte denna nyhet för bra, för att vara sann ?

Den är sann. Jag håller med dig i dina misstankar, men den är faktiskt sann. Det började som skitsnack, men godkändes att postas som förfrågan på marknad utav Prigo. Sorgligt sant och inte i favör för grabbarna grus
Citera
2023-03-16, 23:43
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Jag kan inte vara tydligare än länk till artikeln och dessutom citat från samma artikel. Vi provar igen

"And upwards of 100,000 Ukrainian forces have died in the year-long war, U.S. officials estimate, including the most experienced soldiers."

Jo. Jag såg texten. Men jag syftar på det fetstilta:

Citat:
And upwards of 100,000 Ukrainian forces have died in the year-long war, U.S. officials estimate, including the most experienced soldiers.

Var finns dessa uppskattningar? Uppskattningar på 100 000-120 000 casualties, dvs döda + skadade har jag sett.

Citat:
The last public Biden administration estimate of casualties came last November, when Gen. Mark A. Milley, the chairman of the Joint Chiefs of Staff, said that more than 100,000 troops on each side had been killed and wounded since the war began. At the time, officials said privately that the numbers were closer to 120,000.

https://www.nytimes.com/2023/02/02/us/politics/ukraine-russia-casualties.html

Men 100 000 döda ukrainare innebär ju att det tillkommer kanske 200 000 - 300 000 skadade. Och det är flera gånger högre än Milleys uppskattningar.
Senast redigerad av -Info- 2023-03-16 kl. 23:51.
Citera
2023-03-16, 23:43
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Lyfte upp denna nyhet tidigare i tråden.., men att mörda en försvarsminister ifrån ett Nato-land ?

Handen på hjärtat, är inte denna nyhet för bra, för att vara sann ?

Jo, det är den visserligen. Rätt märklig och kan vara en form av psykologisk krigföring, men samtidigt är ju det mesta Ryssland företagit sig på sistone så rubbat att man baxnar
Citera
2023-03-16, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Borde han inte som ansvarskännande ledare för sitt älskade Ryssland bekymra sig mer över det egna landets minskande befolkning? Och det faktum att muslimerna kan komma att utgöra befolkningsmajoritet i Kalifatet Moskva om mindre än 100 år?

Han gör ju allt i sin makt för att få befolkningen att öka, t.ex ge pengar till ryska par som vill skaffa barn, ge medaljer till kvinnor som föder typ 10 barn. Medan väst istället byter ut sin befolkning istället
Citera
2023-03-16, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Det verkar som att väst nu vill släta över den värsta krigshetsen och propagandan från tidigare.
Eurofin över att Ryssland hetsades att invadera Ukraina verkar ha lagt sig något.
Det är ett helt annat läge nu som man inte räknade med för ett år sedan.

På vilket sätt "hetsades" den psykotiske dvärgen i kreml att inleda, och föra, anfallskrig mot Ukraina?
Citera
2023-03-16, 23:46
Medlem
SaulGoodman43s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Enligt Washington Post har Ukraina enorm brist på både ammo och erfaren personal.

Länk, tack!
Citera
2023-03-16, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Det smäller ikväll igen i Rostov:

https://twitter.com/noelreports/status/1636496412723519488?s=46&t=R36ZdjA_TI1u9KicpVgWIg

Det är märkligt. Guvernören eller borgmästaren sa att förra branden och explosionen var en olycka men när det händer på fler ställen i Rostov så tyder det på sabotage menar jag.

Den ryska motståndsrörelsen är mer aktiv nu.
Citera
2023-03-16, 23:47
Medlem
SaulGoodman43s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
Bara jag som tror att en anledning till Putins invasion var att stoppa Zelenskys/USAs plan att förvandla Ukraina till ett land med mångkultur, dragqueens, feminism o allt sånt vi i väst har? Det är allmänt känt att Putin är oroad över Europas wokekultur och minskande befolkning.

Ja, det är bara du och din sort som tror det.
Citera
2023-03-16, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Lite off topic ser jag att Polen köper ett lätt attackplan från Korea. Det gör 1,5 mach och borde varit något för Ukraina.

Men enda vägen just nu för Ukraina är att få fler Mig-29 och försöka hitta SU-25 i övriga östeuropa för det tar ju lång tid innan man är inkörd på F16. Synd att inte JAS-Gripen är med i resonemanget, det hade blivit en bra reklam.

Vad är OT med det? Inget alls eftersom att det handlar om hur Ukraina är anknutet till polen via systerskap som ryssen inte verkar förstå.

Däremot är det helt inte alls intressant hur fort vingar flyger idag. Effektiviteten handlar om att stanna på behörigt avstånd så länge som möjligt så det tankesättet är endast MIG och SU idag. Man jagar inte röv på varandra eller jagar höjd längre. Precis som att man inte använder artilleri till annat än understöd på sin höjd....som man använder troppen och kockarna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in