Citat:
Ursprungligen postat av
Kirk.Douglas
Det är precis vad folk gjort - valt lågprisbutiker i större grad som Willys och Lidl. Willys ägs av Axfood. Vad gjorde detta? Jo att Axfood för 2022 som enda svensk livsmedelskedja hade rekordår och kunde ha rekordutdelning till aktieägare. Precis den typ av girighet som folk klagar på. Som beror på att de handlar i butiker som måste ha aktieavkastning. Sedan klagar man på priserna. Svenskar är banne mig världens mest stenkorkaste folk.
Axfoods högre omsättning och vinst berodde huvudsakligen på förvärvet av Bergendahl (bl.a. City Gros och Ebo Stormarknad).
Den stora prispressen gjorde att vinstmarginalen för helåret 2022 sjönk till 3,2 %, den lägsta sedan 2018.
Det har dock blivit ännu tuffare under vintern och vinstmarginalen sjönk under årets sista kvartal till 1,8 %, det lägsta för ett enskilt kvartal på de 10 år jag kan se data över.
Är det inte fantastiskt att Axfood kan klara att leverera livsmedel till lägre priser än de flesta andra och trots pressade marginaler ändå kunna fortsätta med det?
I det innevarande kvartalet kommer de behöva tackla 10 % högre hyror, lokalt producerade varor som blivit ännu dyrare pga vinterns elkostnader samt importerade varor som blivit rekorddyra pga den vår svaga skvalpvaluta. Framåt våren kommer personalen med säkerhet kräva löneökningar.
Hatten av till Axfood som klarat av allt detta och jag hoppas att de fortfarande har marginaler för kunna fortsätta leverera varor till lägre priser än sina konkurrenter.