2023-03-16, 23:31
Medlem
”Möjligen att det blivit ett trendbrott de senaste året med att vi behöver arbeta längre tid för att få mat men om vi tittar 1000 år, 500 år, 100 år, 50 år, 25 år, 10 år, 5 år så har trenden varit tydlig att vi lägger allt mindre pengar på maten till förmån för andra utgifter.”

Trendbrottet är att dina slavägare inte längre behöver så många slavar och nu är de i färd med att banta boskapsbeståndet. Under tiden kommer du vara distraherad på alla sätt och vis. Det som sker är inte normalt, men något helt nytt - The New Normal. Skulle vara lätt att stoppa dem men boskapsägarna äger ju allt, förutom mat och läkemedel också medier och underhållningsindustri, och därmed allas vår perception av verkligheten. Flashback bekräftar att de är på väg att lyckas.
Senast redigerad av QplusNPC 2023-03-16 kl. 23:34.
Citera
2023-03-16, 23:43
Medlem
Arzs avatar
Är det bara de absolut mest ekonomiskt svaga människorna i Sverige som har ordentliga problem med dagens matpriser?

För egen del tycker jag inte att jag drabbats något nämnvärt och jag är definitivt inte någon höginkomsttagare. Jag har en lön på 43 000 och min sambo tjänar 42 000. Vår boendekostnad (ränta, amortering, brfavgift) ligger på 17 000. Därutöver tillkommer räkningar på c:a 7 000 SEK i månaden. Vi har även ett barn i förskoleåldern. Således inte jättefeta marginaler. Men vi upplever inte att vi direkt drabbas något nämnvärt.

Vid vilken nivå kommer även vi känna av detta?
Citera
2023-03-16, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arz
Vid vilken nivå kommer även vi känna av detta?

När räntor, elpriser, bränslepriser når en sådan nivå att det slår ut ekonomin och arbetslöshet breder ut sig. Då har också alla försörjningsleder kollapsat och svält blir en realitet. Folks immunförsvar kollapsas också med hjälp av biologiska vapen som injiceras, med hunger på det så kommer det inte finnas mycket gnäll över matpriser längre då människor har fullt upp med att överleva. I det läget införs digital valuta och id för total kontroll av de som överlever.
Citera
2023-03-16, 23:56
Medlem
kromosomxyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Det är ingen självklarthet att en människa ska ha råd eller möjlighet att köpa mat och äta sig mätt. Det finns många miljoner människor i världen som inte kan det.

Och? Vad ville du säga med det?

Ska vi föda de människor som du refererar till före oss själva?
Citera
2023-03-17, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Hur mycket har er veckohandling ökat? Man får väl köpa Ica basic pasta istället för barilla osv
Och om man redan tidigare handlade Ica basic, vad är då nästa produktsegment!?
Citera
2023-03-17, 00:08
Medlem
"Ämnet är känsligt. Få leverantörer vill öppet berätta om förhandlingar och hur priser sätts. Flera SvD talat med känner en rädsla för att stöta sig med aktörerna i dagligvaruhandeln.

– Man kan bli illa behandlad, säger en person som levererar bröd till Ica och som inte vill ha sitt eller företagets namn med i tidningen.

Särskilt bland mindre leverantörer finns en oro för att bli bortplockad från hyllan. Ingen vill riskera att halva marknaden går förlorad i ett svep, vilket kan bli innebörden av att tvingas bort från Ica.

– Man har ingen jättebra förhandlingsposition.

Leverantören vill ändå berätta varför brödet kostar som det gör i butiken, och varför en prishöjning på några kronor kan bli dubbelt så mycket i butiken. Allt handlar om procentuella påslag.

– Ica har över 50 procent i påslag på mina varor, säger hen och skickar över en skärmdump över hur priset på ett bröd sätts.

Bageriet får 15 kronor för sitt bröd när det säljs till Icas grossist. Grossisten lägger på ett procentpåslag för hantering av brödet och Ica-handlaren får betala drygt 18 kronor för brödet. I gengäld kan handlaren sälja det till mer dubbelt så mycket i butiken. I just detta fall ligger det rekommenderade butikspriset på 43 kronor.

– Det är i butiksledet som marginalerna är som störst. Och de är skyhöga på bröd, säger leverantören till SvD."
Citera
2023-03-17, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
"Ämnet är känsligt. Få leverantörer vill öppet berätta om förhandlingar och hur priser sätts. Flera SvD talat med känner en rädsla för att stöta sig med aktörerna i dagligvaruhandeln.

– Man kan bli illa behandlad, säger en person som levererar bröd till Ica och som inte vill ha sitt eller företagets namn med i tidningen.

ICA med dess ägare är medskyldiga i den globala process och operation som går under arbetsnamnet Great Reset. Det samma gäller för ägarna av ”tidningen”.
Senast redigerad av QplusNPC 2023-03-17 kl. 00:31.
Citera
2023-03-17, 00:44
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Så egentligen ska man bara jobba och betala fakturor, avgifter och räntor. Vill vi inte att de som bor i det här landet ska få leva också?

Det är obehaligt att man inte kan leva ett normalt liv på en medianlön.
Absolut, ytterst obehagligt att tänka att man inte skulle kunna göra ett ordentligt långkok som mättar en hel familj i middag plus luncher i en vecka.
Citera
2023-03-17, 00:53
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjelvklart

Linser.
Citera
2023-03-17, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjelvklart

Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Linser.

Insekter Premium
Citera
2023-03-17, 01:07
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Det är mycket debatter som det just nu på grund av den höga inflationen samt att handlarna kanske tar ut överpriser på grund av oligopol. Alltså ICA, Coop och Axfood.

Vänstermänniskor vill införa pristak som i Frankrike och högern vill låta marknaden styra.

Men är det inte bättre om folk ändrar sina köpbeteenden och går iväg till lågprisaffärerna istället om de har det knapert och har möjlighet till det? En del gör givetvis det men känner jag folk rätt så är det många som inte gör det utan de går till ICA istället för att det är välfungerande, närmast, har bra produkter osv.

Det här kan man tycka är en självklarhet men som sagt är jag övertygad om att många inte har kunskap för att optimera sin privatekonomi.
Det är precis vad folk gjort - valt lågprisbutiker i större grad som Willys och Lidl. Willys ägs av Axfood. Vad gjorde detta? Jo att Axfood för 2022 som enda svensk livsmedelskedja hade rekordår och kunde ha rekordutdelning till aktieägare. Precis den typ av girighet som folk klagar på. Som beror på att de handlar i butiker som måste ha aktieavkastning. Sedan klagar man på priserna. Svenskar är banne mig världens mest stenkorkaste folk.
Citera
2023-03-17, 01:58
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Det är precis vad folk gjort - valt lågprisbutiker i större grad som Willys och Lidl. Willys ägs av Axfood. Vad gjorde detta? Jo att Axfood för 2022 som enda svensk livsmedelskedja hade rekordår och kunde ha rekordutdelning till aktieägare. Precis den typ av girighet som folk klagar på. Som beror på att de handlar i butiker som måste ha aktieavkastning. Sedan klagar man på priserna. Svenskar är banne mig världens mest stenkorkaste folk.
Axfoods högre omsättning och vinst berodde huvudsakligen på förvärvet av Bergendahl (bl.a. City Gros och Ebo Stormarknad).
Den stora prispressen gjorde att vinstmarginalen för helåret 2022 sjönk till 3,2 %, den lägsta sedan 2018.
Det har dock blivit ännu tuffare under vintern och vinstmarginalen sjönk under årets sista kvartal till 1,8 %, det lägsta för ett enskilt kvartal på de 10 år jag kan se data över.

Är det inte fantastiskt att Axfood kan klara att leverera livsmedel till lägre priser än de flesta andra och trots pressade marginaler ändå kunna fortsätta med det?
I det innevarande kvartalet kommer de behöva tackla 10 % högre hyror, lokalt producerade varor som blivit ännu dyrare pga vinterns elkostnader samt importerade varor som blivit rekorddyra pga den vår svaga skvalpvaluta. Framåt våren kommer personalen med säkerhet kräva löneökningar.

Hatten av till Axfood som klarat av allt detta och jag hoppas att de fortfarande har marginaler för kunna fortsätta leverera varor till lägre priser än sina konkurrenter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in