• 1
  • 2
2023-03-16, 21:07
Medlem
torskhares avatar
Hej! Jag bor i en lägenhet och har 2 katter. De har fått ett stort intresse att klösa på väggarna i just köket. De har klösträd & klösbräda vilket de använder lite då & då men väggen i köket är deras favorit...

Det blev riktigt illa en dag och började bli skiträdd på hur mycket det kommer kosta att ersätta skadan dagen jag flyttar. Har någon varit med om liknande & vad fick ni betala för skadorna??? Är det 10 000 eller 100 000 vi prata om???
Citera
2023-03-16, 21:10
Prova att spruta citron eller något liknande på den väggen
Citera
2023-03-16, 21:11
Medlem
mingtians avatar
Spurta citronsaft på väggen så håller de sig borta!
Väggen kostar antagligen 2000.
Citera
2023-03-16, 21:18
Medlem
torskhares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mingtian
Spurta citronsaft på väggen så håller de sig borta!
Väggen kostar antagligen 2000.
Inte mer än så? Va redo med minst 10 000 men är ju tacksam att det är mindre isf. Ska försöka med citronsaft med så hoppas jag på det bästa. Tack för svar!
Citera
2023-03-16, 21:25
Medlem
När dom är på språng och ska just börja så titta dom i ögonen och skrik fyyyy stampa med foten i golvet och Helst jaga dom till klätterträdet eller bara lyft dom upp i klätterträdet eller om klätterträdet har en låda högst upp så lägg dom i den och se lite barsk ut.
Det kallas "Söndra och härska" och även obs ÄVEN dumma katter kan lära sig att kissa i lådan och inte klösa möblerna och väggarna.
Citera
2023-03-16, 21:29
Medlem
1335991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torskhare
Hej! Jag bor i en lägenhet och har 2 katter. De har fått ett stort intresse att klösa på väggarna i just köket. De har klösträd & klösbräda vilket de använder lite då & då men väggen i köket är deras favorit...

Det blev riktigt illa en dag och började bli skiträdd på hur mycket det kommer kosta att ersätta skadan dagen jag flyttar. Har någon varit med om liknande & vad fick ni betala för skadorna??? Är det 10 000 eller 100 000 vi prata om???

Åk till en zoobutik eller beställ på
nätet Feliway och spruta på de
väggar som katter river på.

Troligtvis finns det en
katt i lght bredvid.

Är dina katter kastrerade?
Om inte,fixa så fort du kan,
de brukar då bli mkt lugnare.

Testa med att lägg lite kattmynta
i/på de grejer katterna FÅR använda.
Kan vara bra att göra så fort de går
mot köksväggarna.
Senast redigerad av 1335991 2023-03-16 kl. 21:34.
Citera
2023-03-16, 21:38
Medlem
torskhares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1335991
Åk till en zoobutik eller beställ på
nätet Feliway och spruta på de
väggar som katter river på.

Troligtvis finns det en
katt i lght bredvid.

Är dina katter kastrerade?
Om inte,fixa så fort du kan,
de brukar då bli mkt lugnare.

Testa med att lägg lite kattmynta
i/på de grejer katterna FÅR använda.
Kan vara bra att göra så fort de går
mot köksväggarna.

Yes kastrerade dem så fort det va möjligt när de va kattungar. Ska kolla upp Feliway & se om det finns att införskaffa samt införskaffa lite kattmynta med. Vet ju att de älskar de kattmyntbollarna så förhoppningsvis så blir de lite bortlurade av det. Tack för tipsen!
Citera
2023-03-16, 21:42
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1965
Förr la man dem i en säck och slängde i älven, men du kanske vill ha dem kvar?

Usch…. När jag var liten var det säck i fjorden som gällde, ganska sjukt. Själv var jag givetvis inte delaktig i detta då jag allt som oftast hade fullt upp med att rädda Lämmlar ur diverse vattenfällor på gården.

Men annars som tips till ts. Hjorthornssalt är väldigt effektivt för att få katter att låta bli att klösa på saker och ting.
Citera
2023-03-16, 21:50
Medlem
Sätt upp hyllplan/plankor på väggarna så dom kommer upp till taket, och kan ligga däruppe och spana över rummet. Då blir dom nog väldigt mer nöjda.

Kolla på programmet cat from hell. Han är katt versionen av cesar med sina hundar. Ofta är det lösningen plankor på väggen^^
Citera
2023-03-16, 21:51
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torskhare

Katter är olika. En del är hur snälla och goa som helst. Andra är fullständigt knäppa.

Katter kan bli helt fixerade vid vissa beteenden, som tyvärr ibland är helt inkompatibla med hur vi människor vill leva. Just klösandet kan vara ett sånt. De får för sig att de bara MÅSTE klösa på ett visst ställe och då slutar de inte. Du har kanske tur att de inte kommit på att de ska pissa eller skita på vissa ställen i lägenheten.

Det är inte heller alla katter som klarar att vara permanent inne. Tänk på att katterna är gjorda för att dagligen patrullera ett revir som kan vara en kvadratkilometer.
Citera
2023-03-16, 21:56
Medlem
torskhares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Katter är olika. En del är hur snälla och goa som helst. Andra är fullständigt knäppa.

Katter kan bli helt fixerade vid vissa beteenden, som tyvärr ibland är helt inkompatibla med hur vi människor vill leva. Just klösandet kan vara ett sånt. De får för sig att de bara MÅSTE klösa på ett visst ställe och då slutar de inte. Du har kanske tur att de inte kommit på att de ska pissa eller skita på vissa ställen i lägenheten.

Det är inte heller alla katter som klarar att vara permanent inne. Tänk på att katterna är gjorda för att dagligen patrullera ett revir som kan vara en kvadratkilometer.

Jag har tänkt lite på att ta ut dem i en sele på promenad i området men är rädd att de ska bli skraja av hundar som skäller eller bilar osv att de tar sig ur selen o springer iväg.

Försöker aktivera dem med lek så mycket jag kan inomhus, sen leker de med varandra mycket med. Men de är endast 2 år och behöver kanske mer stimulering än vad jag kan ge dem.
Citera
2023-03-16, 21:58
Medlem
torskhares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friinuet
Sätt upp hyllplan/plankor på väggarna så dom kommer upp till taket, och kan ligga däruppe och spana över rummet. Då blir dom nog väldigt mer nöjda.

Kolla på programmet cat from hell. Han är katt versionen av cesar med sina hundar. Ofta är det lösningen plankor på väggen^^

Kollade mycket på mcfh förr. Riktigt bra program! Och har tänkt lite på att sätta upp sånna hyllplan för katter då min ena tös tycker om att klättra mycket och hoppa upp på toppen av skåp & hyllor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in