2023-03-16, 22:01
Medlem
torskhares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Usch…. När jag var liten var det säck i fjorden som gällde, ganska sjukt. Själv var jag givetvis inte delaktig i detta då jag allt som oftast hade fullt upp med att rädda Lämmlar ur diverse vattenfällor på gården.

Men annars som tips till ts. Hjorthornssalt är väldigt effektivt för att få katter att låta bli att klösa på saker och ting.
Tack för tipset! Ska definitivt kolla upp! Desto effektivare & billigare lösning desto bättre.
Citera
2023-03-16, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torskhare
Kollade mycket på mcfh förr. Riktigt bra program! Och har tänkt lite på att sätta upp sånna hyllplan för katter då min ena tös tycker om att klättra mycket och hoppa upp på toppen av skåp & hyllor.

Gör det! Kommer absolut finnas på väggen om jag skaffar katt i framtiden, vilket planen är. Katter älskar ju att kunna va högt upp, och ha utkik. Ser rätt coolt ut med plank gångarna också
Citera
2023-03-16, 22:02
Medlem
tellmeyoursecretss avatar
Citat:
Inte mer än så? Va redo med minst 10 000 men är ju tacksam att det är mindre isf. Ska försöka med citronsaft med så hoppas jag på det bästa. Tack för svar!

Ja om det är en sån vägg som går att tapetsera om enbart den väggen så kostar det ca 2000. Men vissa rum är ju så dumt tapetserade att man måste göra om hela rummet, då blir det ju det fyrdubbla.
Citera
2023-03-16, 22:03
Medlem
torskhares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friinuet
Gör det! Kommer absolut finnas på väggen om jag skaffar katt i framtiden, vilket planen är. Katter älskar ju att kunna va högt upp, och ha utkik. Ser rätt coolt ut med plank gångarna också
Ja min mor säger redan att min lägenhet ser ut som en kattjungel så varför inte lägga till lite mer
Citera
2023-03-16, 22:05
Medlem
torskhares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tellmeyoursecrets
Ja om det är en sån vägg som går att tapetsera om enbart den väggen så kostar det ca 2000. Men vissa rum är ju så dumt tapetserade att man måste göra om hela rummet, då blir det ju det fyrdubbla.
Jag vette fasiken om det är tapet faktiskt. Jag är ingen väggexpert för 5 öre men betongvägg vet jag att det är iaf.
Citera
2023-03-16, 22:07
Medlem
Folketstempels avatar
Ättika på allt som man vill få fritt från husdjur är ett gammalt knep.
Citera
2023-03-16, 22:08
Medlem
torskhares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
Ättika på allt som man vill få fritt från husdjur är ett gammalt knep.
Det blir inga missfärgningar på vit vägg om man torkar lite ättika på den varje dag tro du? Om inte så är det ju värt o pröva.
Citera
2023-03-16, 22:12
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Du kan ju frågs hyresvärden om du får måla om väggen med motivation att du vill få det lite finare hemma (du säger inget om kattklös). Värden säger troligen ja, och om du ser till att spckla och måla så att det blir någorlunda snyggt så har du löst problemet för ett par tusen (täckande papper föe folvet, spackel, sandpapper, maskeringstejp, rollers och penslar). Om hyresvärden själv åtgärdar genom att anlita målarfirma eller omtapetsering så kan du förvänta dig en avsevärt högre nota. Inte 100 000 då, men tja, 10-20 000.
Se till att de inte pissar på parkett om du har det, för då har du problem i 100 000-kronorsklassen.
Citera
2023-03-16, 22:13
Bannlyst
Katter klöser vanligtvis på väggar och inredning för att underhålla sina klor och markera sitt revir. Det finns flera saker man kan göra för att hjälpa katter att sluta klösa på oönskade platser och istället använda lämpliga klösträd eller klösmöbler.

1. Skaffa klösträd eller klösmöbler: Detta ger katterna en lämplig plats att klösa på och hjälper dem att underhålla sina klor samtidigt som det skyddar dina väggar och möbler.

2. Använda doftspray: Katter är känsliga för vissa dofter, och det finns doftspray som kan användas för att avskräcka katter från att klösa på väggar och inredning.

3. Skydda oönskade ytor: Om det finns vissa ytor som katten klöser på oftare kan man skydda dessa med t.ex. aluminiumfolie, plast eller dubbelhäftande tejp.

4. Klipp kattens klor: Genom att regelbundet klippa kattens klor så minskar risken för att katten klöser sönder väggar och möbler.

5. Ge katten uppmärksamhet: Ibland kan katter klösa på oönskade platser på grund av bristande uppmärksamhet eller tristess. Genom att ge katten tillräckligt med uppmärksamhet och aktivering kan man minska risken för att katten klöser på väggar och inredning.

6. Avskräck med ljud: Det finns även enklare tekniska lösningar som att använda en dosa med högfrekvent ljud som avskräcker katter från att klösa på oönskade platser.

Det finns alltså flera saker man kan göra för att hjälpa katter att sluta klösa på väggar och inredning, inklusive att skaffa lämpliga klösträd eller klösmöbler, använda doftspray, klippa kattens klor och ge katten tillräckligt med uppmärksamhet och aktivering.
Citera
2023-03-16, 22:17
Medlem
Folketstempels avatar
Citat:
Det blir inga missfärgningar på vit vägg om man torkar lite ättika på den varje dag tro du? Om inte så är det ju värt o pröva.
En sprayflaska med lite ättika samt resten vatten. Det är doften man är ute efter och inte styrkan.

Edit: testa hur lite ättika som krävs för att katterna ska rynka på nosen. Sedan så har du hittat rätt dosering och som inte skadar tapeter eller färg på väggarna.
Senast redigerad av Folketstempel 2023-03-16 kl. 22:25.
Citera
2023-03-16, 22:18
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Jag har tänkt lite på att ta ut dem i en sele på promenad i området men är rädd att de ska bli skraja av hundar som skäller eller bilar osv att de tar sig ur selen o springer iväg.

Försöker aktivera dem med lek så mycket jag kan inomhus, sen leker de med varandra mycket med. Men de är endast 2 år och behöver kanske mer stimulering än vad jag kan ge dem.

Hehe… Om du inte är överdrivet rädd om din TV kan du testa att söka på Youtube efter ”videos for cats”, morsans katt kan sitta i timmar och glo på fåglar.
Citera
2023-03-16, 22:19
Medlem
Min gillade en ihoprullad trasmatta. På den kunde katten stå och riva allt den kunde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in