2023-03-16, 11:51
Medlem
Tintin.i.Kongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
SE vägrade att bli digital enligt uppgifter. Det finns inte heller något som tyder på att han målat OP med förbudsskylt över som TP gärna drar fram.

TP jobbar hela tiden med "guilt by association" då SE är oskyldig är det den enda skulden som finns att jobba med.

Här är ett typiskt exempel på hur TP jobbar: Det är som tydligast i andra bilden till artikeln.
https://www.gp.se/kultur/kultur/tveksamt-att-netflix-pekar-ut-skandiamannen-som-m%C3%B6rdare-1.58607150
Länk direkt till bilden: https://www.gp.se/image/policy:1.58607122:1636198533/6P7lSe0sjpl7XGtuC8l0El_cuXY.jpg?f=Regular&w=1440&$ p$f$w=0df28eb

SEs "handstil". det ser ut som förlagan till den skrivstil som ingen använder någonsin....
http://runeberg.org/palmenytt/1999/0172.html

Vill du dela med dig till oss i tråden vad du ville titta efter i SEs alster?

Intressant. Jag är mest bara nyfiken på att se verkshöjden eftersom någon vän/släkting tydligen hade sagt att han var jävligt bra på det han gjorde.
Citera
2023-03-16, 11:54
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Det fantastiska är att KP/HM inte verkar känna till fotokonfrontationen som JA gör
utan de pratar om förhöret där JA pekar ut JÅS

Dom verkar iofs inte vara ensamma. TP/FiterGöransson har som vanligt ingen aning.
"Anhängarna" till spåret samma sak. Ja de följer ju bara sin husgud TP utan att själva tänka
så det kan ju aldrig bli bättre än TP nivå.

Det är förstås allvarligt att KP/HM inte kände till fotokonfrontationen eftersom de gör Engström
till lösningen på mordet. Så pinsamt dåligt av PU.

Nej, du har fel som vanligt, både TP och KP nämner att JA sett foto på SE. Du har tyvärr ett mycket osunt förhållande till TP/FiterGöransson, samt KP/HM.
Citera
2023-03-16, 11:55
Avstängd
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin.i.Kongo
Intressant. Jag är mest bara nyfiken på att se verkshöjden eftersom någon vän/släkting tydligen hade sagt att han var jävligt bra på det han gjorde.

Texta kunde han i alla fall.

Intressant. Sades det något mer om stickan? Det finns ju ett uppdämt behov av tvättäkta sanningar om SE här då vi mest sitter och värmer på gamla halvsanningar och en och annan ren lögn här i tråden.
Citera
2023-03-16, 12:01
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Dessa mysterier finns redan. Har varit aktiv vad gäller fallet i USA och det här i Sverige.

Brukar kolla in på Casebook, m.m.

Inget hindrar att man har fler bollar i luften.

Tyvärr. Att det ska sättas punkt för teorin om SE som GM är bara önsketänk.

37 år har gått. Du har inte hittat något som visar att han var kvar på platsen efter skotten.

Om du är lika faktaresistent avseende andra mord så har du nog att göra.

Ett erkännande av delaktighet i mordet i domstol räcker inte.

Mängder av varningar från kända högerextremister räcker inte för en komplott.

Nä, det är nog glad grafiker, utan vapen och motiv visserligen, och med små möjligheter att fysiskt hinna fram och identifiera statsministern.

En grafiker som ingen pekar ut och som flera vittnen ser på mordplatsen efteråt.

Skål!
Citera
2023-03-16, 12:03
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Jag tror vi är överens.

Min slutsats av materialet är att någon form av interaktion ägde rum mellan Engström och väktarna. Med största sannolikhet ett samtal av okänd längd.

Om Engström skulle ha varit jäktad/stressad och bara "pipit förbi" väktarna är jag övertygad om att det hade varit en anomali mot hans sedvanliga beteende och det borde ha kommits ihåg.

Dock säger inte det speciellt mycket gällande längden på samtalet.
Det finns inga indikationer på att väktarna och Engström var mer bekanta med varandra än på ett ytligt kollegialt plan. Därmed har jag lite svårt att tro att det skulle ha rört sig om flera minuter.
Jag är öppen för att jag är subjektiv här, men jag själv har passerat samma väktare i närmare 5 år på min arbetsplats. Självklart utbyter jag några ord med dem, men jag har aldrig stannat och pratat i minuter. Men som sagt, det kanske säger mer om mig än om Engström.

Och faktum är ju:

Ju längre samtalet med väktarna är ju mindre sannolik blir hypotsen om Engström som GM.
Det handlar inte bara om faktiskt tid. Det handlar om rimlighet.

Ja, förutom kutymen på Skandia att byta ett par ord med väktarna om man avgick kvällstid, så framstår SE som någon som gladeligen gjorde det oavsett. Och om han inte hann, hade han hojtat något. Han har jobbat länge på Skandia och regelbundet på kvällar, han var nog ganska tjenis med väktarna.

Det är också svårt att tro att HO skulle ta miste på att ha pratat med SE. Två minuter (”ett par”) låter inte konstigt alls, men 30 sekunder är väl möjligt. Blir dock lite kort med tanke på SE:s brist på brådska, personlighet och om han är på väg till den rutt man kan anta.

Somliga menar ju att SE får alibi här.

Citat:
Jag menar. Vem går från att snacka om att åka skidor i Idré till att skjuta någon i ryggen?
För det krävs enligt mig en "uppladdningstid". Något/någon behöver påverka Engström till den grad att begår handlingen.

Nu gör väl GM-SE lite av varje som är svårtänkbart. Men hur skulle man få in ”uppladdningstid” här då? Att han går ut på Sveavägen onödigt tidigt och råkar få syn på makarna spankulerande norrifrån?
Citera
2023-03-16, 12:04
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin.i.Kongo
Finns det exempel på Engströms arbetsprover? Finns något han designat kvar i digital form online?

Det finns några brev som han skickade från Norrtälje tror jag.
Citera
2023-03-16, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast
Du menar att HO redan vid Engströms återkomst glömt vad han och Engström talat om ett antal minuter tidigare?

Jag vill påstå att den historiska händelsen skärpte vakten minne av kvällen.

Och att det inte går att förklara redogörelsen som lämnades några veckor senare och ger Engström ett alibi för tidpunkten för skotten.

Jag menar att ett slentrianmässigt samtal som man knappt tänker på ens när det äger rum är det inte alls säkert att man minns bättre efteråt. Och tänker man på det för mycket kan det förstoras upp. Bearbetade minnen är opålitliga.
Citera
2023-03-16, 12:08
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Flertalet pendlare vill ha så kort restid som möjligt. SE avsatte en halvtimme för något som han hade klarat på 10 minuter. Och att ta tunnelbanan på ett sätt som kraftigt förlänger restiden är anmärkningsvärt. Nu tycks ju SE ha haft detta beteende som vana, men samtidigt ger det ju mycket utrymme i tid om man vill göra något avvikande (planerat eller oplanerat).

Och att stå 15 minuter på den öde plattformen vid T-centralen var definitivt inte påtagligt säkrare än gå ner till T-centralen vid Sergels torg i lagom tid för avgången på Mörby-linjen.

Till skillnad från en del andra som menar att SE var skräckslagen, så tror jag inte att han var det minsta obekväm med att röra sig ute på stan på kvällen. Några mopsande ungdomar hade han gladeligen mästrat? Dock är det möjligt att han undvek biljetthallen vid Sergels torg som man får intrycket av att var oerhört sunkig och stökig vid tiden. Och det rimliga hade alltså varit att gå till T-Östermalmstorg isf.

Men han hade sina vanor, vädret var oinbjudande och tidsbesparingen med att skippa tågbyte ringa. Till T-Centralen vore rimligt att avsätta 15 min promenad och då måste han avgå kl. 23.33.
Citera
2023-03-16, 12:11
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
[b]Om SE var på Hötorgets station via nedgången på Kungsgatan och missade tåget, då skulle ju flera vittnen på mordplatsen inte sett honom under den tiden?

SE hade ju som mål att ta sig till Kungsgatan för att åka hem.

Visst var väl SE på väg hem?

Jag tror att TP påstår i sin bok att SE ljög om att en luftballong hade skadat skorstenen på villan i Täby också. Så lite mördare måste han väl vara ändå?

Han hade väl fått för sig det ivf, vilket psykologiseras.

Angående missa tåget, så hade han nog tagit nästa avgång vid T-Hötorget och bytt som tänkt från början. Man hinner enligt tidtabellen även med den. Den innebär dock alltför liten marginal vid bytet för att bespetsa sig på den i utgångsläget.
Citera
2023-03-16, 12:16
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast
Kämpigt att förklara bort iakttagelser av Engström på Sveavägen efter mordet?

Extra jobbigt när ett vittne nämner kepsen spontant?

Kepsen som INGET vittne ser på mördaren… Där är det barhuvad eller mössa som gäller.

Och att Engström berättar specifika - och osannolika! - detaljer om händelser på mordplatsen minuter efter mordet - behandlingen av Lisbeth exempelvis - borde väl ändå rimligen vara svårt att komma runt?

Skulle du ens ändra dig om det bevisas att det är Engström som hörs på LAC-inspelningen?

Troligen inte va?

Jag känner mig mycket tillfreds med att JA pekar ut JÅS. Det backas upp av åtskilliga som tror att SE är oskyldig. Du sysslar med uppgifter som har diskuterats klart för ca två år sedan.

För att du ska kunna komma framåt behöver du göra två saker. Lära dig om vittnespsykologi, samt gå en charmkurs.
Citera
2023-03-16, 12:16
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Nej, du har fel som vanligt, både TP och KP nämner att JA sett foto på SE. Du har tyvärr ett mycket osunt förhållande till TP/FiterGöransson, samt KP/HM.

KP och TP pratar om förhöret med JA. Det har lixom inte med saken att göra. Där kan man
anta han pekar ut JÅS. Inget konstigt.

Fotokonfrontation som JA gör blundar de för/alternativt missat. Där pekar JA
ut Engström.

Det fantastiska är att KP/HM och TP/FilterGöransson återigen missat något väsentligt.
Citera
2023-03-16, 12:20
Medlem
Tintin.i.Kongos avatar
Citat:
Texta kunde han i alla fall.

Intressant. Sades det något mer om stickan? Det finns ju ett uppdämt behov av tvättäkta sanningar om SE här då vi mest sitter och värmer på gamla halvsanningar och en och annan ren lögn här i tråden.

Det här var något jag läst i en tidning eller sett på tv, så det är ingen insider-information eller så. Kommer bara ihåg den kommentaren tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in