Citat:
Ursprungligen postat av
Rust-Lee
Jag tror vi är överens.
Min slutsats av materialet är att någon form av interaktion ägde rum mellan Engström och väktarna. Med största sannolikhet ett samtal av okänd längd.
Om Engström skulle ha varit jäktad/stressad och bara "pipit förbi" väktarna är jag övertygad om att det hade varit en anomali mot hans sedvanliga beteende och det borde ha kommits ihåg.
Dock säger inte det speciellt mycket gällande längden på samtalet.
Det finns inga indikationer på att väktarna och Engström var mer bekanta med varandra än på ett ytligt kollegialt plan. Därmed har jag lite svårt att tro att det skulle ha rört sig om flera minuter.
Jag är öppen för att jag är subjektiv här, men jag själv har passerat samma väktare i närmare 5 år på min arbetsplats. Självklart utbyter jag några ord med dem, men jag har aldrig stannat och pratat i minuter. Men som sagt, det kanske säger mer om mig än om Engström.
Och faktum är ju:
Ju längre samtalet med väktarna är ju mindre sannolik blir hypotsen om Engström som GM.
Det handlar inte bara om faktiskt tid. Det handlar om rimlighet.
Ja, förutom kutymen på Skandia att byta ett par ord med väktarna om man avgick kvällstid, så framstår SE som någon som gladeligen gjorde det oavsett. Och om han inte hann, hade han hojtat något. Han har jobbat länge på Skandia och regelbundet på kvällar, han var nog ganska tjenis med väktarna.
Det är också svårt att tro att HO skulle ta miste på att ha pratat med SE. Två minuter (”ett par”) låter inte konstigt alls, men 30 sekunder är väl möjligt. Blir dock lite kort med tanke på SE:s brist på brådska, personlighet och om han är på väg till den rutt man kan anta.
Somliga menar ju att SE får alibi här.
Citat:
Jag menar. Vem går från att snacka om att åka skidor i Idré till att skjuta någon i ryggen?
För det krävs enligt mig en "uppladdningstid". Något/någon behöver påverka Engström till den grad att begår handlingen.
Nu gör väl GM-SE lite av varje som är svårtänkbart. Men hur skulle man få in ”uppladdningstid” här då? Att han går ut på Sveavägen onödigt tidigt och råkar få syn på makarna spankulerande norrifrån?