Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-16, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Den koden som jag såg var faktiskt ganska trivial. Däremot inte sagt att botten inte kunde ha gjort någon mer komplex kod om instruktionen hade varit mer komplex.

Jag har själv låtit den göra något mer avancerat genom att säga vad jag vill ha. Men detta handlade om att tolka en pappersskiva och göra en prototyp utifrån det. Inte illa.
Citera
2023-03-16, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdhundrafog
Du har många dumma idéer du. Elon Musk säger ju själv att AI kommer att ta över och människan blir tvungen att leva på universal basic income. Inte för att han vill det, men det är det enda valet. Sedan säger du att ChatGPT har IQ på 80-90? Gå och lägg dig

Musks självförstörande fordon har haft ihjäl fler människor än USA:s värsta seriemördare.

När det gäller AI har Musk haft konstant fel i sina förutsägelser.

Musk lovade fullt autonoma bilar redan 2015-2016, idag har alla biltillverkare utom galningen på Tesla lagt ner den idén.

Vågar Musk inte ens betta 100k på sina AI-förutsägelser så är man inte trovärdig...

https://youtu.be/z8lVk5fCvxk?t=2661

Det är inte jag som påstår att ChatGPT har IQ 83, men det har gjorts uppskattningar som pekar åt det hållet, precis som man tidigare har försökt att ranka andra "AI-system".

"Sergey Ivanov, an AI researcher and senior applied scientist for Amazon Web Services determined that ChatGPT has an IQ of 83."

https://www.fastcompany.com/90844285/chatgpt-has-an-iq-of-83-yet-its-coming-for-our-jobs
Citera
2023-03-16, 15:39
Medlem
trickydicks avatar
Kan man testa GTP4 utan att ha ett Microsoft-konto?
Citera
2023-03-16, 15:46
Medlem
Steve Jobs lovade att läsplattan skulle komma typ 10 år innan den dök upp. Så ni som gnäller att det går långsamt eller är narcissitiskt besvikna. "Åk själv då" som slalomåkaren Ingemar Stenmark sa på sin tid till kritiker. AI är maskininlärning så det måste "proppas in info" innan den "blir smart". Att de har en gartisversion är sannolikt för att träna Boten och DU är labbråttan. Varje Teslaägare utbildar Teslas halvhemliga stordator DOJO för varje meter de kör. Ju fler Teslor desto smartare blir de tillsammans. Tesla ligger på det området 10 år före den närmsta felsatsande konkurrenten. Därför har de kastat in handduken.

Har ni sett funktionerna där men skall identifiera bilder ex trafikljus, övergångställen mm för att bevisa att man inte är en bot? same thing. DU tränar Boten, inte tvärtom.

ChatGPT är bara i fosterstadiet. De som kräver en avsugning under bordet omedelbart och att allt skall fungera perfekt och klanderfritt från dag 1 och vara 100% gratis är bara tragiska och bittra individer. Jag rättar Boten när den har fel.

Video 38 sekunder - SVT förutspår bittert hemdatorns framtid 1984 (totalt oanvändbar)
https://www.youtube.com/watch?v=npbxFoNasDk
Senast redigerad av Kulturmarxist 2023-03-16 kl. 16:10.
Citera
2023-03-16, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Musks självförstörande fordon har haft ihjäl fler människor än USA:s värsta seriemördare.

Hur många människor har Fordbilar dödat under åren? Cadillac? Volvo? pga av konstruktionsfel eller räknas bara Tesla?
Citera
2023-03-16, 16:58
Medlem
HomoDeuss avatar
TjatCPT är ett verktyg, inget annat. I händerna på kompetenta människor så kan man utföra ett bättre och mer produktivt arbete, men att TjatCPT kommer att ersätta människor kan bara ignoranta personer anse.

Monotona eller deterministiska uppgifter kommer självklart effektiviseras m.h.a robotar/AI, men inte mer än så.

Med det sagt så är den nya tidens toolbox fantastisk.
Senast redigerad av HomoDeus 2023-03-16 kl. 17:23.
Citera
2023-03-16, 17:02
Medlem
HomoDeuss avatar
"AI tar över".. woooaaaooowww... det låter som en skräckfilm helt i klass med "fåglarna", om någon kommer ihåg den.

AI får gärna ta kontroll över städningen hemma. Den kan börja med att fixa min svindyra robotgräsklippare när den står och juckar mot något staket någonstans.
Citera
2023-03-16, 17:06
Medlem
asdhundrafogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Gratisvarianten. Kanske är därför den suger ibland då. I många fall fungerar den jättebra osv men jag har provat ett antal matematikrelaterade uppgifter (många väldigt enkla faktiskt) och den är helt ute och cyklar rätt ofta. Får prova version 4 då kanske. Inga felaktigheter med den? Är det värt att skaffa den?

Okej! Det är 3.5, den sämre versionen. ChatGPT + har 3.5 förbättrad version och även GPT 4 som är den bästa versionen hittills. Du kan ju säga vad jag ska mata in så får du ju se om det ger dig ett svar du är nöjd med. Kan ju vara bra att prova innan man köper
Citera
2023-03-16, 18:30
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdhundrafog
Okej! Det är 3.5, den sämre versionen. ChatGPT + har 3.5 förbättrad version och även GPT 4 som är den bästa versionen hittills. Du kan ju säga vad jag ska mata in så får du ju se om det ger dig ett svar du är nöjd med. Kan ju vara bra att prova innan man köper
Ja alltså för att ta ett exempel så får den 10*1.09^6 till 10 900 000 och eftersom att svaret är ca 16.77 så är jag inte imponerad. Men version 4 kanske klarar denna extremt svåra matte?
Citera
2023-03-16, 18:36
Medlem
Fittfittas avatar
Jag provade precis att ge den 1000*1.03^29 vilket den fick till 1938.62, vilket också är helt fel. (Jag har provat massa annat med och den har ofta fel. Inte alltid men ofta. Det känns som att den bara gissar. Vilket jag sa till den och då bad den om ursäkt för att det verkade som att den bara gissade).
Citera
2023-03-16, 18:43
Medlem
asdhundrafogs avatar
Citat:
Ja alltså för att ta ett exempel så får den 10*1.09^6 till 10 900 000 och eftersom att svaret är ca 16.77 så är jag inte imponerad. Men version 4 kanske klarar denna extremt svåra matte?

Vi kan använda formeln för exponentiell tillväxt för att beräkna detta:

10 * (1.09)^6

För att lösa detta, beräknar vi först 1.09 upphöjt till 6:

1.09^6 ≈ 1.684

Sedan multiplicerar vi resultatet med 10:

10 * 1.684 ≈ 16.84

Så, 10 * 1.09^6 ≈ 16.84.
Citera
2023-03-16, 18:47
Medlem
Citat:

Ja den svarade fel men gav denna förklaring till felet:
According to the math result1, the answer is 16.77. I apologize for my mistake. I used a different notation for exponentiation than the one you used. I used ^ as a symbol for XOR, which is a bitwise operation that returns 1 if the bits are different and 0 if they are the same. You used ^ as a symbol for raising a number to a power, which is a mathematical operation that multiplies a number by itself a certain number of times. For example, 2^3 means 222, which is 8.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in