2023-03-16, 06:06
  #2953
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vindpuss
Så det är bara ok för moderater att dra nytta av kontakter och ha familjepengar?

Vänstern måste vara fattiga?
Vet inte vad du missat med vänster är sprungen ur arbetare, ur ”vanlisar”. Visst kan man ha vänsterns värderingar men det funkar bara så långt tills det börjar krocka med hur man vill leva med alla sina pengar. Sandras sätt att ”unna sig”, flygresor, lyxkonsumtion är överklass och höger-tänk. Oavsett vad man vill sätta för etiketter på det. Man KAN inte säga en sak och göra något annat, bara för att det passar ens image bättre. Ungefär som Elsa B som tjatar om hur hon röstar grönt men som sedan hela tiden hetsshoppar och konstant byter ut sina inköp mot nya, köper snittblommor året om, eldar med paraffinljus osv.
Citera
2023-03-16, 08:19
  #2954
Medlem
Jag köper argumentet att det är märkligt att tycka att man som privatperson kan leva hur som helst för att klimatfrågan måste lösas på en politisk nivå. Men det är också naivt att tro att klimatfrågan ska lösa sig bara av att människor självmant ändrar sitt beteende.

Dock förstår jag inte varför man inte kan leva ”lyxigt” och rösta vänster. Det finns gott om rika personer som varit jätteviktiga i vänsterns historia. Hela Marx arbete sponsrades av en rik man som ägde massa fabriker. Han skodde sig på den billiga arbetskraften men tyckte ändå att systemet var fel.

Sen finns det också ytterligare en dimension i höger-vänsterskalan än den ekonomiska som brukar kallas för GAL-TAN. Där högern representanter traditionella, auktoritära och nationalistiska värderingar och vänstern gröna, alternativa och liberala värderingar. Sverige går ju mot en utveckling där välutbildade personer i städer röstar på vänsterblocket liknande som det har varit i USA i många år.
Citera
2023-03-16, 09:58
  #2955
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solinvictus86
Det var alltså hennes hyckleri och pissiga attityd jag fann osympatiskt.

Håller helt med dig. Finns inget mer osympatiskt. Väldigt typiskt vänsterfolk.
Citera
2023-03-16, 11:35
  #2956
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sopkvastensskaft
Vet inte vad du missat med vänster är sprungen ur arbetare, ur ”vanlisar”. Visst kan man ha vänsterns värderingar men det funkar bara så långt tills det börjar krocka med hur man vill leva med alla sina pengar. Sandras sätt att ”unna sig”, flygresor, lyxkonsumtion är överklass och höger-tänk. Oavsett vad man vill sätta för etiketter på det. Man KAN inte säga en sak och göra något annat, bara för att det passar ens image bättre. Ungefär som Elsa B som tjatar om hur hon röstar grönt men som sedan hela tiden hetsshoppar och konstant byter ut sina inköp mot nya, köper snittblommor året om, eldar med paraffinljus osv.

Politiska ståndpunkter är någonting människan väljer att fatta efter eget huvud och inget man föds in i att ha eller eller som måste anpassas efter inkomst. Folk ur alla klassskikt röstar åt alla håll, just därför att vi skapar våra egna slutsatser av våra erfarenheter och hur vi löser av det som sker i samhället och oss själva.

Sandra som tjänar massa deg och gladeligen stöder ett system där hon ska betala en större del av skattepengar som går till saker som gynnar hela samhället som skola, sjukvård, bibliotek typ trots att det inte hjälper henne _personligen_.
Citera
2023-03-16, 11:43
  #2957
Medlem
Sardinbruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vindpuss
Politiska ståndpunkter är någonting människan väljer att fatta efter eget huvud och inget man föds in i att ha eller eller som måste anpassas efter inkomst. Folk ur alla klassskikt röstar åt alla håll, just därför att vi skapar våra egna slutsatser av våra erfarenheter och hur vi löser av det som sker i samhället och oss själva.

Sandra som tjänar massa deg och gladeligen stöder ett system där hon ska betala en större del av skattepengar som går till saker som gynnar hela samhället som skola, sjukvård, bibliotek typ trots att det inte hjälper henne _personligen_.
Nej men hallå, "gladligen stöder ett system"? Som svensk har man inga alternativ om man inte skattefifflar, så att betrakta Sandra som en generös välgörare för att hon precis som vi alla är tvungen att betala skatt på sina inkomster är väl ändå att tänja på sanningen?
Citera
2023-03-16, 16:00
  #2958
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sardinbrus
Nej men hallå, "gladligen stöder ett system"? Som svensk har man inga alternativ om man inte skattefifflar, så att betrakta Sandra som en generös välgörare för att hon precis som vi alla är tvungen att betala skatt på sina inkomster är väl ändå att tänja på sanningen?

Nej men hallå, det är sant och riktigt att S, vilket Sandra röstade på vill lägga mer skattepengar på samhällsfunktioner än M.

Tänja kan du göra själv
Citera
2023-03-16, 17:18
  #2959
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galenkattkvinna
Håller helt med dig. Finns inget mer osympatiskt. Väldigt typiskt vänsterfolk.

Minns när hon var med och representerade den numera insomnade flygskammar-influencer-gruppen med idel korrekta åsikter. Utåt.

Hennes lösning på att folk flyger för mycket: "höj biljettpriserna rejält så folk inte har råd att flyga hur mycket som helst". Världsfrånvänd hycklare av rang!
Borde ställa sig i ett hörn med dumstruten på.
Citera
2023-03-16, 17:29
  #2960
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solinvictus86
Det var alltså hennes hyckleri och pissiga attityd jag fann osympatiskt.
Angående hyckleriet, ja!
Hon pratar ofta om sin syster Mira ( som ju inte har en cell gemensamt med Sandy själv) med stor kärlek och värme. Bra där och väldigt fint!
Hon har ju en biologisk halvsyster i Thailand som det aldrig ens hintats om på bloggen? Pappa Svante emigrerade helt till Thailand för relativt många år sedan ju. Gifte om sig och fick barn. Oavsett far- dotter relation hade åtminstone jag besökt min halvsyster och varit nyfiken på mitt syskon. Tjejen är ju helt oskyldig till vad som än hänt innan hon fanns. Utgår ifrån att S har bättre ekonomi att ta sig dit än vice verca.
Citera
2023-03-16, 18:14
  #2961
Medlem
zatars avatar
Yep, jag tror det sticker en del i ögonen på att en stor bloggare predikar vänsterideal, och miljöideal, men sedan inte efterlever det själv alls. Sure, man kan vara vänster och tjäna mycket pengar - och sedan älska att bli av med hälften man dragit in för att man är såååå solidarisk (Björn Ulvaeus tex). Jag tror projicerandet utåt av att "jag röstar på Fi, Miljöpartiet mm" mer handlar om att samla godhetspoäng för att hela mediasvängen tycker samma sak. Man blir lättare anställd inom sådana kretsar endast genom att rösta "rätt", skrika högt om inbillade orättvisor, och helt trycka på att man själv varit utsatt för allsköns orättvisor (trots många privilegier som mestadelen av svenska folket ej själva kunnat åtnjuta). Sandy inkl. många liknande bloggare lever dock ej som de lär, och än värre - skammar "kreti och pleti" (ofta normies som bor utanför Stockholms tullar) för allt ifrån rasism till klimatförnekelser. Ofta är de politiska idioter som mer röstar efter känslor och övertygelse än att tänka sig utanför sig själv och se makroproblem, just på grund av sin isolerade bubbla skapad av trygghet och som konsekvens - världsfrånvändhet.

Med detta sagt, folk som tjänar pengar ska ingen vara avundsjuk på - så länge man inte spyr galla över andra att de ska leva efter ens egna ideal (som man själv inte alls efterlever heller).
Sandy - fortsätt vara vänster/mp:are om det är din övertygelse! Men förstå att folk kommer tycka du är hycklig när du inte efterlever de ideal som du prånglar ut till följarna, samt att folk kan lacka när du skammar ditt kommentarsfält i drev mot meningsmotståndare (efter vad jag läst tidigare i denna tråd så har detta uppenbarligen skett. Vidrigt.). Bästa medicin för att testa sin egna övertygelse är att debattera (under civila former) någon som tycker annorlunda. Kanske kan man hitta gemensamma beröringspunkter? Kanske kan man se att den man trodde var en abstrakt uppmålad demon egentligen var en människa av kött och blod som tyckte olika kring vissa frågar, men kanske lika kring andra? Återigen: Bubblan, dela upp världen i svart/vitt (alla som inte tycker som mig är rasister/klimatförnekare).
__________________
Senast redigerad av zatar 2023-03-16 kl. 18:16.
Citera
2023-03-16, 18:22
  #2962
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zatar
Yep, jag tror det sticker en del i ögonen på att en stor bloggare predikar vänsterideal, och miljöideal, men sedan inte efterlever det själv alls. Sure, man kan vara vänster och tjäna mycket pengar - och sedan älska att bli av med hälften man dragit in för att man är såååå solidarisk (Björn Ulvaeus tex). Jag tror projicerandet utåt av att "jag röstar på Fi, Miljöpartiet mm" mer handlar om att samla godhetspoäng för att hela mediasvängen tycker samma sak. Man blir lättare anställd inom sådana kretsar endast genom att rösta "rätt", skrika högt om inbillade orättvisor, och helt trycka på att man själv varit utsatt för allsköns orättvisor (trots många privilegier som mestadelen av svenska folket ej själva kunnat åtnjuta). Sandy inkl. många liknande bloggare lever dock ej som de lär, och än värre - skammar "kreti och pleti" (ofta normies som bor utanför Stockholms tullar) för allt ifrån rasism till klimatförnekelser. Ofta är de politiska idioter som mer röstar efter känslor och övertygelse än att tänka sig utanför sig själv och se makroproblem, just på grund av sin isolerade bubbla skapad av trygghet och som konsekvens - världsfrånvändhet.

Med detta sagt, folk som tjänar pengar ska ingen vara avundsjuk på - så länge man inte spyr galla över andra att de ska leva efter ens egna ideal (som man själv inte alls efterlever heller).
Sandy - fortsätt vara vänster/mp:are om det är din övertygelse! Men förstå att folk kommer tycka du är hycklig när du inte efterlever de ideal som du prånglar ut till följarna, samt att folk kan lacka när du skammar ditt kommentarsfält i drev mot meningsmotståndare (efter vad jag läst tidigare i denna tråd så har detta uppenbarligen skett. Vidrigt.). Bästa medicin för att testa sin egna övertygelse är att debattera (under civila former) någon som tycker annorlunda. Kanske kan man hitta gemensamma beröringspunkter? Kanske kan man se att den man trodde var en abstrakt uppmålad demon egentligen var en människa av kött och blod som tyckte olika kring vissa frågar, men kanske lika kring andra? Återigen: Bubblan, dela upp världen i svart/vitt (alla som inte tycker som mig är rasister/klimatförnekare).


Som någon som röstar höger själv förstår jag inte trångsyntheten att man måste leva på ett visst sätt bara efter hur man röstar? Man röstar ju för hur man vill att ett samhälle ska vara, inte efter hur samhället är nu. Jag källsorterar och gömmer inga pengar i skatteparadis bara för att jag är moderat utan tycker att man bör följa reglerna. Förtjänar jag en utskällning då?
Citera
2023-03-16, 18:28
  #2963
Medlem
zatars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderatkenneth
Som någon som röstar höger själv förstår jag inte trångsyntheten att man måste leva på ett visst sätt bara efter hur man röstar? Man röstar ju för hur man vill att ett samhälle ska vara, inte efter hur samhället är nu. Jag källsorterar och gömmer inga pengar i skatteparadis bara för att jag är moderat utan tycker att man bör följa reglerna. Förtjänar jag en utskällning då?

Du slår huvudet på spiken själv med det vad du skriver, fast inte hur du själv nog tror. Det finns folk som inte har gott om pengar, men som röstar höger för att de inte diggar att betala större delen av sin lön till skatteslöseri. Den nidbild av hur en moderat "är" är det Sandy och co som fortsätter sprida fast den ej behöver vara sann.
Citera
2023-03-16, 18:40
  #2964
Medlem
Går lite (mycket) från höger/vänster-konversationen nu och tillbaka till gammal hederlig sukta efter skvaller.
Vet någon om något särskilt hände mellan Sandra och Joakim? Rensade bland de jag följer på insta och såg att han gifte sig för ett tag sedan, men det var ju inget hon verkade gå på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in