2023-03-16, 14:25
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Ryssland säger att dom tog ner den för att den flög för nära Ryssland. Så dom tog ner den avsiktligt, dom har inte sagt något annat. Hur har dom ljugit? Har du källa på det?

Och har du källa på att USA antydde att de kunde acceptera om Ryssland erkänner det som misstag?

Och? Vem bryr sig? Do it.
"The Russian Defense Ministry has denied claims that its planes came into contact with the American drone"
"the ministry reported, noting that Russian fighters did not use any airborne weapons and did not come into contact with the drone."
https://www.rt.com/russia/573036-russia-us-drone-search/

USA utryckte sig ganska vagt om att det berodde på amatörmässiga piloter. När det i själva verket var en uppenbar attack. Du kan ju tolka det som du vill men jag tycker USA ger Ryssland chansen att släta över det hela. De tog inte chansen utan ljuger så nu släppte USA bevis.

"Several times before the collision, the Su-27s dumped fuel on, and flew in front of the MQ-9 in a reckless, environmentally unsound and unprofessional manner. This incident demonstrates a lack of competence in addition to being unsafe and unprofessional,"

https://www.defense.gov/News/News-Stories/Article/Article/3329229/russian-fighter-strikes-us-unmanned-aircraft/
Citera
2023-03-16, 14:26
Medlem
Citat:
Självklart inte, ryssarna vill ha en militärt neutral stat. Nu har dom annekterat områden för att dom inte lyckades avmilitarisera Ukraina. Dom kan inte ta Ukraina, hur tänkte du att dom ska fortsätta ta fler länder?
Direkt när man avmilitariserade södra ukraina och Donbass gällde rysk lag.Före annekteringen.
Citera
2023-03-16, 14:26
Medlem
Citat:
Dom kan rensa upp i sitt träsk först och bli en anständig nation med minimal korruption. Sedan kan man bjuda in dom i EU. Vi har väl lite krav och standard som medlemsländerna ska uppfylla, inte sant? Uppfyll dom först, och sedan är ni jättevälkomna.

Skulle tro att prio ett är att kasta ut dom oinbjudna orcherna ur landet, vad tror du?
Citera
2023-03-16, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Letrangere
Ryska plan???? Finland, Polen, Ungern, Turkiet, Grekland, Rumänien, Norge, Baltstaterna har alla 5:e gen jakt och attackplan (F-35). Sverige har också sina JAS som är överlägsen vad ryssen har idag.

Vad har ryssen menar du som inte NATO planen har?

Och vad fan är NATO-fjortisar för något? Väx upp och skriv som en vuxen människa.
Är inte Mig-planen ryska?

Nu jämfördes Mig-29 mot Su-(någon modell) och det var det jag svarade till.

Du tex är en NATO-fjortis.
Citera
2023-03-16, 14:28
Medlem
Cigaretterna har varit framme igen? FSB borde väl ha bättre koll på sina byggnader. Konstigt att ha bränslelager i en sådan byggnad kan tyckas.

https://en.newizv.ru/news/2023-03-16/the-fire-on-the-territory-of-the-fsb-border-service-in-rostov-killed-one-person-two-were-injured-401 070
Citera
2023-03-16, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jojo.., hur är det med dominansen i luften utav ryssarna.., sen ett år tillbaka ?

Eller har ryssarna offrat sina sämsta plan och piloter först, och nu skall det hela ske ?

Eller så är det som Polens tanks. Tyvärr ryskt skräp från början, men åtminstone uppgraderat mot väststandard så gott det går.
Citera
2023-03-16, 14:30
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Självklart inte, ryssarna vill ha en militärt neutral stat. Nu har dom annekterat områden för att dom inte lyckades avmilitarisera Ukraina. Dom kan inte ta Ukraina, hur tänkte du att dom ska fortsätta ta fler länder?

Nej. Annektering av ukrainska landområden är ett primärt krigsmål för Ryssland. Detta är ett av krigets huvudmål. Ryssland vill återta forna ryska områden och ta tillbaka dem till Ryssland. Det var planen redan innan kriget ens hade börjat.

"avmilitarisering" är ett nonsensbegrepp. Det är en omskrivning för "besegras militärt". Och det är självklart. För att Ryssland ska kunna ockupera och annektera de landområden som Ryssland vill, måste Ukraina besegras militärt.
Citera
2023-03-16, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Estland, Lettland och Litauen toppar faktiskt listan av bidragsgivare till Ukraina om man räknar bidrag utifrån BNP.

Dom vet vad som står på spel.
Citera
2023-03-16, 14:32
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Som jag har förstått det så flyger dom knappt?

Så har jag förstått det också, likaså att ryssarna ogärna kör in i ukrainskt luftrum för då kan det snabbt börja "osa katt".

Sen så, de polska MiG29 kommer knappast att förändra bilden på ett dramatiskt sätt, men flera bäckar.., och allt hjälper till. Samt att man har kommit över den mentala spärren att skicka över flyg.

12 stycken totalt, läser jag nu att Duda har tänkt sig. Sen får man se om då Slovakien hakar på. Grattis till Ukraina säger jag !
Citera
2023-03-16, 14:32
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Jag blandar inte ihop något, men jag visste inte att jag behöver vara supertydlig, med Europa menar jag såklart EU. Men som sagt, gör dig inte dummare för du visste precis vad jag menade.

Varför vill vi vända en korrupt skitnation mot oss? Vi visste att det här skulle bli resultatet.

Vilka påståenden syftar du på då? Att Europa inte skulle vara en lydstat? Är det där jag behöver vara tydlig med vad jag menar? Du förstår inte vad jag menar med det och påstår att jag ljuger då? Lägg ner.
Nej egentligen visste jag inte vad du menade och gör det fortfarande inte, för även inom EU är det olika åsikter beroende på vilket land man avser. EU är inte enhetligt. Jag tror inte du förstår dig på Europa, det är det jag menar. Du tror det är som USA, det är det inte. De flesta länder är för att samarbeta med USA för det gagnar oss.

Att vi vill vända Ukraina mot oss är förstås för att de ska vända sig till väst och slippa vara en skitnation som är beroende på en ändå större skitnation. Många läder i EU var skitnationer när sovjet föll samman, men inte längre.
Det här är typiskt för allt du säger. Det är bara ryskt narrativ.

Allt du säger utgår från att försvara Rysslands krig. Likadant vill ryssarna förstås inte att vi ska någonting med USA att göra. Ryssland ska få göra som de vill och vi ska inte lägga oss i det, även när de hotar andra länder. Så varför ska jag tro dig. Inget du säger är i Sveriges eller EU:s intresse, bara Rysslands.

EU är inte heller någon form av lydrike till USA. Det är inte sant. Det är bara något du repeterar för att försöka göra det till en sanning. Du verkar inte förstå att länderna i EU vill samarbeta med USA för bådas bästa. Jag förstår det kan vara svårt att få in i en hjärna som är så fixerad att hata USA, att man ställer sig på Rysslands sida bara därför. Men återigen, går det inte att tro att det är för Europas bästa som du påstår, då du ensidigt tagit ställning för Rysslands sak.
Citera
2023-03-16, 14:35
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ja det tror jag, Europa är starka nog att klara sig utan USA.

Nej. I dagsläget är inte Europa starka nog att klara sig utan USA.

Europa har att välja mellan en allians med vännen USA eller att få stora landområden ockuperade av fienden Ryssland. Speciellt baltländerna ligger ju löst till, utan USAs starka skydd.

Men gissningsvis känner du till detta. Det är därför du vill att Europa ska bryta med USA. Så att Ryssland kan ockupera fler landområden från Europa.
Citera
2023-03-16, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
"The Russian Defense Ministry has denied claims that its planes came into contact with the American drone"
"the ministry reported, noting that Russian fighters did not use any airborne weapons and did not come into contact with the drone."
https://www.rt.com/russia/573036-russia-us-drone-search/

USA utryckte sig ganska vagt om att det berodde på amatörmässiga piloter. När det i själva verket var en uppenbar attack. Du kan ju tolka det som du vill men jag tycker USA ger Ryssland chansen att släta över det hela. De tog inte chansen utan ljuger så nu släppte USA bevis.

"Several times before the collision, the Su-27s dumped fuel on, and flew in front of the MQ-9 in a reckless, environmentally unsound and unprofessional manner. This incident demonstrates a lack of competence in addition to being unsafe and unprofessional,"

https://www.defense.gov/News/News-Stories/Article/Article/3329229/russian-fighter-strikes-us-unmanned-aircraft/
Oavsett om man har varit i kontakt med den eller inte så är dumpning av bränsle på den en sorts attack. Sen om det var bränslet eller en touch som fick den ur balans känns som en skitsak. Intentionen är densamma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in