2023-03-16, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Så egentligen ska man bara jobba och betala fakturor, avgifter och räntor. Vill vi inte att de som bor i det här landet ska få leva också?

Det är obehaligt att man inte kan leva ett normalt liv på en medianlön.

Vilka kan inte leva ett nomalt liv på medainlön? Även om saqker gått upp lägger jag fortfarande massa pengar på helt onödiga saker.
Citera
2023-03-16, 13:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Det är mycket debatter som det just nu på grund av den höga inflationen samt att handlarna kanske tar ut överpriser på grund av oligopol. Alltså ICA, Coop och Axfood.

Vänstermänniskor vill införa pristak som i Frankrike och högern vill låta marknaden styra.

Men är det inte bättre om folk ändrar sina köpbeteenden och går iväg till lågprisaffärerna istället om de har det knapert och har möjlighet till det? En del gör givetvis det men känner jag folk rätt så är det många som inte gör det utan de går till ICA istället för att det är välfungerande, närmast, har bra produkter osv.

Det här kan man tycka är en självklarhet men som sagt är jag övertygad om att många inte har kunskap för att optimera sin privatekonomi.

Var in och svingade lite i dom där trådarna, det finns människor boendes centralt i storstad som inte förstår hur man kan handla någon annanstans än det ICA som ligger 100m från bostaden, detta samtidigt som man sitter vid en dator och skriver på flashback, det finns människor som tycker att första jobbet efter studenten är skiftets och det blir ändhållplatsen…

Civil olydnad och protester skulle Sverige må bra av, och behöva, våra korrupta politiker utnyttjar dett slätstrukna sätt gång på gång, nu blir vi t.o.m tagna i köttrosen av ica-handlarn…

Jag har medlemskap på CityGross, Willys, ica, Coop och LIDLi, notiser på telefonen och jag underättas och veckans varor, jag har det väldigt förspänt då alla butiker ligger inom en radie på 5 km…
Citera
2023-03-16, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Okej, men samma argument är fortfarande tillämpbart. Det är ingen lösning på problemet att alla sänker sin matstandard men betalar ungefär lika mycket pengar som tidigare därför att billiga grejer också rusat i pris.

Om Lidl tar större marknadsandelar så måste självklart de andra aktörerna anpassa sig och minska sina marginaler.
Citera
2023-03-16, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Så egentligen ska man bara jobba och betala fakturor, avgifter och räntor. Vill vi inte att de som bor i det här landet ska få leva också?

Det är obehaligt att man inte kan leva ett normalt liv på en medianlön.

Vad är normalt liv - lyx med bileri - båteri - krog - fritidsaktiviteter för barnen

Jfr folket i Thailand Nepal Indien Paki Philippines.

Men numera jämför sig vanligt folk med Hollywoodfruar - egressfruarna i Atlanta
Paris Hilton - Fruarna i New York osv

Varför inte jämföra sig med vanligt folk i baltikum ryssland ukraina moldavien
om vi skall hålla oss till europa
Citera
2023-03-16, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen
Var in och svingade lite i dom där trådarna, det finns människor boendes centralt i storstad som inte förstår hur man kan handla någon annanstans än det ICA som ligger 100m från bostaden, detta samtidigt som man sitter vid en dator och skriver på flashback, det finns människor som tycker att första jobbet efter studenten är skiftets och det blir ändhållplatsen…

Civil olydnad och protester skulle Sverige må bra av, och behöva, våra korrupta politiker utnyttjar dett slätstrukna sätt gång på gång, nu blir vi t.o.m tagna i köttrosen av ica-handlarn…

Jag har medlemskap på CityGross, Willys, ica, Coop och LIDLi, notiser på telefonen och jag underättas och veckans varor, jag har det väldigt förspänt då alla butiker ligger inom en radie på 5 km…

Finansminister borde rekommendera folk att köra lite mera dumpster diving.
Citera
2023-03-16, 13:23
Medlem
BackToHegels avatar
Det är två problem; folks oförmåga att leva billigt och kapitalets tendens att utnyttja sin position. Man löser inte det sistnämnda bara genom att leva billigt.
Citera
2023-03-16, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Jag tycker att det är tråkigt att en paprika kostar 30 kronor. Det får man tycka.

Ännu tråkigare när en paprika kostar +30 kronor och är rutten. Jag kommer fortsätta köpa paprika så länge den inte kostar över 50 kronor styck tror jag. Då får det va. Men senaste fem-sex veckorna har det funnits massvis med röda ruttna paprikor. Har seriöst inte hittat en ätbar ens? Då har jag stått o grävt i flera minuter och detta har hänt både på Ica och Hemköp. Slutar alltid med att jag får ta gul paprika som både är billigare och alltid fräsch…. Fattar ingenting. Dom måste ju få kasta ofantliga mängder röd paprika.
Citera
2023-03-16, 13:36
Medlem
TELAVIV91s avatar
Lågpris affärerna är inte så billiga att det gör någon egentlig skillnad. Den skillnad man kan göra är att låta bli att köpa en del saker som är onödigare.
Citera
2023-03-16, 13:37
Medlem
Självklart får människor anpassa sig efter det nya prisläget genom att handla billigare varor.

Egenlagad potatis och löksoppa kostar ett par kronor per portion som exempel.
Citera
2023-03-16, 13:45
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Det är ingen självklarthet att en människa ska ha råd eller möjlighet att köpa mat och äta sig mätt. Det finns många miljoner människor i världen som inte kan det.
Citera
2023-03-16, 13:52
Medlem
Hazizas avatar
Problemet är väl att det knappt finns någon konkurrens i Sverige när det gäller matbutiker.

De skor sig på folket nu, den svenska girighet visar sitt ansikte!
Citera
2023-03-16, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Det är två problem; folks oförmåga att leva billigt och kapitalets tendens att utnyttja sin position. Man löser inte det sistnämnda bara genom att leva billigt.

Oförmågan är ändå hög
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in