Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-15, 22:02
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Skrivna på Ugglegränd 4; 1980 och 1990 med födelseår

1980
AIesh—Wand, Abdel Khlil 1951
Borggård, Eva Helena Cecilia 1955
Kurronen Aresh-Wand, Iina Alfina Elis 1948
Landin, Olof Gunnar 1918
Lundin, Matts Björn Hjalmar 1943
Sjögren, Britta Helena 1913
Szilassy, Petra Eva Kristiina 1955
Szilassy, Zoltan 1952

1990
Geronimo Perez, Octavio Luis 1955
Hedström Jenny Marijke 1934
Roman, Curt Harald 1917
Sinisalo, Anna Maria Evelina 1983
Sinisalo, Iina Alfina Elrbabeth 1948
Sinisalo, Vesa Matias 1985
Sjögren, Britta Helena 1913
Sundman, Kjell Sture 1942
Szilassy, Petra Eva Kristina 1955
Szilassy, Zoltan 1952

Det finns uppgifter även för 1985, men de har jag inte tillgång till på ett par dagar. Kanske någon annan?

Beskrivet i detta inlägg.
Citera
2023-03-15, 22:15
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Okej tack.

En annan observerad bil som tilldragit sig mitt intresse är en mörkblå/svart Volvo enligt följande:

Blå Volvo 245+ lång ljus man med WT vid Riksdagshuset 24/2. kl 12.
Blå Volvo och 3-4 män med WT Johannesgatan/Jutas backe kl 20-21 28/2.
Mörk bil med WT-man parkerad på Adolf Fredriks kyrkogata 23-tiden mordkvällen (179).
Volvo 244 parkerad på Adolf Fredriks kyrkogata 23.05-23.15. Ingen person vid bilen.
Mörkblå/svart Volvo 244 parkerad på Tunnelgatan västra 23.17 mordkvällen.
Mörkblå/svart Volvo 142 parkerad Adolf Fredriks kyrkogata 23.23 mordkvällen (till vilken "turkjäveln" springer).

Uppgiften (179) syftar på stora WT-listan.

Det intressanta med dessa Volvo-observationer är att den enligt PU ljugande Alf Lundin observerade en mörkblå/grön Volvo av äldre modell vid AF kyrkogård 1-2 veckor före mordet. Vid denna bil ser Lundin tre män (förhör 860428):

1) Samme man som han sett gå bakom paret Palme ungefär vid Kammakargatan. Lundin kan nästa svära på att det är samme man.
2) En storväxt (190 cm) kraftigt byggd bredaxlad man med mellanblont hår.
3) 30-35 år. Mustasch. 175 cm lång.

Här är originalinlägget om Nässén och Ove P:s olika färger och årsmodeller.

Det ligger nog en del i att Nässén fäste fel uppgifter på pappret.
Citera
2023-03-15, 22:22
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Det blir ju väldigt spännande när inlånade Ahlgren uppger att han avlöser sina kollegor kl 2100 i spaningslägenheten på Brännkyrkagatan 29 (inte nummer 21). Av masklängden att döma är det Ove P och Robert A han arbetar med.

Vidare säger Ahlgren att han är nästan helt säker på att han är ensam i lägenheten efter avlösningen. Var tar kollegorna vägen??

Spaningsobjektet, en kvinna med anknytning till israelen, går och lägger sig mellan klockan 2300-2330, och han har för sig att de återsamlar på KSN efteråt, men han kan också ha åkt hem direkt.

I uppdraget använde de ofta en röd Opel Rekord och en mörkblå Volkswagen Passat.

Objektet torde ha bott på Ugglegränd 4, eftersom det var den enda adressen människor var folkbokförda på 1985 på den gatan. Förutom några gifta par och ensamstående män bodde där en Ina S*******.

Historierna går alltså inte ihop. Det tar jag med mig härifrån.
Ina?
Är du säker på att det är Ina?
Finskt?
Citera
2023-03-16, 06:45
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Ina?
Är du säker på att det är Ina?
Finskt?

Jag missade ett L i originalinlägget. Det är alltså Lina S.
Citera
2023-03-16, 07:26
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Tack
Jag behöver flera bokstäver om du orkar?

Däremot så har det löst sig!
Det var på tiden.
https://elisabethoglund.se/blogg/idag-kan-jag-avsloja-misstankte-palmemordaren-christer-pettersson-hade-en-magnum-revolver-hangande-i -sin-egen-hall/
Citera
2023-03-16, 07:42
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Är du helt hundra på det här?
Rektor på finsk-svenska skolan i Botkyrka.
Det kan vara missledande information.
Visst jag har läst många förhör där det varit finska horor som vittnesmål i båda fallen Da Costa och mordet på Olof Palme.
Du menar att den israeliska knarkhandlaren var i hennes bostad den 28 februari 1986?
Eller?
Någon som fångat ett hat mot Olof Palme?
Finska vinterkriget.
Vänstervridna finskor?
Hur många var det i Stockholm?
En miljon kom.
Senast redigerad av Gothus 2023-03-16 kl. 08:41.
Citera
2023-03-16, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Det ska inte vara några one-liners i den här tråden har jag lärt mig. Vilket frågetecken menar du? Är det det där mötet med Anna Hage? Det där är ju en total bisak som inte har någon betydelse för vad som hände med Palme.

Nu plockade jag i alla fall fram det här förhöret ur luntorna, för jag har inte kollat det sedan sommaren 2020. Det är ett sent förhör från 2019 med Steude som förhörsledare och Englund som biträdande. Det finns inget brevhuvud med personuppgifter och sådant utan förhöret är utskrivet på vitt papper.

Ett avsnitt i förhöret heter då "Mats' möte med Anna Hage", och det börjar så här:

"Mats berättar att han läst Annas bok uppger att han blir ganska rörd av den. Han fortsätter och berättar att han kom ihåg mötet när han läste boken. Mats berättade för Anna vad han hette och han säger att det var snällt av henne att inte tala om det i boken. Mats var även då på Almnäs och det var därför han var iklädd uniform när de träffades."

Sedan fortsätter det i den här stilen, att de bestämde att träffas på ett konditori i Södertälje och allt det där. Så det här är definitivt rätt kille. Det enda jag tycker är konstigt är att inte Borgnäs och kompani sagt det här tidigare. För killen har varit mycket i kontakt med Borgnäs, Olle Alsén och andra i svängen – liksom även med Jeppsson och Stig Engström.

Som sagt är det där konditoribesöket med Anna Hage väl att betrakta som en ren skitsak utan betydelse. Uppgifterna i förhöret om Lingärde och Elmér är däremot betydligt mer intressanta.

Hoppas vi är nöjda nu då. Om du vill ha mer detaljer kan du väl beställa fram förhöret och läsa själv, tycker jag.

Hej!

Som jag förstår det begärde du ut det förhöret tidigt efter att utredningen lades ned. Det betyder att de då är mycket mindre maskade än om vi skulle begära ut dem i dag, om de ens skulle lämna ut det i maskad form. Tyvärr så lägger de ofta dokument helt under sekretess nu förtiden, alternativt maskar allt utom enstaka menlösa ord.

Så - har du möjlighet att dela med dig av foton av förhöret? Eller en inscannad variant? Det är nog enda möjligheten för oss andra att ta del av informationen. Det skulle vara till stor hjälp.

Ta gärna foton och maila dessa till kallkylmop[snabela]gmail.com
Citera
2023-03-16, 11:26
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Här är originalinlägget om Nässén och Ove P:s olika färger och årsmodeller.

Det ligger nog en del i att Nässén fäste fel uppgifter på pappret.

Tack! Det här är intressant.
Citera
2023-03-16, 11:45
Medlem
Tidningsartikel med bild på Ove P

https://imgbb.com/v4HfrRD

https://wpu.nu/wiki/Ove_Persson
Citera
2023-03-16, 12:08
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Tidningsartikel med bild på Ove P

https://imgbb.com/v4HfrRD

https://wpu.nu/wiki/Ove_Persson
Jättebra, det var svårt att se något datum och vilken tidning.
Kanske jag var hastig?
Jävlar, han bodde bredvid judiska församlingen. Bredvid Peter imre Virag och Ivan von Birchan.
Senast redigerad av Gothus 2023-03-16 kl. 12:13.
Citera
2023-03-16, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Jättebra, det var svårt att se något datum och vilken tidning.
Kanske jag var hastig?

Dagens nyheter 19810204
Citera
2023-03-16, 12:15
Medlem
Citat:

Jag tror det skall vara Iina (2 i'n) Alfina Elisabeth Sinisalo, f 1948. Hon bor numera i Enskede.

1980 var hon sammanboende med Kurronen Aresh-Wand och bodde även då på Ugglegränd 4
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in