2023-03-16, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast
Det vore snarast orimligt om väktarna inte mindes exakt vad som sades under de extrema omständigheter då en arbetskamrat kommer tillbaka efter att ha sett statsministern ligga skjuten på gatan utanför.

Lika jävla orimligt faktiskt som att GM-SE halkat runt i Stockholmsnatten 15-20 minuter för att återvända till jobbet och lägga upp puffran på disken (i bögslungan som visserligen är för liten) och stå och osannolikt träffsäkert fabulera om vad som hänt utanför under tiden som han varit på flykt.

Ja, vad han sade efteråt. Men nu var frågan vad han sade tidigare (före mordet) och då var ju samtalet inget anmärkningsvärt. Att det blev viktigare senare innebär inte att minnesbilderna blev bättre.
Citera
2023-03-16, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
De närmaste nedgångarna till tunnelbanan var stängda för kvällen. Han var på väg till entréerna vid Kungsgatan.

Han ska med avgången kl. 23.32 från T-Hötorget eftersom det är den sista han kan ta för att ha någon marginal till avgången mot Mörby från T-Centralen kl. 23.48. Att han måste lämna Skandia så tidigt beror på gröna linjens märkliga tidtabell.

Åklagaren menar att tiden SE lämnar Skandia inte överensstämmer med Mörby-avgången och att han därmed lämnat oriktiga uppgifter om sina förehavanden. Det är alltså fel.

Det rimliga alternativet till byte skulle för övrigt vara att gå till T-Östermalmstorg och ta Mörby-tåget därifrån. Det verkar dock inte varit hans rutin och utomhusklimatet var heller inte inbjudande denna kväll.

Flertalet pendlare vill ha så kort restid som möjligt. SE avsatte en halvtimme för något som han hade klarat på 10 minuter. Och att ta tunnelbanan på ett sätt som kraftigt förlänger restiden är anmärkningsvärt. Nu tycks ju SE ha haft detta beteende som vana, men samtidigt ger det ju mycket utrymme i tid om man vill göra något avvikande (planerat eller oplanerat).

Och att stå 15 minuter på den öde plattformen vid T-centralen var definitivt inte påtagligt säkrare än gå ner till T-centralen vid Sergels torg i lagom tid för avgången på Mörby-linjen.
Citera
2023-03-16, 09:55
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Sist jag tittade så hade det gått 37 år. Men vi räknar alla olika.

Räknade på att materialet nu är mer öppet för allmänheten, och det nu är upp till oss att göra ett handtag.
Citera
2023-03-16, 09:56
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Nu är det ju lite ett stickspår, men... Det hade på sätt och vis varit intressant om kulorna hade gått att knyta till ett visst vapen som i sin tur hade kunnat knytas till en namngiven person. Hade det hållit som bevis i en rättegång?

Med tanke på att kulorna hittades av privatpersoner några dagar efter mordet så hade man ju i det läget kunna tänka sig att kulorna var utplacerade i syfte att sätta dit någon. Så en debatt om vem som verkligen är skyldig hade vi nog haft i alla fall.
Tveksamt om det hållit i en rättegång. Även om det här vapnet som provsköts gått att koppla till kulorna så hade ju inte det bevisat att det var SE som sköt. Inte ens om hans DNA funnits på vapnet, han hade ju kunnat sätta sina avtryck där i något helt oskyldigt sammanhang. Däremot hade det väl varit ytterligare ett indicium.
Citera
2023-03-16, 09:56
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Antar att vi är i huvudsak överens.

SE nämner inget om graden av brådska i receptionen, nej. Det är andra som menar att den framgår implicit i och med att att han rusar rakt igenom den (enligt vad han uppger till RB (stämpelursmannen)) utan det lilla snack med väktarna som är kutym vid sen avgång. Och HO hallucinerar.

Att SE felaktigt skulle tro att han hade bråttom i receptionen framstår som mindre sannolikt. Där finns väl klockor, ljus till urtavlan osv och han vet dessutom att han lämnat tjänsterummet kl. 23.15, vilket han av vana vet är lagom marginal.

Brådskan som vittne på Sveavägen enligt det han uppger är också svår att få ihop.

Jag tror vi är överens.

Min slutsats av materialet är att någon form av interaktion ägde rum mellan Engström och väktarna. Med största sannolikhet ett samtal av okänd längd.

Om Engström skulle ha varit jäktad/stressad och bara "pipit förbi" väktarna är jag övertygad om att det hade varit en anomali mot hans sedvanliga beteende och det borde ha kommits ihåg.

Dock säger inte det speciellt mycket gällande längden på samtalet.
Det finns inga indikationer på att väktarna och Engström var mer bekanta med varandra än på ett ytligt kollegialt plan. Därmed har jag lite svårt att tro att det skulle ha rört sig om flera minuter.
Jag är öppen för att jag är subjektiv här, men jag själv har passerat samma väktare i närmare 5 år på min arbetsplats. Självklart utbyter jag några ord med dem, men jag har aldrig stannat och pratat i minuter. Men som sagt, det kanske säger mer om mig än om Engström.

Och faktum är ju:

Ju längre samtalet med väktarna är ju mindre sannolik blir hypotsen om Engström som GM.
Det handlar inte bara om faktiskt tid. Det handlar om rimlighet.

Jag menar. Vem går från att snacka om att åka skidor i Idré till att skjuta någon i ryggen?
För det krävs enligt mig en "uppladdningstid". Något/någon behöver påverka Engström till den grad att begår handlingen.
Citera
2023-03-16, 09:57
Avstängd
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Räknade på att materialet nu är mer öppet för allmänheten, och det nu är upp till oss att göra ett handtag.

Och ingenting har kommit fram på 3 år...

Det talar inte direkt för att SE är skyldig.

Vad tror du om att SE sprang till Hötorget som han berättade för sina kollegor på Skandia?

Citera
2023-03-16, 10:00
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Jag förstår inte hur du kan tycka det är nytt. Källorna fanns väl tillgängliga sedan länge för de som ville fantisera om SEs retorik eftersom inget annat tyder på hans skuld.

Edit: Trots att "Det är för mycket att räkna upp" enligt dig kan du inte presentera en enda punkt. Det ska var mer intressant än att du har gjort en retorisk analys. Det är inget som pekar ut SE.

Han är den ende av alla vittnen som håller vad som kan definieras som ett försvartal, vad gäller hans göranden och låtanden den kvällen. Ett försvarstal brukar vara lämpligt om man vill parera en anklagelse.

Men, vilken var anklagelsen?

Har inget minne av att någon har gjort exakt den iakttagelsen förut, men men ... Vem vet.
Citera
2023-03-16, 10:04
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Och ingenting har kommit fram på 3 år...

Det talar inte direkt för att SE är skyldig.

Vad tror du om att SE sprang till Hötorget som han berättade för sina kollegor på Skandia?

Han kan ha sprungit åt Kungsgatan till en och en halv minut efter skotten.

Tydligen hade han påstått till kollegor på Skandia att han sprang dit för att hämta hjälp.

GM på David Bagares gata höll höger, som om han avsåg att ta av mot Kungsgatan?

SE sa dock aldrig detta offentligt. Men det kanske var nästa "ess i rockärmen".

FHL: "Var det du som sprang på David Bagares gata med hala skor, fladdrande rock och handledsväska?"
Citera
2023-03-16, 10:16
Avstängd
ursprungligens avatar
Citat:

Tydligen hade han påstått till kollegor på Skandia att han sprang dit för att hämta hjälp.

FHL: "Var det du som sprang på David Bagares gata med hala skor, fladdrande rock och handledsväska?"

För mig låter det som om SE "skarvar lite" för att göra sig till ett intressantare vittne:

1. SE har berättat att hans mål när han lämnade receptionen var Hötorgets Tunnelbanestation, nedgången vid Kungsgatan.
2. SE har berättat att han halvsprang på Sveavägen.
3. SE har berättat att han tittade nervöst på sin klocka eftersom han hade ont om tid.
4. SE har berättat för kollegor att han sprang till Kungsgatan för att hitta en ambulans och därefter återvände till mordplatsen.

5. SEs mål var fortfarande sista tåget från Kungsgatan när han återvände till mordplatsen från Bohemia.
6. SE hade nu ont om tid på riktigt efter att polisen inte velat ta hans uppgifter.
7. SE halvsprang och tittade nervöst på sin klocka då han var på väg till Kungsgatan och Hötorgets tunnelbanestation.
8. SE missade tåget och återvände till Skandias Reception.
9. Till kollegorna sa han att han letade efter en ambulans och återvände till mordplatsen, då det lät mer spännande.
10. SE hade ju faktiskt lämnat mordplatsen en stund när han var inne på Bohemia, så att han sa till kollegorna att han återvände till mordplatsen var nästan sant.

Alternativet kan så klart vara att SE mördade OP utan motiv och utan mordvapen av en ren tillfällighet. Men att han istället var en sväng till Hötorget låter troligare i mina öron.

Då har vittnena på mordplatsen inte sett honom där medan han var borta. Det är troligt att SE satt och lugnade nerverna några minuter på Hötorgets tunnelbanestation också precis som vittnena sett honom göra på Bohemia.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-03-16 kl. 10:23.
Citera
2023-03-16, 10:17
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:

"Sagt olika saker till olika arbetskamrater" sa man i Palmerummet den 8 januari 1987.

https://lampers.se/nyhet/palmebanden/
Citera
2023-03-16, 10:25
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
"Sagt olika saker till olika arbetskamrater" sa man i Palmerummet den 8 januari 1987.

https://lampers.se/nyhet/palmebanden/

Ett vittne överdriver vikten av sin roll och säger olika saker till arbetskamrater!

Fattar han inte att det är ett bevis på att han är mördaren?
Citera
2023-03-16, 10:26
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:

Ja, det är väl någon tidigare skribent som har lagt fram hypotesen om att Engström via Regeringsgatan tog sig till Kungsgatan och sedan tillbaka till mordplatsen.

Då spekulerade man om att han ville "lämna in sig" / "ge upp", men när han blev stående på lite bekvämt avstånd ett tag märkte han att ingen reagerade på hans närvaro. Efter ett tag (5-10 min) tog han sig tillbaka till Skandia.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in