2023-03-15, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Jag skulle tippa på ca 6 månader av intensiv utbildning. 12-14 timmar per dag, 6-7 dagar i veckan, för att få en MIG-29 eller SU-27 pilot att bli hyfsat effektiv i en F-16, F-18 eller Gripen, exempelvis.

Man ska komma ihåg att de långa utbildningsloppen för stridspiloter i väst (även när de byter flygplanstyper) till ganska stor del handlar om att lära sig nya operativa mönster och säkerhetsbitar. Om man ser till det rent flygtekniska så är det så att en F-16 pilot kan hoppa över och flyga en JAS 39 Gripen okej efter ett par timmars utbildning, då så mycket utav flygtjänsten som sådan och flygplanens funktion är lik. Däremot tar det F-16 piloten längre tid (veckor-månader) om han vill bli kompetent i en Gripen, eller vice versa.

Ukraina är ett land i krig för sin existens som suverän stat, under sådana villkor så kan man räkna med att en del säkerhetsutbildning, nötande av tankemönster och handgrepp och annat av samma karaktär, helt enkelt inte är aktuellt. Det finns varken tid eller möjlighet att lära sig sådant och den lilla höjningen av säkerheten denna utbildning bidrar till kan vara en stor faktor i fredstid, men är närapå intetsägande vid ett totalt krig.

Tack för ett bra svar.
Citera
2023-03-15, 15:26
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trancas
Kreml är ansvariga för sinnessjukdomen. Självklart ska vi strida till sista blodsdroppen mot dessa inbilska idioter. De har inte fattat sig på hur världen ser ut och lever kvar i det förgångna. Kina lärde sig snabbt hur man bygger ett samhälle. Ryssarna är helt enkelt efterblivna. Ska vi vänta tills Putin har tagit över hela världen med sina gamla T-72or och köttkvarnar eller skall vi vänta tills varenda rysk man är dödad? Självklart skall vi stå upp för den civiliserade delen av världen. Det är under inga omständigheter oss det är fel på. Slava Ukraina!

Exakt, bra sammanfattning.
Citera
2023-03-15, 16:26
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Som med allt annat så smygs det i början med samtlig krigsmateriel inklusive stridsflygplan, för att sedan resultera i att flertalet länder följer efter som ett lämmeltåg. Vansinne enligt mig. Jag kommer säga "vad var det jag sade" den dagen detta slår tillbaka.

Säg att Ryssland får nog och släpper 10-20 taktiska kärnvapen på några större orter och viktiga knutpunkter i Ukraina. Sedan är väl kärnvapenkriget igång. Inte för jag tror att precis hela världen kommer förintas. Däremot verkar det onödigt att riskera att delar av större Europeiska och Nordamerikanska städer får inslag av parkeringsplatser av glas. Det blir många 10 000-tals till 100 000-tals döda, i både USA och Europa.

Allt för att politiker runt om i världen ska överträffa sig själva och strida för demokratin, länders suveränitet och att inte förlora ansiktet. För skulle de västerländska ledarna backa, då får de göra det med svansen mellan benen. Heller kommer väst strida in i kaklet mot Ryssland än att erkänna riskanalyserna varit tvivelaktiga och planeringen bristfällig.

Hur mycket eftergifter för kärnvapenhot tycker du själv är lagom då? Bör vi gå med på att ryssen tar Gotland om de hotar oss? Varför inte? Frågan är ställd eftersom det är lätt att kritisera något men det är ju en gränsdragning. Någonstans tycker även du motstånd är lönt, eller?
Citera
2023-03-15, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Som med allt annat så smygs det i början med samtlig krigsmateriel inklusive stridsflygplan, för att sedan resultera i att flertalet länder följer efter som ett lämmeltåg. Vansinne enligt mig. Jag kommer säga "vad var det jag sade" den dagen detta slår tillbaka.

Säg att Ryssland får nog och släpper 10-20 taktiska kärnvapen på några större orter och viktiga knutpunkter i Ukraina. Sedan är väl kärnvapenkriget igång. Inte för jag tror att precis hela världen kommer förintas. Däremot verkar det onödigt att riskera att delar av större Europeiska och Nordamerikanska städer får inslag av parkeringsplatser av glas. Det blir många 10 000-tals till 100 000-tals döda, i både USA och Europa.

Allt för att politiker runt om i världen ska överträffa sig själva och strida för demokratin, länders suveränitet och att inte förlora ansiktet. För skulle de västerländska ledarna backa, då får de göra det med svansen mellan benen. Heller kommer väst strida in i kaklet mot Ryssland än att erkänna riskanalyserna varit tvivelaktiga och planeringen bristfällig.

Nej, "allt för" den psykotiske dvärgen i kreml och hens "vision" om att "återupprätta" det ondskan imperium hen är en produkt av.
Citera
2023-03-15, 20:01
Medlem
Man har fått den uppfattningen att Ukraina knappt hade egna stridsflygplan innan kriget startade. Men enligt Forbes hade Ukraina innan kriget totalt 105 stycken Su-24, Su-25 och Mig-29.
(Sverige har ca 90 stridsflygplan).
Citera
2023-03-15, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Hur mycket eftergifter för kärnvapenhot tycker du själv är lagom då? Bör vi gå med på att ryssen tar Gotland om de hotar oss? Varför inte? Frågan är ställd eftersom det är lätt att kritisera något men det är ju en gränsdragning. Någonstans tycker även du motstånd är lönt, eller?

Om vi hotar Ryssland så är det väl rimligt att de tar Gotland inget snack om saken.

Det får man räkna med om man hotar en stormakt samma sak skulle hänt om vi riktade missiler mot USA från Gotland också.
Citera
2023-03-15, 20:36
Medlem
JagSettKungenNakens avatar
Ojojoj!

Nu kommer det börja flyga AGM-88 HARM och ALARM missiler för att slå ut de ryska S-300 och S-400 radarsystemen.

Sen kommer den riktiga slakten av ryssar att börja!

Tror ni vi kommer se en repris av Highway of Death men med ryssar istället för irakier denna gång?

https://en.wikipedia.org/wiki/Highway_of_Death
Citera
2023-03-15, 20:51
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MustMaster
Det finns en väldigt stor sannolikhet att de inte kommer sluta med Ukraina utan kriget kommer flyttas till Baltstaterna och delar av Polen.
Detta är inget annat än kvalificerat skitsnack. Och det säger jag inte för att försvara vad Ryssland gör idag utan för att det finns piss och ingenting som tyder på att Ryssland är villiga eller ens kapabla att göra något sådant.
Citera
2023-03-15, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yolololz
Om vi hotar Ryssland så är det väl rimligt att de tar Gotland inget snack om saken.

Det får man räkna med om man hotar en stormakt samma sak skulle hänt om vi riktade missiler mot USA från Gotland också.

Lär ju inte hända, tidigare var många oroliga för ryssen.
Även om det alltid varit ett skitland så tänkte man att militären är alltid på topp.

Efter detta kriget eller ”specialoperationen” är det enbart kärnvapenhotet som känns oroväckande.
Att Ryssen någonsin skulle kunna ta Gotland är självklart totalt idiotisk att säga i dagsläget.
Citera
2023-03-15, 20:58
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aretha
Det har ju nämnts tidigare att NATO hintat om att ifall ryssen använder taktiska kärnvapen på slagfältet i Ukraina, så upphör Ryska Svartahavsflottan att existera. Det kan vara ett annat exempel på hur man svarar utan att använda kärnvapen.
Det är ju inte som att Ryssland i en sådan situation inte har möjlighet att eskalera våldet. Hur långt är då USA (och Storbritannien/Frankrike) beredd att gå?

Säg att Ryssland skickar in en handfull taktiska kärnvapen. USA svarar med att attackera svartahavsflottan. Ryssland svarar med att skicka in fler och större taktiska kärnvapen mot olika militärt viktiga mål - hamnar, järnvägsknutar, större truppsamlingar etc. Vad gör USA då? Fortsätter eskalera krisen? Eller väljer de att backa undan?
Citera
2023-03-15, 21:04
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yolololz

Frågan var hur mkt eftergifter som bör göras när Ryssland hotar med kärnvapen. Vad tycker du?
Citera
2023-03-15, 21:06
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Det är ju inte som att Ryssland i en sådan situation inte har möjlighet att eskalera våldet. Hur långt är då USA (och Storbritannien/Frankrike) beredd att gå?

Säg att Ryssland skickar in en handfull taktiska kärnvapen. USA svarar med att attackera svartahavsflottan. Ryssland svarar med att skicka in fler och större taktiska kärnvapen mot olika militärt viktiga mål - hamnar, järnvägsknutar, större truppsamlingar etc. Vad gör USA då? Fortsätter eskalera krisen? Eller väljer de att backa undan?
Tror de blir tvungna att ta ut Putin då. Varför skulle efterträdaren starta ww3?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in