2023-03-15, 20:50
Medlem
Jönköpings Missing people sida på fb skickar en sista hälsning till Tove
Gå in och titta
Så fint Så vackert 🙏❤️

Jag kan tyvärr inte länka
Senast redigerad av Anedin 2023-03-15 kl. 20:56.
Citera
2023-03-15, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Men för i helvete, läs andra stycket och inlägget jag svarade på... ett exempel på ett möjligt förlopp! Är abstraktivt tänkande en förmåga som gått förlorad?

Kniv, kulspruta, handgranat, kärnvapen eller lägg till vad du vill, J behöver inte ha påvisbara skador för att hävda nödvärn om hon blivit påhoppad av T, utrustad med vafritt tillhygge!

Tror du får vänja dig att abstrakta tankar kan bli besvarade med konkreta tankar. Blir lite mer levande diskussion då än att det bara fladdrar runt abstrakta tankar här i tråden.

(Som kuriosa kan nämnas att begreppen ”abstrakta” och ”konkreta” finns även inom juridiken. Det abstrakta straffvärdet uttrycks genom straffskalan för ett visst brott och återspeglar lagstiftarens syn på hur allvarlig en brottstyp är i förhållande till andra brottstyper. Det konkreta straffvärdet fastställs av domstolen i det enskilda fallet.)

Och i sak då så visst kan JJ hävda nödvärn men hur bevisar hon det utan låt säga teknisk bevisning?

Hennes trovärdighet har fått sig en törn redan dag ett här så vad ska rätten tro när de ska placera JJ:s ”abstrakta bevisvärde” i en s a s konkret juridisk bedömning?
Senast redigerad av Avel 2023-03-15 kl. 21:00.
Citera
2023-03-15, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infiltrator
Nästan så man funderar på att köra ned till eksjö och tälta utanför TR så man får ut ett ex av fupen i morrn. Ser hela helgen räddad, en flarra rödtjut och läsa.

Lämnar de bara ut den i pappersformat kanske det är bättre om du beställer den hemmifrån när du vaknat, och sedan åker "ner". Inte roligt att vänta timvis på en skrivare om du vill ha ut allt.
Tar de kort eller är det ok med kontanter? Om du ringer eller beställer via spårbart telefonnummer/epostadress eller betalarkort är din anonymitet mer eller mindre röjd.
Citera
2023-03-15, 21:14
Medlem
Sockerhens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Jönköpings Missing people sida på fb skickar en sista hälsning till Tove
Gå in och titta
Så fint Så vackert 🙏❤️

Jag kan tyvärr inte länka

Så vackert ✨ Tack för att du tipsade! Var står det att det är till Tove? Misstror dig inte, kan bara inte att det står något om det 😌
Citera
2023-03-15, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhen
Så vackert ✨ Tack för att du tipsade! Var står det att det är till Tove? Misstror dig inte, kan bara inte att det står något om det 😌
Jag var lite ful och såg den först på AW pappas sida
Citera
2023-03-15, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justice.Hackerz
Jag är så nyfiken på varför Rullman är så säker att han endast vill väcka åtal för mord och svarar typ att "iom tillvägagångssättet" ser han inget annat.
Med det uttalandet lär hon inte fått ett slag och slagit huvudet I byrån och dött direkt.
Strypning ser jag fortsatt som är det dem kommit fram till. Borde bli svårt med självförsvar och ut eventuella egna skador...

Vad Rullman vill väcka åtal för vet vi snart, vad han säger idag kan ha noll (0) relevans imorgon eller på fredag.
Citera
2023-03-15, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Grannens vittnesmål tillsammans med teknisk bevisning ligger troligen till grund för kommande mordåtal. Dunsarna som grannen hörde kan nog inte tolkas på annat sätt, än en kamp mellan gm och offer. Grannen ”stör” mitt i kampen med sin påringning utan att någon öppnar. Varför ingen öppnar måste gm ha en rimlig förklaring till.

Min gissning är att åklagaren tolkar detta som att det fanns uppsåt att döda T eftersom ingen öppnade medans T fortfarande levde. Dom hade kunnat avbryta eller be om hjälp, men istället fortsätter dom med det, som till slut dödar T.

Att J sen radar upp lögner på löpande band minuter efter mordet och står och skrattar tillsammans med sin vän vid McD, för att timmen efter dumpa kroppen ute i skogen, hjälper givetvis inte trovärdigheten för J s snyfthistoria att allt bara var en olyckshändelse till följd av lite lätt misshandel och hon nu är väldigt ledsen.

Utom rimligt tvivel? Tveksamt!
Citera
2023-03-15, 21:30
Medlem
Citat:

Det beror ju helt på vad den tekniska bevisningen säger.
Citera
2023-03-15, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Grannens vittnesmål tillsammans med teknisk bevisning ligger troligen till grund för kommande mordåtal. Dunsarna som grannen hörde kan nog inte tolkas på annat sätt, än en kamp mellan gm och offer. Grannen ”stör” mitt i kampen med sin påringning utan att någon öppnar. Varför ingen öppnar måste gm ha en rimlig förklaring till.

Min gissning är att åklagaren tolkar detta som att det fanns uppsåt att döda T eftersom ingen öppnade medans T fortfarande levde. Dom hade kunnat avbryta eller be om hjälp, men istället fortsätter dom med det, som till slut dödar T.

Att J sen radar upp lögner på löpande band minuter efter mordet och står och skrattar tillsammans med sin vän vid McD, för att timmen efter dumpa kroppen ute i skogen, hjälper givetvis inte trovärdigheten för J s snyfthistoria att allt bara var en olyckshändelse till följd av lite lätt misshandel och hon nu är väldigt ledsen.

Ja precis. Rimmar illa tillsammans med att man inte fått panik iallafall.
Som du säger, inte öppnat inte påkallat hjälp och tom kan med att försöka verka vanlig och tom få fram ett skratt.
Nej, det krävs en viss personlighet till detta.
JJ agerar iskallt. Det kommer hon aldrig ifrån.

Sen vad MH har gjort under denna tiden...
Citera
2023-03-15, 21:34
Medlem
Citat:

Med allra största sannolikhet och bortom allt rimligt tvivel fanns uppsåt att döda.
Citera
2023-03-15, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Tror också på strypning eller kvävning. Annars hade nog grannarna hört skrik.

Därför blir också bevisen från NFC och RMV viktiga att få ta del av.

Troligtvis ja
Citera
2023-03-15, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chrizzy
Ja.. Åtal måste väckas för att det ska gå till rättegång. I rättegången blir du dömd eller friad
Kan man följa rättegången på fredag ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in