• 1
  • 2
2023-03-15, 15:08
Medlem
LegendenLarsVilkss avatar
Behöver räkna ut min årslön tills i morgon när FK ringer. Kollade på deras hemsida och det står att man tar bruttomånadslönen gånger 12 men min bruttolön skiljer sig från månad till månad med några tusen.

Kan jag plussa ihop varje månadslön från förra året och ange det som årsinkomst?

Ha en fortsatt trevlig onsdag!
Citera
2023-03-15, 15:11
Medlem
MittMalmoes avatar
Har du timlön?
Är du heltidsanställd?
Citera
2023-03-15, 15:14
Medlem
One2Manys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LegendenLarsVilks
Behöver räkna ut min årslön tills i morgon när FK ringer. Kollade på deras hemsida och det står att man tar bruttomånadslönen gånger 12 men min bruttolön skiljer sig från månad till månad med några tusen.

Kan jag plussa ihop varje månadslön från förra året och ange det som årsinkomst?

Ha en fortsatt trevlig onsdag!

Har du inte samma lön varje månad så får du lägga ihop varje månadslön för sig (sen avrunda uppåt för att vara på den säkra sidan) och ange det som årslön.
Citera
2023-03-15, 15:21
Medlem
LegendenLarsVilkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Har du timlön?
Är du heltidsanställd?

Timlön och heltidsanställd

Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Har du inte samma lön varje månad så får du lägga ihop varje månadslön för sig (sen avrunda uppåt för att vara på den säkra sidan) och ange det som årslön.

Okej, det låter enkelt. Då lägger jag ihop bruttolönen från varje månad förra året och anger som årslön. Tack!
Citera
2023-03-15, 15:33
Medlem
auruns avatar
Citat:
Okej, det låter enkelt. Då lägger jag ihop bruttolönen från varje månad förra året och anger som årslön. Tack!

Förlåt men hur tänkte du annars? Vad är så komplicerat med "årslön"?
Citera
2023-03-15, 15:39
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Timlön och heltidsanställd

OK.. då räknar du enligt följande formel:
Årsinkomst = Fast timlön x 2080
Citera
2023-03-15, 15:42
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Logga in på skatteverket, kolla din deklaration och där har du svaret. De har redan räknat ut din årslön så slipper du.
Citera
2023-03-15, 16:41
Medlem
OveMalms avatar
Grovt kan du ta en lönespec och multa med 12, blir kanske inte exakt men kommer stämma rätt bra såvida du inte timanställd och jobbar väldigt olika varje månad.
Citera
2023-03-15, 17:11
Medlem
Nu är ju inte en årslön 12 månadslöner. Förr räknade man ivf "12,16 x månadslön", då det även tillkommer semesterersättning. Kollektivavtalet kan vara ändrat så jag lämnar siffran "12,16 x" med viss reservation. Men lämna du din månadslön till de vuxna så vet de säkert villkoren.
Citera
2023-03-15, 18:51
Medlem
HemmaslagenWasabis avatar
Känns som att dom alltid ringer en och dubbelkollar oavsett hur noga man räknar
Citera
2023-03-15, 18:58
Medlem
Står det inte på typ deklarationen vad föregående årsinkomst var.
Känns som 80-talet man räknade och plussade ihop månaderna.

Annars har väl stället du jobbar på någon som har hand om lön osv
Citera
2023-03-15, 19:06
Medlem
QP Cheeses avatar
Det finns olika sätt, vill du få reda på vad en timlön i snitt motsvarar en månadslön så tar du timlönen x 174, då får du vad din månadslön hamnar på i snitt, annars tar du timlönen x 2080 så får du årsinkomsten baserat på dagtid, OB och annat tillägg kommer inte med på dessa uträkningar och du får räkna dessa separat.

Har du varit anställd på samma premisser under hela 2022 så kan du bara kika på deklarationen så har du svart på vitt, men sjukdagar och annan frånvaro där du fått ersättning från tex försäkringskassan är då också med och drar ner. Räkna på de tre olika sätten och ta det högsta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in