Citat:
Jag är också dömd för rattfylla. Tyvärr fler än en gång och såpass många narkotikabrott och jag har tappat räkningen för längesedan.
Jag hade samma tanke som dig men jag tror de flesta är seriösa även om det alltid finns oseriösa aktörer. De sätter ju både andras liv och sin surt förvärvade läk.leg på spel. Tror sista väger tyngst! ;-)
Jag vände mig till samma klinik som gjorde min ADHD-utredning för gjorde den privat. Jag förbannade mig själv för i utredningen var jag ärlig kring drogmissbruket och vad jag tagit för droger och transportstyrelsen känner bara till de droger jag är dömd för att haft i min kropp och de enda drogerna jag behöver lämna prov för och lägger de till fler droger i testet blir proverna dyrare.
Jag frågade läkaren om han kommer rabbla upp alla droger för TS och han svarade att han inte kommer ljuga men å andra sidan vet han inte vilka droger jag har tagit eftersom en psykolog utförde utredningen och därför kommer han skriva tidigare missbruk. Han kommer endast svara på frågorna TS ställer i sitt intyg. Länk till intyg: https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/blanketter/vag/korkort/foretag/tstrk1062.pdf
Jag inser att när jag skriver det nu känns hans svar oseriöst men det är verkligen inte min upplevelse varken då eller nu. Systemet är uppbyggt på ett sakligt och objektivt sätt och allt ska vara vetenskapligt. TS frågar inte vilka droger jag tagit i intyget och det är inte läkarens jobb att svara och spekulera eller på förhand döma någon. Då kan ju läkaren på godtyckliga grunder skriva ut vad som helst från utredningen och det är inte så det fungerar.
Tex jag är dömd för innehav av allt från cb, piller till heroin men TS testar mig ändå enbart för drogerna jag dömts för att ha haft i kroppen. De kan endast styrka ett missbruk och beroende av de drogerna och bara begära att jag testas för dem! Rättsammhället på gott och ont!
Läkaren sa att de flesta ADHD patienter han träffar haft drogmissbruk och det är aldrig någon som nekats körkort kopplat till ADHD och intygen som krävs. Jag tror att det var läkaren som sa att TS mest är intresserade av medicineringen men är osäker om det var hans ord eller min slutsats men tror det var han som sa det. Läkaren berättade att TS intresserar sig mest för följsamhet och prognos kring medicineringen och att jag inte hoppar över doser. Det är ju TS läkare som gör bedömningen och det är allmänt erkänt att personer som sköter medicineringen har lägre risk för återfall.
Citat:
Jag vill hålla det hemligt vilken klinik.
Provtagningen och alla intyg till TS, runt 30k-40k. Då är inte böter, resor och förlorad arbetsinkomst inräknat. Proverna blir dyrare med vissa ADHD-mediciner då det måste genomgå kiral analys. Jag har även beroendediagnos och TS begär därför längre provtagningstid för mig. 18-24 månader brukar de vilja ha då.
Gällande provtagningen kan jag säga att där finns det oseriösa aktörer men jag vill inte hänga ut något företag på något sätt.
Senast redigerad av 6.A.M. 2023-03-14 kl. 19:44.
Senast redigerad av 6.A.M. 2023-03-14 kl. 19:44.