• 1
  • 2
2023-03-14, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oels
Detta var med på SVT Rapport igår. En farbror sa att anläggningen skulle ge energi 24 7 vilket jag tror betyder hela tiden. Men på rymdstyrelsens hemsida står det att det ska vara geostationära anläggningar och då är det väl skugga ibland.
Kring vår och höstdagjämningen åker geostationära satelliter genom Jordens skugga. Övrig tid på året passerar de utanför skuggan.
Citera
2023-03-14, 11:58
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
För att inte tala om att det kan vara natt.

Under Sovjettiden hade man istället planer på att skicka upp stora speglar som skulle lysa upp Moskva och andra storstäder vintertid.
Du måste dock upp riktigt långt för att komma undan natten.
Citera
2023-03-14, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Du måste dock upp riktigt långt för att komma undan natten.
Man tänker sig geostationär bana för att det skall vara enklare att skicka ned energi till fasta markstationer.
Citera
2023-03-14, 12:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rayjoh
Kring vår och höstdagjämningen åker geostationära satelliter genom Jordens skugga. Övrig tid på året passerar de utanför skuggan.
Vad bra att det inte är särskilt långa tider i skugga.

Den andra frågan som jag hade kanske jag bör skriva om. Jag riktar mig inte bara till dig rayjoh.

På nyhetssändningen Rapport sa dom att det inte är farligt att vistas i mikrovågorna som ska överföra energin från satelliten till jorden. Då kan jag inte se annat än att dom har tänkt sig att samla ihop energin inom ett stort område på jorden. För om energin går i en linje från rymden till jorden så är det väl farligt att vistas på den linjen?
Citera
2025-09-11, 20:47
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Om man fångar in mycket stora energimängder i rymden och skickar till jorden så bör det rimligen få jordens temperatur att stiga.

Skynda på den globala uppvärmningen är väl det sista man vill göra?
Citera
2025-09-12, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Om man fångar in mycket stora energimängder i rymden och skickar till jorden så bör det rimligen få jordens temperatur att stiga.

Skynda på den globala uppvärmningen är väl det sista man vill göra?
Så långe inte vår energiförbrukning ökar dramatiskt är det i sammanhanget försumbar uppvärmning, men visst, blir det tillräckligt billigt och vi hittar på fler sätt att slösa med energi kanske det blir ett problem i framtiden.

Eller också skickar vi ut AI-centers och kryptobrytning i rymden och kör den direkt på de där satelliterna snarare än att skicka ned energin till jorden.
Citera
2025-09-13, 14:43
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Så långe inte vår energiförbrukning ökar dramatiskt är det i sammanhanget försumbar uppvärmning, men visst, blir det tillräckligt billigt och vi hittar på fler sätt att slösa med energi kanske det blir ett problem i framtiden.

Eller också skickar vi ut AI-centers och kryptobrytning i rymden och kör den direkt på de där satelliterna snarare än att skicka ned energin till jorden.
Det var ju en intressant möjlighet. De program/system som kräver snabba svar får dock inte placeras för långt ut i rymden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in