2023-03-14, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pelleplum
Så länge föräldrar utövar våld. Sexuella övergrepp på våra barn så kommer detta fenomen uppstå 😡

Har Lotta blivit utsatt för det? Jag har missat det.
Citera
2023-03-14, 08:04
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hans66
Det där du skriver skulle du kunna föreläsa om på alla kvinnojourer här i landet.

Det skulle säkert tas mot med stående ovationer, tror du inte?.

Det är väl precis vad misshandlade kvinnor vill höra, Att det är deras fel och inte kräket som slog dom sönder och samman.

Ta och lyssna på misshandlade, kuvade kvinnors berättelser så upptäcker du ganska snabbt att livet är inte bara svart eller vitt.

Det bästa vore att ställa alla kvinnomisshandlande män mot en betongmur och radera dom från födelseattesten.

...som sagt: om de inte kunnat förutse att mannen skulle ha en sådan sida, så är det förstås ingalunda deras eget fel. Men hänger de medvetet runt kriminella, slummiga, ovårdade, tatuerade, aggressiva män med oordnade förhållanden, så finns där en form av samtycke. Sorry.
Citera
2023-03-14, 08:05
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelleplum
Lotta var en uttåtsökande tjej, utseende var väldigt viktigt, en tjej som gärna ville få blickarna riktade mot sig! Vara bland de tuffa tjejerna! Stå i rökrutan! Bli inbjuden på fester, hon som hade en äldre syster som kunde fixa sprit till alla andra för en hundring extra!

Ja, jag kan tänka mig att hon var så som ung... men det knäppa var att hon aldrig växte ifrån det.
Citera
2023-03-14, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast man har ju ett val, från början. I alla fall i detta fall, där det var så uppenbart vid första ögonkastet, vad Martin var för en typ. Det har sällan varit så uppenbart.

Det är en helt annan sak i de - sällsynta - fall, då mannen verkar vara helt normal och trevlig, med vårdad och städad framtoning, har utbildning, arbete och bostad och kommer från en vettig familj och allt det där. Och plötsligt får ett psykosgenombrott, som inte en människa hade kunnat förutse.

Vilka män talar du för då? Stämmer inte i min erfarenhet. Karriärmän vill ha en representativ hustru, som de inte behöver skämmas för på firmafester med respektive, eller representationsmiddagar. Förr var kravet att frun skulle ha en utbildning av typen finishing school/flickpension som fokuserade på social skills som språkkunskaper, konversation, uppförande, värdinneskap, finare matlagning, dukning, blomsterarrangemang och textilvård, och ackomplishments som sällskapsdans, sång, pianospel, målning, broderi... Och OM hon pluggade på universitetet (nu är vi framme på 1960-70-talet) så fick det helst vara något allmänbildande och feminint som konsthistoria, litteraturhistoria eller franska språket.

Idag är kravet ofta att frun ska ha en jämbördig akademisk utbildning (typ läkare, civiliingenjör eller jurist) och en egen karriär, i alla fall när paret träffas - även om hon blir hemmafru sedan. Samt även delar av det som räknas upp ovan. Tatueringar, piercingar och lösnaglar är en omöjlighet nu som då.

Du har en karriärman här, kanske inte så rik som dom i din närhet, men endå.

https://i.dailymail.co.uk/1s/2020/01/09/10/23168690-7866627-Tesla_entrepreneur_Elon_48_and_the_Canadian_born_a rtist_real_nam-a-1_1578566450247. jpg
Citera
2023-03-14, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miacara
Har Lotta blivit utsatt för det? Jag har missat det.

Hen syftar naturligtvis på Martin.

Det är ett vidare argument på att inget av det som skedde är Martins fel.
Senast redigerad av Statistenidittliv 2023-03-14 kl. 08:34.
Citera
2023-03-14, 08:36
Medlem
Citat:
Fast man har ju ett val, från början. I alla fall i detta fall, där det var så uppenbart vid första ögonkastet, vad Martin var för en typ. Det har sällan varit så uppenbart.

Det är en helt annan sak i de - sällsynta - fall, då mannen verkar vara helt normal och trevlig, med vårdad och städad framtoning, har utbildning, arbete och bostad och kommer från en vettig familj och allt det där. Och plötsligt får ett psykosgenombrott, som inte en människa hade kunnat förutse.

Vilka män talar du för då? Stämmer inte i min erfarenhet. Karriärmän vill ha en representativ hustru, som de inte behöver skämmas för på firmafester med respektive, eller representationsmiddagar. Förr var kravet att frun skulle ha en utbildning av typen finishing school/flickpension som fokuserade på social skills som språkkunskaper, konversation, uppförande, värdinneskap, finare matlagning, dukning, blomsterarrangemang och textilvård, och ackomplishments som sällskapsdans, sång, pianospel, målning, broderi... Och OM hon pluggade på universitetet (nu är vi framme på 1960-70-talet) så fick det helst vara något allmänbildande och feminint som konsthistoria, litteraturhistoria eller franska språket.

Idag är kravet ofta att frun ska ha en jämbördig akademisk utbildning (typ läkare, civiliingenjör eller jurist) och en egen karriär, i alla fall när paret träffas - även om hon blir hemmafru sedan. Samt även delar av det som räknas upp ovan. Tatueringar, piercingar och lösnaglar är en omöjlighet nu som då.

Man brukar inte välja vilka man blir kära i.

Det enda hon gjorde var att älska honom och visa honom kärlek. Det är knappast något man förtjänar att få ansiktet inslaget för.

Nä dödsstraff skulle det vara för den kufen.
Senast redigerad av Statistenidittliv 2023-03-14 kl. 08:39.
Citera
2023-03-14, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Hen syftar naturligtvis på Martin.

Det är ett vidare argument på att inget av det som skedde är Martins fel.

Det är ingen förklaring och definitivt inte en ursäkt. När MJ blev vuxen skulle han sökt professionell hjälp för trauman i barndomen istället för att ta ut sina aggressioner på andra människor.
Citera
2023-03-14, 09:38
Medlem
Letrangeres avatar
Citat:
Ja, jag kan tänka mig att hon var så som ung... men det knäppa var att hon aldrig växte ifrån det.
Hur vet du det?
Citera
2023-03-14, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Letrangere
Hur vet du det?

Tänka sig och veta är inte samma sak. Men är man på ett vis som 40-åring var man sannolikt likadan om inte värre i yngre dagar. Människor brukar bli mer förnuftiga och kloka med tiden inte tvärtom.
Citera
2023-03-14, 10:53
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Man brukar inte välja vilka man blir kära i.

Det enda hon gjorde var att älska honom och visa honom kärlek. Det är knappast något man förtjänar att få ansiktet inslaget för.

Nä dödsstraff skulle det vara för den kufen.

Kanske inte när man är 15 - då kan det gå fort. Men när man är 41 faller man normalt inte så handlöst för en badboy, mera. Då har man vanligen lite livserfarenhet och människokännedom. Man vet att saker måste fungera i verkligheten också. De allra flesta i den åldern har ett arbete att sköta, barn att ta hand om, man är engagerad i barnens skolgång och sådant. Funkar inte att springa på muckarfester och missbruka kokain och stöta på farliga kriminella män.

Det är ingen som säger att hon "förtjänar" det.

I alla fall livstidsstraff med särskild utskrivningsprövning. Dödsstraff gillar jag inte, för då sänker sig samhället till samma nivå som brottslingarna.
Citera
2023-03-14, 10:53
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Letrangere
Hur vet du det?

Det har vi diskuterat här i tråden i flera år nu, och fakta finns även i FUP.
Citera
2023-03-14, 11:11
Medlem
DARYLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Jag tycker Lotta var snygg, hon hadde lurat mig..hadde nog många möjligheter. Social status hos kvinnor betyder inte ett piss för en man. MEN nu är det ju så att Lotta blev kär i Martin, hon VALDE honom ja. Och JA hon hadde med all sannolikhet en svaghet för maskulina, tatuerade män. Tuffa män. Spännande män. Men jag är helt säker på att hon inte visste hur farlig han i realiteten var. Time is of the essence i det här fallet. Hon satt nog i klistret rätt snabbt och då är det för sent. Blev med all sannolikhet manipulerad från första sekund.
Det är liksom allt jag har att säga om det här fallet.

Det är egentligen barockt att s.k. "farliga", "tuffa" och "spännande" män (som ofta ur alla övriga aspekter är patetiska losers) får fler kvinnor och mer fitta än helyllemän med jobb, ordndad ekonomi och bostad. Och vem är det som ser till att det är så här? Inte är det männen, såvida dom inte våldtar. Det är naturligtvis kvinnorna som bestämmer att det skall vara så här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in