Citat:
Ursprungligen postat av
Statistenidittliv
Från sina pojkvänner som annars slår in ansiktet på dem?
Fast man har ju ett
val, från början. I alla fall i detta fall, där det var så uppenbart vid första ögonkastet, vad Martin var för en typ. Det har sällan varit så uppenbart.
Det är en helt annan sak i de - sällsynta - fall, då mannen verkar vara helt normal och trevlig, med vårdad och städad framtoning, har utbildning, arbete och bostad och kommer från en vettig familj och allt det där. Och plötsligt får ett psykosgenombrott, som inte en människa hade kunnat förutse.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ballalaila
Jag tycker Lotta var snygg, hon hadde lurat mig..hadde nog många möjligheter. Social status hos kvinnor betyder inte ett piss för en man. MEN nu är det ju så att Lotta blev kär i Martin, hon VALDE honom ja. Och JA hon hadde med all sannolikhet en svaghet för maskulina, tatuerade män. Tuffa män. Spännande män. Men jag är helt säker på att hon inte visste hur farlig han i realiteten var. Time is of the essence i det här fallet. Hon satt nog i klistret rätt snabbt och då är det för sent. Blev med all sannolikhet manipulerad från första sekund.
Det är liksom allt jag har att säga om det här fallet.
Vilka män talar du för då? Stämmer inte i min erfarenhet. Karriärmän vill ha en representativ hustru, som de inte behöver skämmas för på firmafester med respektive, eller representationsmiddagar. Förr var kravet att frun skulle ha en utbildning av typen finishing school/flickpension som fokuserade på social skills som språkkunskaper, konversation, uppförande, värdinneskap, finare matlagning, dukning, blomsterarrangemang och textilvård, och ackomplishments som sällskapsdans, sång, pianospel, målning, broderi... Och OM hon pluggade på universitetet (nu är vi framme på 1960-70-talet) så fick det helst vara något allmänbildande och feminint som konsthistoria, litteraturhistoria eller franska språket.
Idag är kravet ofta att frun ska ha en jämbördig akademisk utbildning (typ läkare, civiliingenjör eller jurist) och en egen karriär, i alla fall när paret träffas - även om hon blir hemmafru sedan. Samt även delar av det som räknas upp ovan. Tatueringar, piercingar och lösnaglar är en omöjlighet nu som då.