Citat:
Om du undlåter att göra ett nödvändigt arbete, som ex. att ta hand om dina egna barn, hushållsarbete etc... vad är då det för typ av "krav" kontra en partner som ska leva tillsammans med dig i just ett hushåll?
Jag tycker det fan är betydligt mer tydligt att "kravställarna" i världen mestadels har varit män.
Gör man mer än vad som borde åläggas av en ur rättviseaspekt, som ex. tar ut MER föräldraledighet, gör MER av obetalt hushållsarbete i ett gemensamt hushåll, betalar i sin helhet MER för att reproducera sig än den andre partnern, i form av förlorad ekonomi, förlorad självständighet etc etc... så ja då har man fullständig rätt att kräva något av denne partner samt av samhället i stort.
Samhällsdebatten riktat mot män från feministisk håll, med krav om att män ska ta sin del av div. obetalt arbete, samt sluta våldta, trakassera, mörda eller misshandla kvinnor är fullständigt berättigad.
Antifeministiska krav om att kvinnor ska hålla käften, sluta vara feminister, sluta "gnälla" etc... är det däremot inte.
Jag tycker det fan är betydligt mer tydligt att "kravställarna" i världen mestadels har varit män.
Gör man mer än vad som borde åläggas av en ur rättviseaspekt, som ex. tar ut MER föräldraledighet, gör MER av obetalt hushållsarbete i ett gemensamt hushåll, betalar i sin helhet MER för att reproducera sig än den andre partnern, i form av förlorad ekonomi, förlorad självständighet etc etc... så ja då har man fullständig rätt att kräva något av denne partner samt av samhället i stort.
Samhällsdebatten riktat mot män från feministisk håll, med krav om att män ska ta sin del av div. obetalt arbete, samt sluta våldta, trakassera, mörda eller misshandla kvinnor är fullständigt berättigad.
Antifeministiska krav om att kvinnor ska hålla käften, sluta vara feminister, sluta "gnälla" etc... är det däremot inte.
På vilket sätt ställer män krav menar du? Att människor mördar varandra kan vi lämna utanför denna debatt.
Förlorad självständighet gäller för bägge könen. Men det är kvinnan som ska bestämma hur allt ska göras och blir det inte på dennes sätt så blir det gnäll gnäll gnäll. Att den som tar ut mest föräldraledighet tar mest smäll på ekonomin är korrekt, men mannen får ju pynta ut för kvinnans hemmagående med barnet så det är knappast så att mannen lever loppan. Där blir det även en fråga om man gillar att spendera tid med sitt barn eller inte. Gillar man det så vill kvinnorna inte ta ut mindre föräldraledighet och blir lacka för att de inte kan få mer föräldraledighet. Så jämställdhetskrafset är bara relevant när det passar deras egna intressen. Vi kan även se debattartiklar med att männen ska ta mer hushållssysslor, i nästa stund blir debatten "männen flyr undan ansvaret för barnen till matlagningen". Det är ett jävla gnäll och att inte fler män bara lämnar förhållandet och kör 50/50 veckor är bortom mitt förstånd. I det fallet blir det 100 procent jämställt men bägge får bestämma själv över hur saker ska göras. Det är bara kvinnor som hade ogillat det upplägget då de blir av min sin privata hushållsslav med tillhörande inkomst.