2023-03-13, 21:41
Medlem
Någon panik verkar det inte vara i USA åtminstone. De stora indexen Nasdaq, Dow Jones och SP500 har stängt i stort sett oförändrade sedan i fredags.
Citera
2023-03-13, 21:42
Medlem
Astralhopps avatar
– Det finns nog ett par andra banker i USA som eventuellt har problem i dag eller i början på veckan, men det är liten risk att det här sprider sig till Sverige, säger Bo Becker, professor på Handelshögskolan.

-Svt.se
Citera
2023-03-13, 21:53
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pax80
Någon panik verkar det inte vara i USA åtminstone. De stora indexen Nasdaq, Dow Jones och SP500 har stängt i stort sett oförändrade sedan i fredags.
Kan hända att det inte blir något stor finansiell smäll av det här. Men det är ett varningstecken, vi skjuter bara bollen framför oss i tiden. Till slut måste notan för den galna nollräntefesten betalas.
Citera
2023-03-13, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auba
Kan någon svara på denna fråga?!
Låt oss säga att min bank ”Handelsbanken” skulle krascha innan hösten & insättningsgarantin sätts igång. Vad händer då med den skatt jag ska betala i november? Jag skall betala nästan hela insättningsgarantin i skatt. Kommer jag behöva betala skatten?!
Vad är det för skatt du skall betala? Skatt betalar man väl månadsvis.
Citera
2023-03-13, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rossakossa
Vad är det för skatt du skall betala? Skatt betalar man väl månadsvis.

Restskatt, tagit ut pengar från fåmansbolag.
Citera
2023-03-13, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Det är ju väldigt märkligt att Alecta nyligen sålde av alla sina aktier i Swedbank och Handelsbanken som de varit kunder i över 70 år för att investera dem i SVB.

Ja vad är sannolikheten? Och dessutom säger de nu att de visste att SVB hade problem. Varför gjorde ni då det? Känns ju onödigt.
Citera
2023-03-13, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Det är ju väldigt märkligt att Alecta nyligen sålde av alla sina aktier i Swedbank och Handelsbanken som de varit kunder i över 70 år för att investera dem i SVB.

Jo tänk så det kan gå när man leker med andras pengar och har absolut noll ansvar =)

Det är just detta som är problemet med banker att de inte har någon anledning att bry sig om andras pengar eftersom det inte berör dem. Gör de vinst blir de själva rika och vid en total kollaps så förlorar de inte en ända krona så risken är så klart värd för dem att ta.
Citera
2023-03-13, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Ja vad är sannolikheten? Och dessutom säger de nu att de visste att SVB hade problem. Varför gjorde ni då det? Känns ju onödigt.

Bra läge att köpa in sig för lägre pris? Sen visade det sig vara lite större problem än de tänkt sig...
Citera
2023-03-13, 22:17
Medlem
Faustik-Funks avatar
Det är ju bara en massa banker som sysslar med krypto som imploderar nu. Får mig att bli misstänksam...

Silvergate Bank
Signature Bank
SVB
Alla är dom väldigt kryptofokuserade.
Senast redigerad av Faustik-Funk 2023-03-13 kl. 22:33.
Citera
2023-03-13, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auba
Kan någon svara på denna fråga?!
Låt oss säga att min bank ”Handelsbanken” skulle krascha innan hösten & insättningsgarantin sätts igång. Vad händer då med den skatt jag ska betala i november? Jag skall betala nästan hela insättningsgarantin i skatt. Kommer jag behöva betala skatten?!

Jag vet inte om jag missförstått dig, men varför skulle du inte behöva betala din restskatt för att banken konkar?
Citera
2023-03-13, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Bra läge att köpa in sig för lägre pris? Sen visade det sig vara lite större problem än de tänkt sig...

Nja, kanske. De köpte ju bara för en relativt liten summa också. Så visst, men känns ändå som ofattbart dålig timing.
Citera
2023-03-13, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Jag vet inte om jag missförstått dig, men varför skulle du inte behöva betala din restskatt för att banken konkar?

Ok, men så här då. Vad händer ett stort företag skall betala in momsen då? Banken gick omkull & det finns endast en mille kvar på företagskontot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in