2023-03-13, 19:40
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Du känner väl till att moms är en typ av skatt?
Ja?

Tänkte mig att det var underförstått att "drakoniska skatter på precis allt" inkluderade även Sveriges extremt höga moms.

Helt bisarrt att den lokalproducerade maten ska vara dyrare (pga skatter), än mat från utlandet.

Enligt all logik så skulle maten kosta mer ju längre den måste transporteras.
Och kosta mindre ju kortare transporten är.

Men nu sätter ju våra sanslösa skatter all logik ur spel.
Den närmsta maten är dyrast, och den avlägsna maten är billigast.
Citera
2023-03-13, 19:43
Medlem
Mokshas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swefinans
Jag köper den billigaste skiten som finns.

Maten som vi äter dödar oss ändå oavsett om du äter ekologiskt eller annat.

Du måste trolla?
Eller?

Svenskarna har de sämsta matvanorna i Norden

- 17% av ungdomars kaloriintag kommer från godis, läsk, chips och bakverk.
- 8 av 10 äter för lite frukt och grönt.
- 1 500 cancerfall/år i Sverige är direkt kopplade till matvanor.

Hälsosamma matvanor minskar risken för cancer och även för andra vanliga sjukdomar och tillstånd såsom hjärt- och kärlsjukdom, diabetes samt övervikt och fetma.

Källa: https://www.cancerfonden.se/minska-risken/matvanor

Klart som fan folk i samhället blir sämre och sämre!! Näringsupptag, vitaminupptag, besprutade åkrar, antibiotika i köttet, kemikalier i dricksvatten, etc.
Citera
2023-03-13, 19:44
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlie
Jag kan inte vara den enda som velar ibland.
Hur resonerar ni?
Velar.
Tänker att man skall inte handla varor som produceras till höga kostnader och på så sätt underhålla/finansiera en olönsam bransch/verksamhet i landet.
Om kvaliteten är densamma.
Ibland har jag inte information; är det bättre att köpa närodlade tomater eller spanska? Jag menar är det bättre att köpa tomater som är odlade med oljeldad värme/svensk el eller med spansk sol?
Men så tänker jag att det är bättre att stödja svensk produktion så att vi har en beredskap i landet.
Åsså köper jag ändå en burk honung från Holland för 50 kronor (mycket rumänsk honung), men ångrar mig och köper även en burk för 110 kronor istället som är närodlad. Bara för att stödja mannen som lever sitt liv för att se till att vi får fler bin i regionen. Och för att bygga upp ett försvar mot allergier som är anpassat till den lokala faunan.
så där håller det på.
-----------------------------
Det är lätt att köpa billigt men svårare att köpa rätt produkt..
Citera
2023-03-13, 19:44
Medlem
Karlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Ja?

Tänkte mig att det var underförstått att "drakoniska skatter på precis allt" inkluderade även Sveriges extremt höga moms.

Helt bisarrt att den lokalproducerade maten ska vara dyrare (pga skatter), än mat från utlandet.

Ja, det är det som provocerar mig mest.
Minns en historia från min far som är uppväxt i Ludvika, där dem har (hade?) en stor pannkaksfabrik precis intill skolan han gick i som liten.
När barnen väl hade pannkakor till lunch - Vart kom de ifrån?
Ja, inte därifrån iaf, då det var någon billigare variant som vunnit vid upphandling från typ Linköping.
Det är dock många år sedan. Nu är det säkert körda med lastbil från Moldavien eller nåt.
Citera
2023-03-13, 19:47
Det är ju invandrarnas fel att det har blivit så här
Eller ja utlänningar som inte är i Sverige ännu pressar ner priserna. Så att dom lokala och närproducerade varorna väljs bort
Citera
2023-03-13, 19:48
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Ja?

Undrade mest eftersom du tycks skylla alla skatter på vänstern och sossarna. Det är ju inte dom som förespråkar höjd moms generellt.
Citera
2023-03-13, 19:53
Medlem
Mokshas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Tänker att man skall inte handla varor som produceras till höga kostnader och på så sätt underhålla/finansiera en olönsam bransch/verksamhet i landet.
Om kvaliteten är densamma.

Respekt för att du velar.

Testa att gå med i en rekoring på FB och stöd småskaliga bönder. Både socialt och gemytligt och framförallt – obesprutat och närodlat. (Så nära svenskt och svenskt ideal man kan komma!)
Senast redigerad av Moksha 2023-03-13 kl. 19:57.
Citera
2023-03-13, 20:00
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moksha
Respekt för att du velar.

Testa att gå med i en rekoring på FB och stöd småskaliga bönder. Både socialt och gemytligt och framförallt – obesprutat och närodlat.
Skall kolla det. Visste inte om begreppet REKO-ring, tack.
När jag tänker på det har vi en småskalig KRAV-certifierad grönsaks och rotfruktsproducent bara 3 km härifrån.
där skall jag handla lite oftare kanske.
Citera
2023-03-13, 20:53
Medlem
TheGretaResets avatar
Jag köpte just danska rödbetor på netto en gång. De använde inte samma inläggning som de svenska och smakade alltså inte som jag ville. Jag köper svenska smaker jag vill ha.
Det är orsaken till att jag inte hittar så mycket på lidl som många andra på flashback.
Citera
2023-03-13, 21:20
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ost-e-knark
Fortfarande svenskt i möjligaste mån, råkade på dansk kyckling häromdagen och jag upplevde den som sämre.
Hur var den sämre? Köpte precis dansk frysen kycklingfilér på ICA och la i frysen för det var billigast. Misstag?
Citera
2023-03-13, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Hur var den sämre? Köpte precis dansk frysen kycklingfilér på ICA och la i frysen för det var billigast. Misstag?

Är väl djurhållningen och antibiotikan som är anledningen till varför man inte vill köpa danskt.
Jag köper inget ekologiskt, tänker att jag inte kan rädda HELA världen.. men svenskt kött köper jag.
Citera
2023-03-13, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karlie
Jag kan inte vara den enda som velar ibland.

Säg att ni går på den lokala Ican eller Coop. Ni kan välja på svensktillverkade rödbetor från ex Önos, eller en billigare variant från Coops egna märke ifrån Tyskland.

Samma sak går igen på en mängd olika matvaror, där den billigare oftast är utländsk.
Ska man handla svenskt eller ekologiskt får man punga upp med mer pengar för samma kvantitet.

Jag brukar generellt värna om att handla så närproducerat som möjligt, då jag blir rätt provocerad av att vi ska bila upp exempelvis ägg, mjölk etc över hundra mil som vi normalt även framställer i Sverige.
Med inflationen som blivit reagerar jag dock allt mer på priserna och känner att jag börjar vackla en del ibland.

Hur resonerar ni?
Jag väljer Svenskt men bryr mig inte om ifall det är ekologiskt eller inte. På sommaren så är det ju trevligt att se kor beta på ängarna och det är värt att betala några tior extra per kilo kött för att få se detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in