Citat:
Ursprungligen postat av
Elocone
Vad för typ linje studerade du på universitet? På vilket sätt var det enklare? För att du brann för ämnet och satt på massa förkunskap som delvis kunde vara gynnsam? Eller för att det var roligare att lägga ner tid på det än gymnasiet?
Det finns visst psykologiskt stöd att få, går även att få psykosocialt stöd, men det förutsätter att patienten också är mottaglig för det och vill lära sig att hitta anpassningar och strategier för att fungera bättre i vardagen. Kan kanske också spela roll hur pass mycket symtom som finns.
Men ts verkar inte vara mottaglig för information, utan bara fustrerad och vill få saker på sitt sätt. Att hitta anpassningar hemma inom familjen är en sak, att be ett helt samhälle ändra sig efter en minoritetsgrupp är en femma. Antingen så görs inte förändringen för att det inte är den mest ideala lösningen, eller för att det inte är värt de resurserna. Utan resurserna kommer till bättre nytta någon annan stans. Skulle en större del men autism ha behovet att läsa om och få gå om skulle den möjligheten säkert finnas. Nu klarar många sig ändå, genom viljestyrka och vana att kämpa för sig själv. Inte invänta att alla runtomkring anpassar sig efter ett fåtal individer.
Jag påstår inte att Sverige är ett perfekt land, det är långt ifrån bra. Men jag kan inte kräva att få precis som jag vill. Jag får se till att ta reda på vilka alternativ jag har om jag vill något. Så utifrån det kan jag välja ett alternativ eller skita i allt ihop.
Visste vad jag ville bli och hade intresse samt praktisk erfarenhet. Valde natur pga hyperlexi och fann beräkningar enklare än textflummande så matematik var en självklarhet.
I lästunga ämnen vinklade jag mycket mot mitt intresse under komvux. Argumenterande tal, bokrecensioner osv. Svårigheter var typ totalt ointressanta saker som jag inte skulle korsa väg med på universitetet som exempelvis religionskunskap. På universitetet blev det medicin för där visste jag att det skulle dyka upp mycket matematik och kemi. Innan komvux visste jag vad jag ville bli så komvuxstudier planerades strategiskt för att kunna maximera chansen att klara universitetet.
Angående tidsåtgång lades det ner mycket tid och energi i alla kurser men hoppade av kurser på komvux som jag behövde klara senare pga jobbigt med flera ämnen samtidigt där intresset inte fanns. Har även ADHD så är nog kanske mer pigg som en mört än en ren asperger och lite svårare med fokus på flera saker. Fördelaktigt är att vidarestudier har fokus på färre ämnen och därför mer intensivt fokus samt att även de tråkigare ämnena hade mycket intressanta delar. Visste långt innan universitetet vad jag skulle rikta in mig på i slutet av utbildningen.
Det finns psykologer men jag kan lova dig att det inte är för vuxna. Talar för mig själv som varken blir sjukskriven eller får en kurator ens med NPF, ångest och kronisk PTSD. Så nu när läkemedlen inte kan lindra ångesten och utmattningen blivit ett faktum är jag hindrad att fortsätta studera. Kört sig med CSN och ingen sjukskrivning mm.
Mina anhöriga lider med mig. Att misslyckas med livet pga vårdens åsikter om ångestdämpande ingick inte i min framtidsplan. Är i hög grad en driven och självständig prestationsmänniska men jag har begränsningar i form av utmattning och behovet av mer vila till följd av ångest och anpassningsstörning mm.
I övrigt hoppas jag att TS idé om komvux är genomtänkt. Så kul är det inte att plugga ett spretigt gäng kurser som aspieperson utan ett tydligt mål.