2023-03-12, 00:55
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Kontroversiellt eller inte, att kalla Abba för svensktopp är ren faktafel.

Det roliga är att Ring Ring spelades på svensktoppen innan de blev ABBA
På Svensktoppen låg den svenska versionen sammanlagt i 17 veckor under perioden 11 mars-1 juli 1973, och de nio första veckorna låg den etta.
Melodifestivalen 1973 så spelades sången in och framfördes av den svenska popgrupp som lite senare kom att ta namnet ABBA, men som då kallade sig "Björn & Benny, Agnetha & Frida"

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ring_ring_(bara_du_slog_en_signal)
Citera
2023-03-12, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Det roliga är att Ring Ring spelades på svensktoppen innan de blev ABBA
På Svensktoppen låg den svenska versionen sammanlagt i 17 veckor under perioden 11 mars-1 juli 1973, och de nio första veckorna låg den etta.
Melodifestivalen 1973 så spelades sången in och framfördes av den svenska popgrupp som lite senare kom att ta namnet ABBA, men som då kallade sig "Björn & Benny, Agnetha & Frida"

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ring_ring_(bara_du_slog_en_signal)

Exakt, man kan väl i stort säga att ABBA inte skulle ha funnits utan svensktoppen.

Kan tilläggas att Björn U började i ett annat tungt svensktoppsband:

"Hootenanny Singers hade sammanlagt 40 låtar på Svensktoppen, bland annat "Gabrielle", "I lunden gröna", "Marianne", "Mårten Gås" och "Omkring tiggarn från Luossa"; den sistnämnda låg på listan i hela 52 veckor."

Riktiga ST-dängor minst sagt...
Citera
2023-03-12, 16:55
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Svensktopp eller inte så kan ABBA ändå dra åt helvete. Ett av tidernas mest överskattade band.
Citera
2023-03-12, 17:20
Medlem
HasseBanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheNarrowMargin
Svensktopp eller inte så kan ABBA ändå dra åt helvete. Ett av tidernas mest överskattade band.

Dessutom är många av deras låtar duktigt uttjatade.
Citera
2023-03-12, 17:39
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseBanan
Dessutom är många av deras låtar duktigt uttjatade.
Så in i helvete, särskilt här i hemlandet. Svenskar förväntas vara patriotiska och visa upp sin stolthet över ABBA, så radiostationerna spelar dem konstant. Och jag som jobbar inom vården kan dessutom inte undvika en radioapparat.
Citera
2023-03-12, 22:08
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Så in i helvete, särskilt här i hemlandet. Svenskar förväntas vara patriotiska och visa upp sin stolthet över ABBA, så radiostationerna spelar dem konstant. Och jag som jobbar inom vården kan dessutom inte undvika en radioapparat.

Du kanske kan lära dig något av dem då? Pantera och liknande oväsen är musik av och för bottenskrapet. Så var glad att Sverige har producerat, och fortfarande spelar, guds gåva till mänskligheten - ABBA.
Citera
2023-03-13, 00:00
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Citat:
Du kanske kan lära dig något av dem då? Pantera och liknande oväsen är musik av och för bottenskrapet. Så var glad att Sverige har producerat, och fortfarande spelar, guds gåva till mänskligheten - ABBA.
Nej tack. Jag går hellre min egna väg snarare än att följa strömmen.
Citera
2023-03-13, 00:08
Medlem
Citat:

Håller med. Finns många som fått för sig att det är coolt att hata på ABBA (Jag var en av dem…). Men egentligen är de skickligare än många andra som haft lika stora framgångar och gör rätt feta låtar.
Citera
2023-03-13, 00:26
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venusinfurs420
Håller med. Finns många som fått för sig att det är coolt att hata på ABBA (Jag var en av dem…). Men egentligen är de skickligare än många andra som haft lika stora framgångar och gör rätt feta låtar.
Är väldigt öppensinnad när det gäller musik, så jag kan erkänna att de är skickliga musiker och att kompositionerna är väldigt komplexa för att vara pop. Det är nästan ett objektivt faktum. Sådant spelar dock ingen roll så länge man avskyr låtarna och soundet, vilket jag gör. Har nämligen försökt gilla dem i femton år utan att lyckas.
Citera
2023-03-13, 12:52
Medlem
Citat:
Är väldigt öppensinnad när det gäller musik, så jag kan erkänna att de är skickliga musiker och att kompositionerna är väldigt komplexa för att vara pop. Det är nästan ett objektivt faktum. Sådant spelar dock ingen roll så länge man avskyr låtarna och soundet, vilket jag gör. Har nämligen försökt gilla dem i femton år utan att lyckas.

Ja. Det ÄR ett objektivt faktum att de är skickliga artister. Men en subjektiv åsikt om de är bra eller dåliga
Citera
2023-03-13, 22:12
Medlem
Adelaides avatar
"Jessica" med Bloodrock är bättre än alla Queenlåtar.

Lyssna själva: https://youtu.be/keasBJvUyng
Citera
2023-03-14, 01:08
Medlem
All pop efter Michael Jackson är skräp!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in